Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välj rätt operatör och abonnemang till din iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag lanserades iPhone 3Gs i Sverige och nu finns tre operatörer att välja mellan: Telia, Telenor och Tre. Apples avtal och iPhone telefonens pris gör att det inte finns några gigantiska skillnader i priser men du kan spara en rejäl slant genom att lägga tio minuter på en jämförelse.

Vi har brottat ner oss i denna djungel av siffror och olika konstellationer. Vem som är bäst av de tre operatörerna beror givetvis på dina mobilvanor, hur många ringer du upp, hur länge pratar du och hur många SMS du skickar.

När vi gjorde denna analys så utgick vi från iPhone 3GS – 16 GB och tog de abonnemang där vi får telefonen för minsta möjliga kostnad. Vi tog ut 12 olika användarkategorier.

Den första kategorin är 25/50/50 vilket står för 25 samtal, 50 minuter och 50 SMS. Den sista kategorin är 300/600/600, dvs 300 samtal, 600 minuter och 600 SMS. Med andra ord så borde vi täcka större delen av användarna.

Här är några snabba fakta kring operatörernas iPhone erbjudanden

Nedan ser du en graf som visar hur mycket den faktiska månadsfakturan blir med dom olika operatörerna beroende på vilket användarmönster du tillhör. Siffrorna avser antal samtal, antal minuter och antal SMS.

Olika operatörer billigast beroende på ditt samtalsmönster!
Det är tydligt att Telia är den billigaste om du ringer väldigt lite. Men om du ringer, pratar och SMS:ar för mer än andra kategorin så blir 3 det bästa alternativet. Med 3:s 3Pott 499 så får du utnyttja hela beloppet att ringa, SMS:a och MMS:a för. 3 fortsätter att vara det billigaste alternativet enda tills du ringer mer än 250 samtal, pratar mer än 500 minuter och skickar mer än 500 SMS. Efter det kan vi se att Telenor blir det billigaste alternativet.

När det gäller datatrafiken så är det inte så mycket att konstatera förutom att Telia erbjuder endast 5 blyga GB. Tre och Telenor erbjuder tillräckligt med datatrafik för att man skall kunna förvandla sin iPhone till ett modem utan att spränga datataket. I alla tre fall så är datatrafiken inkluderad i abonnemanget.

Så här räknade vi
När vi har räknat ut den slutliga månadsfakturan för varje kategori så har vi försökt att använda olika tilläggstjänster som gör det billigare i längden. En sådan tjänst är till exempel fri SMS. Alla tre operatörerna erbjuder detta för 99kr i månaden. För 3 och Telenor så kopplar vi på tillägget redan vid tredje kategorin då vi passerar 150 SMS, dvs vi har passerat 99 kr gränsen (99/0,69). För Telia så lägger vi till fri SMS vid sjunde kategorin, alltså 350 SMS eller fler (99/0,29).

Just nu verkar det största problemet vara att få tag på en telefon överhuvudtaget eftersom dom såldes slut i stort sett överallt direkt. Vår systersajt iFun har en nyhet om detta: http://www.ifun.se/fick-du-tag-pa-en-iphone-3gs/

Exempel 1:
Hasse Ringdahl ringer 2,5 samtal per dag vilket innebär 75 per månad. Varje samtal snittar på 2 minuter så det blir då 150 minuter per månad. Han SMS:ar ganska så flitigt och skickar iväg 10 SMS per dag, dvs 300 i månaden.

Den faktiska fakturan i slutet av månaden ser ut så här för Hasse:

Exempel 2:
Gunvor Persson ringer 8 samtal per dag (240 per månad). Varje samtal varar i 1,5 minut (360 minuter per månad). Gunvor skickar iväg 4 SMS per dag, alltså 120 i månaden.

Den faktiska fakturan i slutet av månaden ser ut så här för Gunvor:

Bygg egna kalkyler
Jag vill reservera mig för att någon siffra blivit fel - det är väldigt mycket att hålla reda på och ibland lite otydliga källor. Har ett fint Excelark med alla siffror som detta baserar sig på och kan alltså ta fram oändligt många exempel. Så här gjorde jag:
Excel-ark med iPhone abonnemang

Här hittar du information från respektive operatör:
Telia | Halebop |
Telenor | Tre

Till sist: Är iPhone 3Gs värt att köpa? - iFun.se reder ut begreppen!

Jag köpte min telefon i Hong Kong i höstas utan operatörslåsning för att kunna använda den både i Australien och Sverige. Inser nu när jag räknat på detta ovan att jag betalat rätt mycket mer än om jag tagit ett abonnemang där telefonen ingick.

Betalade 5.600kr för telefonen och nu betalar jag dessutom 699kr/mån för fastpris abonnemang inkl data...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-31 21:17

Ja, det är inte självklart vad som är bäst. Jag lutar åt Telia, mest för att jag är nöjd teliakund nu, även om det nog inte blir det billigaste alternativet.

Känns det inte en smula som att Apple har skruvat tillbaka tiden här, och spridit den amerikanska modellen hit?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2009-07-31 21:26

Inte just iPhoneanknutet men täckningen och funktionen av abb. måste väl spela in en del? Finns det nån objektiv sammanställning av det att tillgå nånstans?

Jag har nyligen haft en av de tre ovan nämnda och det funkade så dåligt att jag bytte mitt under period och tog smällen bara för att slippa eländet.

/Mein

Ursprungligen av Mein:

Inte just iPhoneanknutet men täckningen och funktionen av abb. måste väl spela in en del? Finns det nån objektiv sammanställning av det att tillgå nånstans?

Jag har nyligen haft en av de tre ovan nämnda och det funkade så dåligt att jag bytte mitt under period och tog smällen bara för att slippa eländet.

/Mein

Detta efterfrågar jag också! Jag brukar reta min fästmö att jag hade mobiltäckning på Serengeti slätten i Tanzania men jag har inte täckning i Föllinge där hon kommer från norr om Östersund. Jag har Telenor

  • Medlem
  • 2009-07-31 21:31
Ursprungligen av Björnström:

Detta efterfrågar jag också! Jag brukar reta min fästmö att jag hade mobiltäckning på Serengeti slätten i Tanzania men jag har inte täckning i Föllinge där hon kommer från norr om Östersund. Jag har Telenor

Japp, det hade jag också.

/Mein

Ursprungligen av Mein:

Japp, det hade jag också.

/Mein

Haha, jag med!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-31 21:29

Hur bygger man kalkylen ? du kan inte slänga ut en tom tempelate ?

Ursprungligen av bonis:

Hur bygger man kalkylen ? du kan inte slänga ut en tom tempelate ?

Här har du mitt Excelark!
http://media.99.se/se/2009/07/iphone_abonnemang.xls

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-31 22:44
Ursprungligen av Björnström:

man tackar man tackar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-31 21:35

på tal om detta undrar vad 99.se tjänar på den lilla "3" reklam de har på sidan haha

Jag tycker jag surfar mycket och använder Facebook många gånger om dagen via iPhone och ändå drar den väldigt lite trafik. Enligt min iPhone har jag skickat 37MB och tagit emot 439MB sedan 2009-02-09 och det är ju nästan ingenting. Intressant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-01 07:45
Ursprungligen av Björnström:

Jag tycker jag surfar mycket och använder Facebook många gånger om dagen via iPhone och ändå drar den väldigt lite trafik. Enligt min iPhone har jag skickat 37MB och tagit emot 439MB sedan 2009-02-09 och det är ju nästan ingenting. Intressant!

Då vill jag bara påpeka att Leo Laporte fick en räkning på drygt dubbelt så mycket trafik som hans iPhone sade, när han var i Kina. Trots det är dina siffror intressanta, då kanske man skulle nöja sig med Telias billigare alternativ?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Björnström:

Jag tycker jag surfar mycket och använder Facebook många gånger om dagen via iPhone och ändå drar den väldigt lite trafik. Enligt min iPhone har jag skickat 37MB och tagit emot 439MB sedan 2009-02-09 och det är ju nästan ingenting. Intressant!

Exakt, varför tjatet om databegränsningen känns... tjatigt. Självklart vet Telia och 3 hur deras kunder historiskt surfar, och lägger begränsningen så att 99% hamnar inom den. Om de andra 1% går över tycker jag det är rimligt att de får betala extra för den belastningen på nätet de står för.

Å andra sidan, nu när iPhone kan fungera som modem kanske datatrafiken ökar, men inte fan sitter någon och tankar filmer över 3G oavsett?

  • Medlem
  • 2009-08-01 10:22
Ursprungligen av Leftrustle:

Exakt, varför tjatet om databegränsningen känns... tjatigt. Självklart vet Telia och 3 hur deras kunder historiskt surfar, och lägger begränsningen så att 99% hamnar inom den. Om de andra 1% går över tycker jag det är rimligt att de får betala extra för den belastningen på nätet de står för.

Fast det kostar ju inte mer för dem som använder mer än begränsningen, man får ju sänkt hastighet. Jag tycker att det verkar konstigt också att man inte skulle kunna få välja mellan att betala lite för att få 1GB extra trafik månaden ut eller något. Det tror jag hade varit bra!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-01 10:34
Ursprungligen av jac:

Fast det kostar ju inte mer för dem som använder mer än begränsningen, man får ju sänkt hastighet. Jag tycker att det verkar konstigt också att man inte skulle kunna få välja mellan att betala lite för att få 1GB extra trafik månaden ut eller något. Det tror jag hade varit bra!

Det där är något som jag tycker är väldigt oklart, eftersom säljaren i butiken påstod att det kostade efter dessa 500Mb, men på sidan så står det bara att hastigheten sänks till 57kbit.

Men vänta nu här, om man måste betala när man överstiger 500Mb, så kan de väl inte ta ut en kostnad för det samtidigt. Antingen eller tycker jag. Betalar man, så ska man naturligtvis ha full hastighet.

"Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 57 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad. " För det står även på Mobilsurf Bas, som då kostar 9 kr per dag. Konstigt tycker jag. Betalar man så ska man väl ha full hastighet? 57kbit/s är ju ingenting

  • Medlem
  • 2009-08-01 11:16
Ursprungligen av Jeppe_E:

Det där är något som jag tycker är väldigt oklart, eftersom säljaren i butiken påstod att det kostade efter dessa 500Mb, men på sidan så står det bara att hastigheten sänks till 57kbit.

Men vänta nu här, om man måste betala när man överstiger 500Mb, så kan de väl inte ta ut en kostnad för det samtidigt. Antingen eller tycker jag. Betalar man, så ska man naturligtvis ha full hastighet.

"Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 57 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad. " För det står även på Mobilsurf Bas, som då kostar 9 kr per dag. Konstigt tycker jag. Betalar man så ska man väl ha full hastighet? 57kbit/s är ju ingenting

Det ska inte kosta något efter att man passerat begränsningen (som är på 500MB eller 5GB), utan hastigheten sänks till 57kbit/s.

Man betalar för att få hastigheten inom begränsningen. Surfar man mer än vad man betalat för (begränsningen), så sänks hastigheten.

Men märk också att det står "förbehåller", en kompis till mig som har Tres mobilsurf har 10GB/mån som begränsning, men han påstår att han surfar för 15-20GB/mån och han har inte råkat ut för att de sänkt hans hastighet. Så det verkar vara lite osäkert.

Är det alltså så även för dem med 9:-/dag? Det är ju inte helt sjyst...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-08-01 13:27
Ursprungligen av jac:

Men märk också att det står "förbehåller", en kompis till mig som har Tres mobilsurf har 10GB/mån som begränsning, men han påstår att han surfar för 15-20GB/mån och han har inte råkat ut för att de sänkt hans hastighet. Så det verkar vara lite osäkert.

Hur fan lyckas han att komma upp i de siffrorna. Jag har haft min iPhone sedan April och jag har kommit upp i

: Skickat 39,0 MB
: Mottaget 392 MB

Jag använder Facebook, Fring, Eniro, Poddradio och en massa annat som borde göra att jag kommer upp i mycket trafik. Vad gör din polare som suger så mycket i linan?:)

  • Medlem
  • 2009-08-02 13:09
Ursprungligen av onnyt:

Hur fan lyckas han att komma upp i de siffrorna. Jag har haft min iPhone sedan April och jag har kommit upp i

: Skickat 39,0 MB
: Mottaget 392 MB

Jag använder Facebook, Fring, Eniro, Poddradio och en massa annat som borde göra att jag kommer upp i mycket trafik. Vad gör din polare som suger så mycket i linan?:)

Jag skrev lite otydligt. Han har Tres mobilt internet för sin dator. Och iom att jag antagligen kommer att använda min 3GS som modem för datorn också, så är jag lite orolig. Jag vet inte hur han använder sitt internet, men det är ganska mycket youtube, film (inte så mycket pirat. Han har gått en utbildning för dokumentärfilmare, så han har ett ganska bra filmintresse) och så.

Tillägg:

Jeaz:
Super! Med din tabell, så har jag valt det billigaste för mig! (Telias förköp)

Senast redigerat 2009-08-02 13:24
  • Medlem
  • 2009-08-03 09:17
Ursprungligen av Leftrustle:

Exakt, varför tjatet om databegränsningen känns... tjatigt. Självklart vet Telia och 3 hur deras kunder historiskt surfar, och lägger begränsningen så att 99% hamnar inom den. Om de andra 1% går över tycker jag det är rimligt att de får betala extra för den belastningen på nätet de står för.

Å andra sidan, nu när iPhone kan fungera som modem kanske datatrafiken ökar, men inte fan sitter någon och tankar filmer över 3G oavsett?

jorå, det är inte helt omöjligt att folk har det som primärt internet..O:-)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-01 08:45
Ursprungligen av Björnström:

Jag tycker jag surfar mycket och använder Facebook många gånger om dagen via iPhone och ändå drar den väldigt lite trafik. Enligt min iPhone har jag skickat 37MB och tagit emot 439MB sedan 2009-02-09 och det är ju nästan ingenting. Intressant!

Det jag tycker är lite synd är att iPhonen inte kan skilja på wifi-trafik och vanlig 3G-data. Jag valde Surf Alltid med Telia, där det ingår 500Mb / månad, så det låter som det kommer att räcka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-01 10:03
Ursprungligen av Jeppe_E:

Det jag tycker är lite synd är att iPhonen inte kan skilja på wifi-trafik och vanlig 3G-data. Jag valde Surf Alltid med Telia, där det ingår 500Mb / månad, så det låter som det kommer att räcka

Jag funderar på det, det lär väl gå att uppdatera?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-03 09:53
Ursprungligen av Jeppe_E:

Det jag tycker är lite synd är att iPhonen inte kan skilja på wifi-trafik och vanlig 3G-data.

Va? Vad betyder det –.de där gigabyten tickar på fast jag är uppkopplad mot mitt eget trådlösa nätverk hemma? Eller betyder det något annat?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-03 10:45
Ursprungligen av DanielW:

Va? Vad betyder det –.de där gigabyten tickar på fast jag är uppkopplad mot mitt eget trådlösa nätverk hemma? Eller betyder det något annat?

Nej alltså... Om du är uppkopplad mot Wifi så går det naturligtvis inte mot din pott eller mot ditt abonnemang. Däremot om man vill hålla koll på hur mycket av potten/abonnemanget man använt, så går det inte, eftersom den räknar all data, utan att separera om man använt wifi eller 3G.

Jag hade velat ha två räknare, eller att den bara räknat 3G-användadet. Det är ju det man betalar för.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Nej alltså... Om du är uppkopplad mot Wifi så går det naturligtvis inte mot din pott eller mot ditt abonnemang. Däremot om man vill hålla koll på hur mycket av potten/abonnemanget man använt, så går det inte, eftersom den räknar all data, utan att separera om man använt wifi eller 3G.

Jag hade velat ha två räknare, eller att den bara räknat 3G-användadet. Det är ju det man betalar för.

Hos mig räknar den bara 3G mobildata och inte WIFI.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-03 12:36
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Hos mig räknar den bara 3G mobildata och inte WIFI.

Okej, det visste jag inte. Då blir det ju rätt. Skönt i så fall.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-08-03 19:52
Ursprungligen av Jeppe_E:

Det jag tycker är lite synd är att iPhonen inte kan skilja på wifi-trafik och vanlig 3G-data. Jag valde Surf Alltid med Telia, där det ingår 500Mb / månad, så det låter som det kommer att räcka

Ursprungligen av Jeppe_E:

Nej alltså... Om du är uppkopplad mot Wifi så går det naturligtvis inte mot din pott eller mot ditt abonnemang. Däremot om man vill hålla koll på hur mycket av potten/abonnemanget man använt, så går det inte, eftersom den räknar all data, utan att separera om man använt wifi eller 3G.

Jag hade velat ha två räknare, eller att den bara räknat 3G-användadet. Det är ju det man betalar för.

Mobilt nätverksdata är endast via mobilnätet (GSM [GPRS och EDGE], 3G [UMTS], Turbo3G [HDSPA]) inte WIFI..... gjorde nyss ett test (bredbandskollen) via WIFI och det räknade inte upp.... m.a.o. så har Apple tänkt på detta..

Mycket intressant! Tack för den kalkylen måste sätta mig och räkna.

Uppgifterna om vad man skickat/tagit emot är det sedan telefon startades första gången om man inte återställten någon gång? I så fall har jag på cirka ett år skickat 112Mb och tagit emot 546 Mb.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-08-01 08:30

Här uppe där jag bor, i Norrland så är det egentligen bara Telia som är intressant, på grund av den ytterst dåliga täckningen från de övriga. Visst, det kan funka ok inne i städerna som Ume, Skellefte och Lule, och även efter E4an. Men viker man av så är det godnatt. Men till och med Telia har dålig 3G-täckning på många platser här.

Bevaka tråden