Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 13" Totalfryser, värmeproblem?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-07-29 14:27

Ibland när jag lämnat datorn på för att gå och göra annat så finner jag att den har totalhängt sig när jag kommer tillbaka, skärmen är helt svart och datorn svarar inte på kommandon från tgb/styrplatta/mus. Powerlampan lyser dock med fast sken. Det enda som hjälper är att stänga av den med på/av knappen. Kan det vara värmeproblem, jag har noterat att båda kärnorna på processorn håller ca 69-70 grader vid surfning, det tycker jag är lite varmt, vad anser ni här på forumet?

Spec:

MBP 13", 2.53ghz, 4gb ram, 250gb hd.

Jo, 70 grader vid normal surfning är högt. Vad får du för temperatur om du stressar den? Om den går över 75-80 grader så skulle jag lämna in den på koll.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-30 10:11

MBP blir lätt 70c vid normal surfning speciellt om du kör med det bättre grafikkortet. Finns några andra trådar om värme här på 99. Om jag spelar går datorn lätt upp till 80c innan fläktarna verkligen går igång och då sänks tempen till ca 70c.

Vad jag förstår än detta inte alls ovanligt och ska inte vara något problem, går du däremot över 90c börjar det bli för varmt!

Om en MB blir 70 grader vid normal surfning så tyder det på kylningsproblem i min mening:

http://www.99.se/showthread.php?t=243641&referrerid=100476

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-30 12:49

Verkar som de flesta som har MacBokks kommer upp i dessa temperaturer och läser man runt på andra forum ex amerikanska är det samma sak där. Tror nite man ska bry sig för mycket om det. Det är snabba CPUer som sitter i värmeledande små (aluminium) chassin och jobbar väldigt mycket, det blir varmt!

Det enda jag har hittat är om om man kommer över 90C och fläktarna inte kyler ner den något då kan det vara något problem ex att kylpasta eller liknande är felaplicerat men runt 80c vid belastning är "normal" temp för en macbook (speciellt pro med de snabbare GPUerna)

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-07-31 07:22

Det är i min mening helt sjukt att datorn ens ska tillåtas bli 70 grader varm innan fläktarna går igång på riktigt, kör jag på batteri så håller sig dock datorn runt ca 50 grader vid surf....

Blir till och köra i smc fan control

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-31 07:32
Ursprungligen av An3Azz:

Det är i min mening helt sjukt att datorn ens ska tillåtas bli 70 grader varm innan fläktarna går igång på riktigt, kör jag på batteri så håller sig dock datorn runt ca 50 grader vid surf....

Blir till och köra i smc fan control

Varför e det sjukt?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-07-31 08:50

Därför att det är i mina ögon väldigt onödigt och inte livslängdsfrämjande för processorn att ligga på dom temperaturerna konstant. Kolla vilken modern sunkig skitpc som helst, dom idlar kanske på 40-55 grader. Jag föväntar mig att min mbp för nästa 20k ska göra detsamma faktiskt, allt annat är ett hån. Man ska kunna ha datorn i knäet anser jag, det bör även ligga i tillverkarens intresse att få produkten att gå så "kall" som möjligt, då detta är skonsammare för alla komponenter som ingår i datorn. Det är en high-end maskin i mina ögon, ingen budgetgrej. Jag hade förväntat mig mer.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-31 09:07

Vissta jag hade gärna haft en supertunn supersnabb bärbar som alltid va kall, men ju kraftfullare datorn man har ju mer värme utvecklar den...

En skit pc men slö komponenter blir kanske inte lika varm eftersom den inte e så snabb och inte lika tunn som en MB..

Sen känns ju MB väldigt varm då den e gjord av aluminium som leder värme bättre än plast som en skitpc oftast e gjord av

Ursprungligen av Pascoe:

En skit pc men slö komponenter blir kanske inte lika varm eftersom den inte e så snabb och inte lika tunn som en MB..

Vet du inte att det är samma komponenter i PC som Mac när det gäller CPU, minnen, HD, moderkortschipset, ja allt egentligen.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-31 12:24

Vad har det med nånting att göra, det var du som gjorde jämförelsen. Det jag menar är att en MB tillhör det övre segmentet. Alltså ganska kraftfull dator. Där får man räkna med en gansk hög värmeutveckling i järmförelse med en billigare enklare modell.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-31 14:18

hmm 70 låter mycket har själv en MBP 13", 2.53ghz, 4gb ram, 250gb hd. och den kommer då inte upp i 70c vid vanlig surfning om datorn är på ett skrivbord dvs. samt runt 25-30c rums temperatur.

Dock så är ju den inte lämpad att ha i knät då blir den varmare

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-31 15:34

precis som många säger så är de nya macarna hyffsat varma passade på att göra ett litet test och slutsatsen är att vid vanlig surf ligger min mellan 40-50 grader (inte någon flash surf inkl..) jag kör med smc fan så fläkten ligger på lägsa för tillfället
drar jag igång något av dom spel jag lirar dvs warcraft3 och wow och då lägger sig datorn på stabila 75 c när jag maxar fläktarna (6200 rpm) och missar jag att dra igång högvarvinställningen i smc brukar det lägga sig på ca 85-90 c och 4000 rpm så det försöker jag undvika..

har för övrigt nya 13 mbp vilken är min första mac och jag är jävligt nöjd med den inga mer random laptops för min del...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-07-31 15:31

Temperaturen är helt normal. Börja gnälla när ni kommer upp o 85 - 90°.. Tänk på att det rör sig extremt mycket ström i datorn och processorn. Den blir varm. En processor på 70° är inte samma sak som att skalet blir 70°....
Att TS dator hänger sig tycker jag mer låter som att den inte vill vakna ur vila. Det beror nog mest på något program som stör viloprocessen. Kör du Messenger:Mac? Har många kund som det har krånglat för, och fått datorn att låsa sig i vilan. Det kan även vara något problem med minnet, som gör att den har problem att skriva tillbaka dom program du hade igång till minnet..

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-08-02 09:54
Ursprungligen av nllub:

Temperaturen är helt normal. Börja gnälla när ni kommer upp o 85 - 90°.. Tänk på att det rör sig extremt mycket ström i datorn och processorn. Den blir varm. En processor på 70° är inte samma sak som att skalet blir 70°....
Att TS dator hänger sig tycker jag mer låter som att den inte vill vakna ur vila. Det beror nog mest på något program som stör viloprocessen. Kör du Messenger:Mac? Har många kund som det har krånglat för, och fått datorn att låsa sig i vilan. Det kan även vara något problem med minnet, som gör att den har problem att skriva tillbaka dom program du hade igång till minnet..

Viloläget är avstängt vid nätdrift och jag kör inte messenger:mac.

1
Bevaka tråden