Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenors iPhone 3GS-priser!

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

antar de ær låsta till telenor likvæl?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-29 12:40

Självklart är dom det när man köper dem på telenor.
Men för mig som har telenor som operatör ändå blir det en bra deal.

Får betala 5992 för telefonen om jag binder mig i 24 månader med 299/månaden, och nu betalar jag 99/månaden och får betala 7800 för telefonen. I längden blir det ju billigare.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-29 13:14

Det här händer ju inte.. Telenor399 är TRETUSEN kronor dyrare än Tre399 om jag räknat rätt...

Samma abonnemang, Tre tar 895+49kr per månad. Telenor tar 4049+50kr per månad. Någon har halkat och slagit pannan i golvet på Telenors finansavdelning.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-29 15:55
Ursprungligen av Jeppe_E:

Det här händer ju inte.. Telenor399 är TRETUSEN kronor dyrare än Tre399 om jag räknat rätt...

Samma abonnemang, Tre tar 895+49kr per månad. Telenor tar 4049+50kr per månad. Någon har halkat och slagit pannan i golvet på Telenors finansavdelning.

Det som är intressant härt är att Telenor pushar på fördelarna mot andra operatörer... Hur då?

Jo... Lägre minutpris, vilket gör att du kan ringa 3ggr så länge, vilket är jättebra. Man har helt fri surf, jättebra och man har... hela 30 MMS inom telenor, också jättebra.

Ska bli spännande att se hur Telia ska toppa detta.....

Kompensation

Ni har inte funderat hur det kommer sig att det är enbart Telenor som erbjuder fri surf? Har själv ett mobilt bredband hos dem som löper ut i december och är inte direkt nöjd med vare sig täckning eller hastighet, så jag ser det mer som en kompensation för deras del. Har beställt min iPhone men det blir verkligen inte hos Telenor

Längtar som f** tills den kommer och vilken operatör ni än må välja lycka till!

Senast redigerat 2009-07-29 17:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 16:01
Ursprungligen av Jeppe_E:

Det som är intressant härt är att Telenor pushar på fördelarna mot andra operatörer... Hur då?

Jo... Lägre minutpris, vilket gör att du kan ringa 3ggr så länge, vilket är jättebra. Man har helt fri surf, jättebra och man har... hela 30 MMS inom telenor, också jättebra.

Ska bli spännande att se hur Telia ska toppa detta.....

Nu kör jag visserligen alltid på fast pris eftersom jag ringer mycket, men vad jag har förstått så kompenserar telenor sina låga minutpriser gått och väl genom att ta ut hutlösa öppningsavgifter.

Ursprungligen av snigel1:

Nu kör jag visserligen alltid på fast pris eftersom jag ringer mycket, men vad jag har förstått så kompenserar telenor sina låga minutpriser gått och väl genom att ta ut hutlösa öppningsavgifter.

Telenor Abbonemang 499 har en öppningsavgift på 79 öre och därefter tickar det på 9 öre per minut i samtalskostnad. Förmodligen debiteras det i intervaller på 60 sekunder. Telia Mobil Prata På har lika öppningsavgift och intervaller, men man får betala 29 öre per minut i samtalskostnad. Så jag antar att Telenor inte har så hutlösa öppningsavgifter och att de är bättre än Telia på t.ex. minutpris i samtalskostnad.

Priset hos Telenor förutsätter att man binder sig i 24 månader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 13:33

Jag är nöjd med att jag valde 3, milt sagt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-29 13:47

Nån som vet om det går att låsa upp 3 vid 12mån ? eller är det bara med telias abbonemang man kan göra det?

Kontantpriserna verkar hyffsade. Återstår att se var de andra ligger efter lanseringen. Annars blir det nog helt klart att köpa en 16GB via Telenor istället.

Ursprungligen av Mindmeld:

Nån som vet om det går att låsa upp 3 vid 12mån ? eller är det bara med telias abbonemang man kan göra det?

För det första så har du hamnat i fel tråd eftersom denna handlar om Telenors prissättning på nya 3Gs (och gamla 3G?). 3-priserna har diskuterats i http://www.99.se/operatoerer-abonnemang/267863-tres-iphone-priser.html. Där kanske du bör ställa din fråga.

Slutligen så verkar inte Tre skriva ut något om upplåsningsperioden på deras hemsida. Däremot känns det ju som att det borde vara möjligt efter 12 månader då de flesta andra operatörer har liknande erbjudanden. Du är i vilket fall bunden till 24 månader om du inte har köpt telefonen kontant.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-29 14:12

ok tackar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 14:13

En fråga, vad är det som gör att så många tycker låsningstiden är så viktig? Räknar folk månaderna eller? Jag förstår inte om bindningstiden betyder billigare pris på telefonen så spelar det väl noll roll? Vad är det som gör att man vill att sin telefon ska vara obunden?

Ursprungligen av acke:

En fråga, vad är det som gör att så många tycker låsningstiden är så viktig? Räknar folk månaderna eller? Jag förstår inte om bindningstiden betyder billigare pris på telefonen så spelar det väl noll roll? Vad är det som gör att man vill att sin telefon ska vara obunden?

För min del handlar det till stor del om att ha möjligheten att byta operatör om det dyker upp ett abbonemangsalternativ som är billigare än det man har för närvarande. Det är ju rätt busenkelt i och med att man kan portera numret till en annan operatör. Därför föredrar jag att ha en telefon som inte är bunden till ett specifikt abbonemang eller en specifik operatör - det senare går dock inte att undvika med iPhone i dagsläget.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-29 14:58
Ursprungligen av acke:

En fråga, vad är det som gör att så många tycker låsningstiden är så viktig? Räknar folk månaderna eller? Jag förstår inte om bindningstiden betyder billigare pris på telefonen så spelar det väl noll roll? Vad är det som gör att man vill att sin telefon ska vara obunden?

Du vet, det är de som är prismedvetna och orkar hoppa runt mellan de olika operatörernas extraerbjudanden. Själv orkar jag inte det lägre. Min tid är för dyrbar före sånt Den tiden kan man istället lägga på meningsfulla inlägg på diverse forum

Ursprungligen av Jeppe_E:

Du vet, det är de som är prismedvetna och orkar hoppa runt mellan de olika operatörernas extraerbjudanden. Själv orkar jag inte det lägre. Min tid är för dyrbar före sånt Den tiden kan man istället lägga på meningsfulla inlägg på diverse forum

Bara att hålla med om hur man ska spendera tiden. I mitt fall är det också så att 99% av alla samtalen går till Telias nät... Det blir lätt så uppe i norr:) Och då ger det mycket mindre att hoppa runt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-29 14:37

Jag skrev det lite längre upp också men efter mina behov och vad jag ger för mitt abonnemang idag så blir ett bundet avtal dyrare i slutändan än om jag köper kontant. Sedan känns det i allmänhet tråkigt och fel att lägga ut kostnader på prylar över så lång tid som 24 månader. Tänk om man tröttnar efter ett år? Eller om man vill ha nya modellen nästa sommar? Har man betalat kontant är det lite enklare att köpa nytt.

Sen finns det säkert nackdelar också, telia ger väl bättre pris på 3gs för dom som köpte 3g tidigt och band sig i 24 månader. Gain some, loose some.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-29 14:41

kommer använda telefonen på jobbet när abbonemangstiden är slut och eftersom jobbet vägrar betala en del av kontantsumman vid köp av ex upplåst telefon så är detta enda sättet att ha ett bundet abbonemang men då vill man kunna låsa upp abbonemanget tidigare om möjligt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-29 15:31

Jag är fortfarande förstummad över prissättningen. Nästan som man väntar på att de ska ändra, för att de inser sitt misstag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 15:35
Ursprungligen av Jeppe_E:

Jag är fortfarande förstummad över prissättningen. Nästan som man väntar på att de ska ändra, för att de inser sitt misstag

Håller med.

Dom agerar lite på samma sätt som folk som slänger ut en g4 sawtooth på blocket för 5000 kronor och hoppas på det bästa.

Kundservice lär ju bli flejmad av upprörda kunder.

Dom lär inse att dom förlorar mer goodwill på än dom lyckas tjäna pengar på godtroget folk.

jag blev förbannad och beställde hos tre trots att jag har telenor (obundet) i dagsläget när jag insåg följande fakta:

* Jag måste betala drygt hundra kronor mer för samma abb som jag har hos dem idag, men under nytt namn.

* Måste binda mig 24 månader

* Måste betala totalt 3600 kr i förhöjd avgift för att få telefonen (en 16GB bunden till telenor).

Dessa tre punkter tillsammans gör det hela bara skrattretande. Hade man kunnat ta bort en hade det varit en annan sak.

BTW: Ni som hoppar runt mellan leverantörer mycket. Jag fyllde i mitt gamla nummer på beställningen hos tre och klickade i att jag ville byta.

Måste jag agera själv något nu, typ ta strid om att säga upp abonnemanget hos telenor eller sköts det automatiskt?

En nummerportering hanteras av operatörerna och går igenom så länge du inte har bindningstid kvar på ditt tidigare abbonemang. Så det behöver du inte oroa dig för. Det som ibland kan bli lite knepigt är om porteringen sker innan du får ditt nya SIM-kort, men det sker nog ganska sällan för att du ska behöva vara jätteorolig över det.

Ursprungligen av snigel1:

BTW: Ni som hoppar runt mellan leverantörer mycket. Jag fyllde i mitt gamla nummer på beställningen hos tre och klickade i att jag ville byta.

Måste jag agera själv något nu, typ ta strid om att säga upp abonnemanget hos telenor eller sköts det automatiskt?

Har jag missat något? Stämmer det inte att telenor tar 150kr x 24 månader för mobilen. Dvs 3600kr. Utöver detta får man betala 399kr i månaden som man får ringa för, samt att fri datatrafik ingår? Den totala månadskostnaden för mobilen verkar man dessutom kunna betala in när man köper mobilen. Avser 16Gb modellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 15:51
Ursprungligen av kalleee:

Har jag missat något? Stämmer det inte att telenor tar 150kr x 24 månader för mobilen. Dvs 3600kr. Utöver detta får man betala 399kr i månaden som man får ringa för, samt att fri datatrafik ingår? Den totala månadskostnaden för mobilen verkar man dessutom kunna betala in när man köper mobilen. Avser 16Gb modellen.

Jag har bara jämfört all-inclusive abonnemanget. Som sagt är det betydligt dyrare än det jag tecknade i våras utan mobil hos telenor.

Dessutom tillkommer de 3600 för telefonen.

Det känns alltså som man betalar för telefonen två gånger.

Hos Tre är visserligen all-inclusive-abonnemanget lika dyrt, men du betalar 0:- för en 16Gb:are och 1200 för en 32GBare.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-29 15:54

Har inte hängt med i prissättningen av 3gs men eftersom jag har varit "telenor" kund sen europolitan så tar jag det "säkra före det osäkra" o köper telefonen från telenor.

Tittar man på deras "jämför pris" sida så ser det bättre ut en de andra operatörerna men vad jag inte riktigt kopplar är deras: Samtalsminuter som ingår: 2096 min. Gäller det under 24 månader eller får man det varje månad om man går loss på 549kr abbet?

Jag ringer upp 549kr utan problem varje månad så jag tycker inte abbet verkar "så dyrt" men när man när man inte förstår vad dom menar blir man lite små skeptiskt... Ska hur som helst knata förbi en telenor butik och beställa en om ett par minuter... Ska dock fråga en jävla massa frågor om abbet innan...

Obegränsad surf = betyder det verkligen att jag kan vara uppkopplad dygnet runt? inga smygavgifter?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-29 16:10

Ni som väljer Tre som operatör, vistas ni bara i storstäder?
För på landet känns det ju som att Tre blir tråkigt i längden, deras täckning är ju allt annat än godtagbar där. Det fina med telenor/telia är ju möjligheten till gprs och gsm att ringa med när 3g-näten sviker.

En mobiltelefon som man ska vara uppkopplad med "alltid" blir nog tråkig med Tre.

Bara min uppfattning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 16:13
Ursprungligen av sebsongs:

Ni som väljer Tre som operatör, vistas ni bara i storstäder?
För på landet känns det ju som att Tre blir tråkigt i längden, deras täckning är ju allt annat än godtagbar där. Det fina med telenor/telia är ju möjligheten till gprs och gsm att ringa med när 3g-näten sviker.

En mobiltelefon som man ska vara uppkopplad med "alltid" blir nog tråkig med Tre.

Bara min uppfattning...

Jag är utanför stockholms län 1-2 veckor om året. Oftast i nån stad utomlands eller på semsterorter i Sverige. Så ja. Om man bor i glesbygden hade det kanske varit värt att betala dyrare för Telia.

Förresten, visst är det extremt f*ttigt att dom har tre månaders uppsägningstid på ett obundet abonnemang?

Det är såklart inte telenor bara, utan hela branschen inom telefoni & bredband som är genomrutten.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-29 16:19
Ursprungligen av snigel1:

Jag är utanför stockholms län 1-2 veckor om året. Oftast i nån stad utomlands eller på semsterorter i Sverige. Så ja. Om man bor i glesbygden hade det kanske varit värt att betala dyrare för Telia.

Jag menar det, jag bor i en mellanstor ort, antar att Tres täckning är acceptabel här, men jag jobbar på en mindre ort, där är det säkert sämre, för att inte tala om hos mina föräldrar och vänner ute i skogarna. Där vet jag med säkerhet att det är mer eller mindre värdelöst!

Just hos mina föräldrar har telenor just byggt ut, så 3G är perfekt där. Perfekt när man tröttnar på middagssamtalen.

Fyfan va jag blir less på det här. Kan inte bara Tele2 skärpa till sig och signa på ett kontrakt med Steve så att vi får lite vettiga priser?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 17:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Fyfan va jag blir less på det här. Kan inte bara Tele2 skärpa till sig och signa på ett kontrakt med Steve så att vi får lite vettiga priser?!

Jag tror att Tele2 gärna skulle vilja skriva på, helst igår!

Det är nog tyvärr apple som är det svarta fåret i detta.

Jag tycker i allmänhet att apple sköttlanseringarna av iphone föredömligt dåligt.

Det hade sett betydligt snyggare ut och folk hade varit mer nöjda om man kunde köpa sig en olåst iphone direkt i apple store, även om den hade varit dyr att köpa loss direkt!

Och att alla leverantörer fick köpa in iphones och subventionera med abonnemang efter eget tycke.

Som det ser ut nu så skapar det bara irritation hos konsumenterna. Jag har svårt att se vad apple tjänar på i det långa loppet att bara premiera några leverantörer. Förhoppningsvis får dom bra betalt för sina avtal?

Vidare så kan ju apple nästan sänka leverantörer som dom inte är buddies med på marknader där iphone är överlägsen som smartphone. Vilket jag tycker är förjävligt.

Det är ju nästan lika sjukt som om man bara kunde få den stora äran att köpa en macbook tillsammans med bredbandsabonnemang hos ett fåtal leverantörer....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-30 00:02

Jag misstänker att valet av operatörer i detta skede i Sverige, kan ha att göra något med den support och service som Apple vill erbjuda sina kunder. I och med att Telia, Telenor och Tre har egna butiker, har de förmodligen rutiner för att hantera garantier och liknande. Att Apple hänvisar till operatören innebär troligen att de spara mycket pengar på att ej behöver hantera garantiärenden och liknande direkt mot kund. Förmodligen skulle en anstormning via telefonsupport även den bli kostsam om Apple valde att sälja telefoner direkt till kund.

"Service och support för din iPhone tillhandahålls av operatören."

Ursprungligen av snigel1:

Jag tror att Tele2 gärna skulle vilja skriva på, helst igår!

Det är nog tyvärr apple som är det svarta fåret i detta.

Jag tycker i allmänhet att apple sköttlanseringarna av iphone föredömligt dåligt.

Det hade sett betydligt snyggare ut och folk hade varit mer nöjda om man kunde köpa sig en olåst iphone direkt i apple store, även om den hade varit dyr att köpa loss direkt!

Och att alla leverantörer fick köpa in iphones och subventionera med abonnemang efter eget tycke.

Som det ser ut nu så skapar det bara irritation hos konsumenterna. Jag har svårt att se vad apple tjänar på i det långa loppet att bara premiera några leverantörer. Förhoppningsvis får dom bra betalt för sina avtal?

Vidare så kan ju apple nästan sänka leverantörer som dom inte är buddies med på marknader där iphone är överlägsen som smartphone. Vilket jag tycker är förjävligt.

Det är ju nästan lika sjukt som om man bara kunde få den stora äran att köpa en macbook tillsammans med bredbandsabonnemang hos ett fåtal leverantörer....

Bevaka tråden