Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0.1 ute nu.

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kör uppdateraren i iTunes. Blev så till mig att jag glömde kolla vad som var nytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-31 20:16

Är en säkerhetsuppdatering mot SMS-buggen.
279.9MB, inte ska väl det behövas att man lägger in hela iPhone OS på nytt?

Viktigt uppdatering det här, se till och digga folk.

Jo jag förstod att den innehöll bl a det. Kanske något mer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-31 20:27
Ursprungligen av Capeman:

Jo jag förstod att den innehöll bl a det. Kanske något mer?

Verkar inte som det.

Man hade kanske hoppats på att de hade fixat WLAN-buggen, men det kanske kommer i 3.1. Jag är sällan uppkopplad mot mitt WLAN längre, det hittas inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-31 21:07

Basebandet ska vara samma så det verkar som JB-telefoner kan uppdatera utan problem. Annars skulle ju detta vara ett strålande tillfälle från Apples sida att ställa till det för folk som JB:ar.

Uppdateringen funkade utmärkt.

Uppdateringen fungerade bra här också. Tyvärr samma WLAN-bugg, som sagt var.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-31 21:14
Ursprungligen av Capeman:

Uppdateringen fungerade bra här också. Tyvärr samma WLAN-bugg, som sagt var.

Trodde jag skulle hitta det här:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266928-iphone-os-3-0-buggar-i-mjukvaran.html

Vad är det för WLAN bugg?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-31 21:12

Det verkar bara vara medicin mot sms glitchen efter det lilla jag kunde googla upp.

Japp. De större ryktessajterna har nu också plockat upp nyheten, och det är bara SMS-fixen. Vilket i och för sig inte är så bara.

Hmm, jag trodde jag hade skrivit om det där? Nej, det hade jag nog drömt.

Nåja, det går i alla fall ut på att man tappar anslutning mot WLAN. Ibland kopplas man upp, men oftast med väldigt låg anslutningsstyrka. Jag har WLAN-anslutning kanske 50 % av tiden.

Jag googlade litegrann men hittade inte så mycket information även om jag är säker på att jag läst att andra har samma problem sen 3.0-uppdateringen. Innan fungerade det som sagt klockrent. Kanske bara är jag som har det problemet...? Och jag har drömt att andra har det? Suck, vad har jag nu rökt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-31 22:15

Jag har läst någonstans att problemet uppstår när man har både bluetooth och wifi aktiverat samtidigt. Var för sig ska det tydligen funka.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-08-01 00:21
Ursprungligen av Capeman:

Hmm, jag trodde jag hade skrivit om det där? Nej, det hade jag nog drömt.

Nåja, det går i alla fall ut på att man tappar anslutning mot WLAN. Ibland kopplas man upp, men oftast med väldigt låg anslutningsstyrka. Jag har WLAN-anslutning kanske 50 % av tiden.

Jag googlade litegrann men hittade inte så mycket information även om jag är säker på att jag läst att andra har samma problem sen 3.0-uppdateringen. Innan fungerade det som sagt klockrent. Kanske bara är jag som har det problemet...? Och jag har drömt att andra har det? Suck, vad har jag nu rökt...

Nej du är inte ensam, precis så är det för mig, jag får använda "WifiTrak" ofta för att vara uppkopplad, nätet (nej, alla nät och det går att ställa in den så att den autouppkopplar så snart man öppnar programmet) hittas ju direkt med den så det är fel på 3.0.
Och nej det blir ingen skillnad med eller utan BT.

Senast redigerat 2009-08-01 00:46

Jo jag har läst det också. Fast jag har inte bluetooth aktiverat...

Ok , sånna denna uppdateringen är bara för SMS ?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-01 00:11
Ursprungligen av Lionhart:

Ok , sånna denna uppdateringen är bara för SMS ?

Om du läser de första 4 inläggen i tråden så har du svaret

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-01 01:13

WLAN-buggen är fixad i iPhone OS 3.1

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-08-01 01:21
Ursprungligen av acke:

WLAN-buggen är fixad i iPhone OS 3.1

Ja det får vi verkligen hoppas:mad:

Hjopek, skönt att höra att jag inte börjat drömma fram min verklighet!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-08-05 10:29
Ursprungligen av Capeman:

Hjopek, skönt att höra att jag inte börjat drömma fram min verklighet!

På tal om drömma, min 3G har börjat fungera som vanligt igen, alltså uppkopplingen är som innan 3.0...och jag är vaken?
...När jag tänker efter, så hade jag telefonen i flygplansläge ett par timmar igår, om det har med saken att göra, allt är avstängt då (nätverk).

Senast redigerat 2009-08-05 10:59

Lite annat resultat här. Jag skaffade en 3GS igår morse. Min gamla 3G har inte haft wifi-problemen, men när jag synkat över allt till det nya så var problemet där (bluetooth avslaget). Urusel wifi trots att jag sitter 5 meter från routern. Så kom 3.0.1, jag uppgraderade och vips var problemet borta. Snabb och stabil uppkoppling. Kanske bara tur...

Jailbreak försvann för mig!!
Vågar man gå på med den igen ?!

Min lur "låste sig" (your sim card is not suported) igen (2g) men redsnow som användes till upplåsningen av OS 3.0 fungerade lika bra till 3.0.1

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-01 20:08
Ursprungligen av @ndreas:

Jailbreak försvann för mig!!
Vågar man gå på med den igen ?!

Ja:
Dev-Team Blog

Ursprungligen av @ndreas:

Jailbreak försvann för mig!!
Vågar man gå på med den igen ?!

Det får du ju räkna med varje gång som du gör en uppgradering. Om du är "beroende" av JB så måste du avvakta Devteam varje gång innan du uppgraderar

Ursprungligen av BlackSmp:

Det får du ju räkna med varje gång som du gör en uppgradering. Om du är "beroende" av JB så måste du avvakta Devteam varje gång innan du uppgraderar

Självklart, men läste nämligen en tråd om att denna uppdatering inte ändrade på ngt så den skulle man kunna köra utan att den låses igen.. dock stämde det ju inte.

Är inte behov av Jailbreak men klarar fan inte av Apples tråkiga Themes när det finns så många andra snygga via Cydia ex.

Man tröttnar efter några år
Men det är ju inget JÄTTE problem om den låses bara att man får återigen stå ut med original utseendet

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-02 13:33

En bugg som 3.0 hade är kvar. Fast det kanske bara är jag som har buggen.
Om jag byter till Flyplansläge och sedan tillbaka igen så stänger den av 3G. Det kvittar om jag sätter på eller stänger av det i Inställningar.
Jag måste starta om telefonen för att få tillbaka 3G.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-02 14:51

Att dom släpper 3.0.1 får mig att fundera på om 3.1 updateringen dröjer vilket skulle vara lite synd. Men i bästa fall vill bara Apple visa musklerna och att dom tar säkerhetsbrister på stort allvar. Läste för övrigt att samma brist finns i Windows mobile och android undra om dom har varit lika snabba.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-02 15:11
Ursprungligen av Maxwell:

Att dom släpper 3.0.1 får mig att fundera på om 3.1 updateringen dröjer vilket skulle vara lite synd. Men i bästa fall vill bara Apple visa musklerna och att dom tar säkerhetsbrister på stort allvar. Läste för övrigt att samma brist finns i Windows mobile och android undra om dom har varit lika snabba.

De paniksläppte den här patchen för att den annars skulle publiceras för allmänheten. Svårt att se att det ska påverka iPhone OS 3.1 som antagligen kommer i september med nya iPods och iPhone Touch.

Som jag har förstått det så har Google, tydligen 2 dagar efter risken upptäcktes, Apple 6 veckor och Microsoft jobbar fortfarande på en.

Det är uppenbarligen så att det finns fler allvariga SMS-säkerhetshål som 3.0.1 inte fixar.

Musclenerd skrev idag:

Luis Miras & Zane Lackey showed me some of their SMS hacks today. OMG 3.0.1 does not begin to fix them.

Och sen:

3.0.1 probably fixed the Miller issue, without coming close to addressing the Miras+Lackey issue.

Här finns lite mer läsning om hacket, det handlar inte bara om iPhone, men iPhone är en populär plattform (tänk att Linus Brohult hade så fel ) därav fokusen på iPhone.

Bevaka tråden