Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung DV-kamera, endast för PC?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-05-05 10:45

En bekant till mig har en DV-kamera tillverkad av Samsung, modell VP-D65.
Hon lyckas inte få den att fungera med iMove.
När man kopplar in den till datorn står det på kamerans display att den står i läge "DV IN".
Pratar man med Samsungs support säger dom att kameran inte fungerar med Mac... kan det verkligen stämma?
Är inte DV-standarden plattformsoberoende?
Finns det några trix man kan ta till med en DV-kamera som trilskas?

Kolla om kameran har DV IN/UT vilket är ett måste, du behöver UT för att kunna norpa video till datorn, men samtidigt krävs IN för att kunna styra kameran från iMovie.

Det troliga är att IN saknas vilket kan vara fallet i "billigare" DV kameror.
Då kan du rippa videon med andra program som inte kräver IN signaler.
FCP klarar detta, likaså BTV (tror jag iaf).
BTV är gratis och kan tankas på versiontracker.com

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-05-05 11:49

Jorå, det står "DV IN/OUT" vid kontakten.
Däremot när man kopplar den till datorn står det bara "DV IN" på kamerans display.
Ska testa med BTV och se vad som händer.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-05-05 12:17

Jäklarns, verkar alltså som om inga Samsung-kameror funkar med Mac.
Finns det inget "fulhack" eller liknande man kan ta till för att få DV-output?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-05-05 12:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Kolla om kameran har DV IN/UT vilket är ett måste, du behöver UT för att kunna norpa video till datorn, men samtidigt krävs IN för att kunna styra kameran från iMovie.

Jag har en Canon DV-kamera med endast DV-UT och den kan jag styra med imovie & Premiere?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 12:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Jäklarns, verkar alltså som om inga Samsung-kameror funkar med Mac.
Finns det inget "fulhack" eller liknande man kan ta till för att få DV-output?

Snabbsök på google sa att fulhacket heter OS9.2.2

Visste inte att Canon hade DV-UT kameror, vilken modell är det? nån sån där MV-300 el dyl?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-05-05 13:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Visste inte att Canon hade DV-UT kameror, vilken modell är det? nån sån där MV-300 el dyl?

MV-200i har jag för mig...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-05-05 15:09

Dv-kameror som följer standarden ska fungera med mac. Det krävs inte DV-in för att kunna styra den från datorn. Det enda som Dv-in gör är att man kan spela in den färdigredigerade filmen på kameran via FW. Dv-ut är det enda som krävs för att man ska kunna tanka in det i datorn.

Jag har tankat in film från både DV-ut- och Dv-in/utkameror. Det gick utmärkt och jag kunde styra dem från både iMovie och FCE.

Precis, det behövs inte men finns det där skall det absolut inte vara några problem.
Vad det kan vara är som du antyder, att dom inte följer standarden. Då finns det inte så mycket o göra, om det nu inte går att köra dom i dummy läge som man kan göra i FCP (FCE?)

  • Medlem
  • 2003-05-05 16:50

Hej! Det är jag som är "den bekante" till Nillon, som skrev inlägget.
Har fått det att fungera nu. BTV för Mac OS X fungerade inte tillsammans med Samsung-kameran, men däremot när jag installerade BTV för Mac OS 9.2.2 så fick jag kontakt med kameran.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 16:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lina
Hej! Det är jag som är "den bekante" till Nillon, som skrev inlägget.
Har fått det att fungera nu. BTV för Mac OS X fungerade inte tillsammans med Samsung-kameran, men däremot när jag installerade BTV för Mac OS 9.2.2 så fick jag kontakt med kameran.

Mountar den som disk?
OSX är ju lite kitsligare på att disken svarar snyggt - kan ju vara något sådant med samsung:en???
Måhända går det "force mount:a" i OSX???

Bara idéer

Mountar du dina DV kameror som disk menar du?

Citat:

Skrevs ursprungligen av oskich
MV-200i har jag för mig...

Alla Canons DV-kameror (ej proffs/semiproffs) som heter i är In/Ut, de utan i är endast ut.

Jag bumpar den här tråden för jag lider av samma problem...

Nyligen köpte jag en Samsung VP-D352 och även en 4-till-6-stifts FireWire-kabel. Problemet är helt enkelt att jag inte lyckas få min PB att prata med kameran, det är stendött!

Jag har hittat en diskussion om det här ämnet på ett annat forum men jag kan tyvärr inte tyska, http://www.macuser.de/forum/archive/index.php/t-184408.html - någon som vill agera tolk ?

Den länken hjälper dig inte mycket. Där står det bara att killen provade med den medföljande USB-kabeln. Och det fungerar inte. Man måste ha FireWire.

Och jag har som sagt köpt en 4-till-6-stifts FW-kabel men får det ändå inte att fungera, någon idé om vad jag gör för fel?

Fungerar med BTV nu men det vore ju trevligare om det fungerade direkt med iMovie.

Dum fråga; Widescreen PAL = 768 x 576, right?

Ytterligare en post, tredje i rad!

Förlåt allesammans, jag är dum i huvudet - trodde att kameran skulle mountas som en enhet och när den inte gjorde det tänkte jag helt enkelt att "då fungerar det väl inte".

Sedan råkade jag starta iMovie...

Så nu fungerar det med andra ord .

Samsung VP-D65 funkade fint i MacOS 9, men slutade fungera i Mac OSX. Tyvärr.

1
Bevaka tråden