Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac SE uppgradering?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att under ekonomiska tvång blivit tvungen att använda PC under ett par år ser det just nu ut som att jag har råd med en mac i höst. Hittils har jag sett en dator som verkar intressant, iMac SE (som kom på våren 2001), men eftersom jag är riktigt kräsen vill jag gärna ha svar på ett antal frågor innan jag slår till.

Datorn kostar mig cirka 6000 kronor exkl. frakt och dessa specifikationer har jag fått:

Citat:

iMac G3/600 DV SE 256/40gb/CD-RW Blue Dalmation
The Apple iMac SE G3/600 (Special Edition) features a 600 MHz PowerPC 750cx (G3) processor with a 256k on-chip level 2 cache, 256 MB of RAM, a 40.0 GB Ultra ATA hard drive, a slot-loading 8x/4x/24x CD-RW drive, ATI Rage 128 Ultra (2x AGP) graphics acceleration with 16 MB of SDRAM, and an integrated Harmon Kardon Odyssey sound system in a sleek, translucent "Blue Dalmation" all-in-one case with a 15" color screen. The iMac SE G3/600 is convection-cooled.

1. Hur pass bra flyter den under OS X? Jag kommer uppgradera datorn med 512MB mer minne, så totalt blir det 768MB.

2. Vad finns det för uppgraderingsmöjligheter? Går det till exempel att stoppa in ett scsi-kort eller ett grafikkort?

3. Den inbyggda skärmen är inte världens bästa men jag har en gammal 17":are som jag mer än gärna stoppar in, men finns det en extra video-utgång på burken? Samtidigt undrar jag om det finns TV-ut (jag säger som det är, jag laddar ner film och jag vet att det inte finns någon DVD inbyggd =\).

Ja, det är väl dom som är akuta. Annars verkar iMac:en mycket trevlig och jag hoppas att jag sparar mycket plats på mitt skrivbord. Tack på förhand.

// Snobben

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-02 16:14

1. iMac 600 borde funka ganska bra med OS X, särskilt med mycket minne. Drägligt i alla fall.

2. Nej, SCSI-kort går inte. Men vad ska du med det till när du har Firewire? Extra grafikkort går inte.

3. Videoutgång (S-video) saknas.

För 6 000 kan du få en begagnad Power Mac G4 som dessutom är uppgraderbar. Sedan kan du kompletera med en platt skärm om du vill.

Jag skulle inte köpa en iMac med 15-tumsskärm. iMac är en billig dator för hemanvändare, inte en uppgraderbar proffsmaskin som Power Mac.

  • Medlem
  • 2003-05-02 18:33

Det finns en VGA-utång på datorn, som bara klarar att spegla den interna skärmen tror jag. Dessutom - om man kopplar in en extern skärm till en iMac så tycker jag att man förstår själva tanken med en iMac.

Sen vet jag inte riktigt om man kan få en Power Mac G4 för 6000, folk vill ha hutlösa summor för sina gamla macar - och många gånger tror jag dem för det.
Men jag håller absolut med, om du nu har behov att att uppgradera grafikkort och koppla in en större skärm så bör du absolut leta efter en begagnad Power Mac istället, om du hittar någon.

/majk

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-02 20:26

De PowerMac G4 som man hittar för 6000 kronor är de mellan 350-450Mhz av modell Sawtooth. Men marknaden har börjar mjukna eftersom dessa modeller börjar bli 4 år gamla. Och då sjunker priserna helt naturligt.

Väntar du tills aug-sept så lär priserna dala om Apple lanserar nått Power 970-baserat.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-03 19:03

jag kör osx på en imac 400 dv, 512 ram. funkar helt ok, så länge man inte kör dom tyngsta programmen, då det kan gå ganska segt. men med 600 mhz och ännu mera ram borde det flyta klart godkänt..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-03 19:31

Jag tycker det låter som ett vettigt köp. Du kan spegla skärmbilden via VGA-utgången på din TV eller på en annan extern skärm. Med mer RAM och en ny hårddisk har du en dator som klarar OS X utan problem. Själv kör jag OSX på en iMac 400 dv och det går klanderfritt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-04 16:33

Jag kör OS X på en iMac 350. 512 MB RAM. 6 GB HD. Det går jättebra! Jag använder ibland InDesign, men då går det väldigt trögt.

Jag har provat en iMac 400 med OS X och det var en tydligt märkbar skillnad jämfört med min dator. Så en iMac 600 borde vara ganska snabb.

Och det beror iofs vad man ska ha den till, men 40 GB HD skulle jag tycke var så det räckte.

Om du vill ha DVD så kan du ju köpa en extern till FireWire.

om du är förtjust i iMacarna, så varför inte satsa på se 700? jag hade en sådan och den körde os x utan några som helst problem. mycket tyst maskin dessutom. bestyckad med 60 gb hårddisk och allt det där...

håller däremot med om att det är dumt om du behöver större skärm och annat grafik-kort. allt går, men frågan är hur mycket besvär man ska ha...

kul att du kommer över till den ljusa sidan.

1
Bevaka tråden