Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera vcard till filemaker?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Ännu ett litet problem...

På hitta.se kan man ladda ner vcard, (men de verkar inte riktigt följa standard)
Kunden skulle vilja kunna importera kunduppgifterna i Filemaker när han har ett telefonnummer i FM.

Dvs han har en post med fånnummer, klickar på en knapp och importerar resterande kontaktuppgifter i posten från hitta.se (eller eniro.se)

Vet inte om det lättaste är att gå via vcardet, eller ska man försöka suga upp infon på annat sätt.
Tacksam för förslag och ledtrådar...

XP, FM10 server

Waov !!

Oj, tackar så hemskt mycket !!!
Hur tusan missade jag dem ??

Trodde jag sökt överallt så finns det förmodligen mitt framför näsan

Det får bli kvällsläsning

Tillbaks från semestern och dags att ta tag i surdegar...

Tack så hemskt med Taz, kommit en bit på vägen med hjälp av dina länkar !!

Men, jag kan inte få det här du skriver att fungera...
"Sedan använder jag ett manus som hämtar webbvisarens innehåll och petar in den i ett annat fält. Ur det fältet filtrerar jag sedan ut bara koordinaterna med FileMakers text-funktioner."

Hur plockar man ut uppgifterna från en webbvisare egentligen ?

Jag antar att du är på jakt efter en lösning som plockar ut infon från Hitta.se webbsida och importerar den till fält i FileMaker direkt?

Jag skall inte säga att det är olagligt, men jag vet att utvecklarna på hitta.se och eniro.se har lagt ganska mycket tid på att se till att det inte går att göra det, så helt lätt är det inte.

Beräkningen du söker är:

GetLayoutObjectAttribute ( "Webbvisare01" ; "källa") <-- Den aktuella URL'en.
GetLayoutObjectAttribute ( "Webbvisare01" ; "innehåll") <-- HTML-koden för webbsidan

Webbvisare01 är alltså namnet du angett på din webbvisare med hjälp av den lilla "mått"-panelen som du hittar här: Visa > Objektinfo i layout-läge när du klickat på webbvisaren. Den lilla textrutan längt upp är objektets namn.

När du har HTML-koden som visas i webbvisaren kan du sedan sätta igång med att hitta namnet, adressen, telefonnumret med FileMakers textfunktioner. De användbara är:

Left
LeftWords
Length
Right
RightWords
Middle
Middlewords
Position
osv....

Du måste alltså läsa html-koden, hitta mönstret för vad som utgör "här börjar namnet" och mönstret för "här slutar namnet", plocka ut den snutten ur HTML-koden och sedan stoppa in den i ett textfält. (Det är betyligt enklare att göra så att användaren markerar och kopierar i tur och ordning vad som är namn, adress, postnummer, ort, telefonnummer, mobilnummer och klickar på knappar som infogar dessa saker i respektive fält. 6 markeringar, 6 knappklick eller så. )

Här är ett ställe i HTML-koden som innehåller namn, adress, telefonnummer för mig hos hitta.se:

<li><a id="UCDW_ParnerLink1" href="http://eas.hitta.se/eas?camp=23065;ty=ct;EASL..." target="_blank">Skicka blomma</a></li>

Det betyder att du skulle tex kunna använda textfunktioner på det här viset:

Var börjar förnamnet tex?

Denna funktion ger en av förekomsterna:

Förnamn_start_position =
Position ( HTMLkoden ; "http://www.interflora.se/foretag/hitta/?First..." ; 1 ; 1 ) +
Length ( "http://www.interflora.se/foretag/hitta/?First..." )

--> Ovanstående ger mig 68186.

Var slutar förnamnet?

Denna funktion ger det, det är den ANDRA förekomsten av strängen som utgör det vi letar efter:

Förnamn_slut_position =
Position ( HTMLkoden ; "&Lastname=" ; 1 ; 2 )

--> Ovanstående ger mig 68189.

Avslutningsvis behöver vi plocka ut förnamnet:

Förnamn =
Middle ( HTMLkoden ; Förnamn_start_position ; (Förnamn_slut_position-Förnamn_start_position))

--> Ovanstående ger mig Ola.

Så även om det alltså går är det inte helt lätt. Lycka till!

Fullständigt lysande !
Du är en klippa, då är det bara att sätta igång och se om jag lyckas
TACKAR BUGAR BOCKAR

1
Bevaka tråden