Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP Pro 13" - Batteritid?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

vad får ni för batteri tid på er MBP 13"? Och under vilka förhållanden? Vad är eran Coconut Battery statistik?

Om jag kör Adium, iCal, Stickies, FireFox, BBEdit, Transmission och ett eget program som jag knåpar lite på; med lägsta möjliga (level 1) ljusstyrka, och med WiFi på så får jag ungefär 4 timmar och 30 minuter. Har bekräftat tiden via att jobbat på datorn tills dess att den stänger ner, medan jag kör med en stopptagare vid sidan.

Hade hoppats på lite bättre tid faktiskt. Hoppats alltså.

Coconut Battery rapporterar att jag har:
Maximum Battery Charge: 5365mAH dvs 98%
Original Battery Charge: 5450mAH dvs 98%
Battery Load Cycles: 17
Age of your Mac: 7 Weeks (har haft min i ungefär 2 veckor - men dom baserar 7 weeks på serienummret- så det har mer med hur länge logikkortet har liggat)

Har gjort två-tre stycken batteri kalibreringar.

Jag har inte en MBP Pro 13", men det låter märkligt om du bara får ut 4 timmar och 30 minuter. Jag har lyckats dra ur lite längre tid än så ur min cirka 10 månader gamla Macbook (den sista vita modellen som har combodrive), och då borde ändå de nya datorerna kunna ge mer än denna "gamling".

Förhoppningen kanske står till Snow Leopard som ryktats ska förbättra batteritiderna en aning.

kontinuerlig spelande XviD film, via VLC i fullskärm(och inget annat), ger mig ungefär tre timmar och trettio minuter.
50% skärmstyrka, CPU avg 20%....

Kanske kan det vara värt att ringa Apple Supporten och gnälla lite.

Ursprungligen av Johan Sjöholm:

kontinuerlig spelande XviD film, via VLC i fullskärm(och inget annat), ger mig ungefär tre timmar och trettio minuter.
50% skärmstyrka, CPU avg 20%....

Kanske kan det vara värt att ringa Apple Supporten och gnälla lite.

Ja, det är ju en bit kvar till de 5 timmar som utlovas...

Talade med Apple Support i förrgår och dom bad mig kalibrera batteriet - för femte gången - gjorde det och ringde dom igen igår med aktuella (icke förrändrade) statistiken.

Dom bad mig att ta och droppa in till MacForum i Göteborg och låta dom köra Apples BatteryTest. Men jag fick känslan av killen på Apple Support att detta inte skulle gå min väg.

Så mycket för (up to) 7 hours of wifi productivity battery life.

Känns som jag säkert skulle kunna få dom där 7+ timmarna om jag släkte skärmen och loggade in på datorn via SSH, och enbart körde vim för att göra anteckningar

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-29 14:30

att spec inte håller i verkligheten har man vellan lärt sig ..

som du säger .. haha låt datan stå på efter uppstart och rör den inte när den botat upp -- då kanske du kommer närmare tillverkarens fasta & skriva specar!

Nej någon illusion om att jag skulle få ut faktiska 7 timmar ur batteriet medans jag arbetar trodde jag aldrig på - men jag hade faktiskt hoppats att jag skulle få ut bättre batteri tid än jag fick på min gamla Vita Macbook 2.0.

Jag fick väl ut cirka 2h.30m till 3h.30m per batteri(totalt fyra stycken batterier) på den gamla maskinen. Då ligger den gamla maskinen före - där kunde jag poppa in ett nytt batteri när det gamla körde slut. MBP13 - nothing for the roadwarrior?

Får ta och investera i en HyperMac external battery pack för Macbook's om jag vill kunna jobba/kolla på film en hel flygresa.

Med Transmission igång lär ju HD:n jobba hela tiden....

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Med Transmission igång lär ju HD:n jobba hela tiden....

Drar inte det rätt mycket processorkraft också? Mer än det bör, så att säga?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-04 23:18

satt med min nya MBP 13" igår i 5 timmar och surfade, kopierade saker från extern hårddisk, samt installerade program/spelade lite. Efter 5 timmar på batteri hade jag 20% batteri kvar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-05 02:03
Ursprungligen av henkebarn:

Drar inte det rätt mycket processorkraft också? Mer än det bör, så att säga?

Det tror jag också. Ett som är säkert är i alla fall att det lider av en himla massa minnesläckor. Använt minne drar mer än vad jag trott i alla fall.

1
Bevaka tråden