Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Time Capsule

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 13:49

1. kan man använda diskutrymmet både till backup för två datorer samt som extra hårddisk med "normalt" utrymme att spara grejer på?

2. måste man backuppa hela datorn, eller kan man välja att den enbart automatiskt ska backuppa iphoto och itunes?

3. tar det inte sjkt lång tid att backuppa datorn varje gång den ska göra det?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-07-28 14:26
Ursprungligen av martenj:

1. kan man använda diskutrymmet både till backup för två datorer samt som extra hårddisk med "normalt" utrymme att spara grejer på?

2. måste man backuppa hela datorn, eller kan man välja att den enbart automatiskt ska backuppa iphoto och itunes?

3. tar det inte sjkt lång tid att backuppa datorn varje gång den ska göra det?

Nu får de som eventuellt vet bättre än mig rätta mig om jag har fel, men jag använder en extern hårddisk till time machine och det borde väl fungera ungefär på samma sätt.

1. Genom att dela upp hårddisken i två partitioner lyckades jag använda hårddisken till både time machine och som extern hårddisk. Du kanske kan pröva det?

2. Man kan välja bort det man inte vill att den ska göra backup på.

3. Den första gången den gör backup tar det rätt så lång tid (beroende på hur stor mängd du ska göra backup på såklart). Efter det synkroniserar den endast det som skiljer sig från tidigare backup, så det tar inte speciellt lång tid efter första gången. Och dessutom gör den det i bakgrunden så du märker inte av när den gör det ändå.

Hoppas svaret var tydligt nog.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-28 15:05

1) Så kan man göra om man vill undvika att backup:erna fyller upp disken. Men det går även utmärkt att bara lägger filer på backup-disken. Jag har t.ex. 500Gb och min backup ligger runt 200Gb nu tror jag, och då backupar jag allt. Skall du bara göra backup på iTunes och iPhoto lär du få gott utrymme över för annan lagring. Det kan ju vara bra att undvika ligga nära full disk dock då.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-07-28 20:48
Ursprungligen av d99gnu:

1) Så kan man göra om man vill undvika att backup:erna fyller upp disken. Men det går även utmärkt att bara lägger filer på backup-disken. Jag har t.ex. 500Gb och min backup ligger runt 200Gb nu tror jag, och då backupar jag allt. Skall du bara göra backup på iTunes och iPhoto lär du få gott utrymme över för annan lagring. Det kan ju vara bra att undvika ligga nära full disk dock då.

Hmm, just det. Nu när du påpekar det så kommer jag ihåg att jag delade upp min externa hårddisk pga att jag behövde den ena delen för min windowsdator. Den hittade inte time machine delen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-28 20:52

Om du använder time capsule cd:n till windows så klarar windows alldeles utmärkt av att läsa den hårddisken (eller andra hårddiskar du stoppar in via usb). Är rätt smidigt sätt att dela filer mellan min iMac's OS X/Bootcamp del. Dvs jag lägger ngt på Time Capsule-anslutna disken och båda operativsystemen kan glatt läsa/skriva dit.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-07-28 20:56
Ursprungligen av d99gnu:

Om du använder time capsule cd:n till windows så klarar windows alldeles utmärkt av att läsa den hårddisken (eller andra hårddiskar du stoppar in via usb). Är rätt smidigt sätt att dela filer mellan min iMac's OS X/Bootcamp del. Dvs jag lägger ngt på Time Capsule-anslutna disken och båda operativsystemen kan glatt läsa/skriva dit.

Jaha ja. Jag fick dock inte min windows dator att hitta den externa hårddisken efter att time machine hade formaterat om den. Jag har ju dock ingen Time capsule, vet inte om det spelar in.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-29 10:06

Hur menar du? Om du inte har en TC, hur kopplar du in hårddisken?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-07-29 10:19

I USB-porten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-29 10:21

Ah, nej du behöver ha den på nätverket (via TC eller möjligt Airport Extreme - dock osäker här) för att nyttja den som Airdisk (oavsett om du kör trådlöst eller ethernet).

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2009-09-14 23:23

kanske dum fråga det här men skulle ja kunna lägga över itunes bibloteket i tcn och fortfarande spela från datorn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-15 13:58

krian: Nja, den är inte så dum men google vet svaret redan, det diskuteras på Apple's forum Apple - Support - Discussions - iTunes library on Time Capsule ...

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2011-09-04 09:24

En ny fråga i denna tråd. Jag bytte ut min TC mot en ny på 3TB för någon vecka sedan. Jag använde samma lösenord och konfiguration (tror jag, allt funkade, jag angav bara lösen vid installation) Uppkopplat till den är två macbook, en skrivare, två Airport express plus lite fler iPrylar. Macbooks kör backup på TC. Det som inträffar är att uppkopplingen "utåt" via internet fungerar bra, men intermittent så slutar den "interna" kommunikationen, alltså skrivaren tappar kontakt, likaså expressen. Det jag gör då är att stänga av wifi (i solfjädern) och slå på igen, då kopplar skrivaren och expressen upp sig automatiskt och fortsätter som inget har hänt. Skumt, något sådant hände aldrig med den gamla TC. Finns det någon som upplevt liknande problem?

1
Bevaka tråden