Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp för flimrande TFT ? *desperat*

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-25 19:29

Jag skulle vilja ha lite tips om vad som kan få en skärm att flimra, förutom att ljusrören i denna har börjat att "ge upp". Det skulle kosta multum att byta skärmen, något jag inte är beredd att göra. Eftersom flimret kommit mer och mer efter hand, så måste det ju ändå vara själva skärmen....eller? Kan man prova att rycka lite i några kontakter eller så? Att massera har jag gjort - funkade inte så bra. Det knepiga är att flimret sätter igång först efter ett tag, i alla fall så känns det så. Jag skulle väl i och för sig kunna byta skärm till en beggad från en 400:a eller 500:a (har väl samma skärm). Om någon har en för övrigt kass PBG4 med lämplig skärm, så skulle jag vara intresserad av att köpa denna. Chansen att hitta någon är väl noll, men OM - snälla skicka ett privat meddelande.

Hälsningar
Flimmer-Fredrik

  • Medlem
  • 2003-04-25 19:42

Och vad är det för dator du har?
Det framgår inte av inlägget.

  • Medlem
  • 2003-04-25 21:42

Ooops! (I did it again)

Jo, det framgår - jäkligt luddigt: PBG4.
Det är en PowerBook G4 / 400 som max klarar 1152 x 768.

Sorry...

/Fredrik

  • Medlem
  • 2003-04-28 10:12

Här har du en 15.2 PB-skärm för 500$. ca 4250:-. (Moms och frakt tillkommer antar jag).
Här är deras hemsida, www.powerbooktech.com.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 23:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Här har du en 15.2 PB-skärm för 500$. ca 4250:-. (Moms och frakt tillkommer antar jag).
Här är deras hemsida, www.powerbooktech.com.

Heh, kolla in "Giant Ball of Orange Static" i components-listan

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-29 23:16

Om det är lysrören som spökar så prova att byta glimtändare

(obs. ironi)

  • Medlem
  • 2003-04-29 23:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av flexable
Heh, kolla in "Giant Ball of Orange Static" i components-listan

Den var inte billig precis.
Han vill ha 999$ för "Giant Ball of Orange Static"

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 23:19

Edit: Vill inte dra uppmärksamheten från det ordinarie ämnet

Senast redigerat 2003-04-29 23:46

Jag fick flimmer på min skärm när jag var ute hos kund och satt med PowerBooken nära en kabelränna med starkströmskabel. Det är inte så att du sitter nära ett starkt magnetfält eller starkströmskabel? Det har du säkert redan tänkt på, men ändå....

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-29 23:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av flexable
Man får iofs ganska mycket statisk elektricitet för pengarna

Samt en söt katt

Håll er till ämnet är ni snälla.

/c, moderator

  • Medlem
  • 2003-04-29 23:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Håll er till ämnet är ni snälla.

/c, moderator

Sorry, ... vi ska hålla oss till ämnet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Jag skulle vilja ha lite tips om vad som kan få en skärm att flimra, förutom att ljusrören i denna har börjat att "ge upp".

Oj oj! Ring och gnäll på customer services så fort du kan!! Om det är mer än 2 år sedan du köpte kan det bli svårt, men värt ett försök.

Om du letar på macforum världen runt så hittar du hundratals besvikna PBG4-användare med detta problem!

Jag lyckades efter 6 veckors tjat få förlängd garanti, och de fixade den faktiskt. Skynda dig nu och ge inte upp. För tro mig - det är bara en tidsfråga innan skärmen är HELT DÖD.

Detta verkar f.ö. vara en riktigt pinsam grej för Apple (om de hade erkänt felet vill säga). PB-users är helt vansinniga (including me) och spyr ut sitt hat mot Apples vägran att gå med på att detta är ett känt fel!

  • Medlem
  • 2003-05-03 10:03

Efter att ha hört vad Apple går för i fråga om servicefrågor så tar jag mig inte ens besväret. Jag tror knappast att de går med på förlängd garanti då denna burk var en av de absolut tidigaste. Det är tragiskt bara att sådan här händer en såpass dyr maskin. Mitt enda alternativ just nu, förutom att behålla maskinen med flimret, är att köpa mig en bärbar PC istället - och det lockar föga. Hade plånboken varit lite tjockare så hade jag drämt till med en ny mac på bumsen! Nu är inte fallet så, tyvärr...

/Fredrik

  • Medlem
  • 2003-05-03 16:22

Fasen...finns det inga trix? Jag får väl börja kika åt ibook-hållet för att ha råd. Men 17..nu är man borskämd med skärmen och allt. *morrar*

/F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Efter att ha hört vad Apple går för i fråga om servicefrågor så tar jag mig inte ens besväret. Jag tror knappast att de går med på förlängd garanti då denna burk var en av de absolut tidigaste.
/Fredrik

Men du har alltså råd att vara lat?
Kom igen nu för 17! Min PBG4 var den absolut första som kom, så förutsättningarna är desamma för dig. Om du inte väntat för länge nu, vill säga. De levererades ju i slutet av april, och det är ju lite drygt 2 år sedan i dag...

Jag förstår verkligen din uppgivenhet, tro inget annat - men man kan faktiskt inte beskylla Apple för att inte vara samarbetsvilliga om man inte ens ger dem chansen att rätta till felen, eller hur?

Lycka till!

1
Bevaka tråden