Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med program som hänger sig

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu har jag enorma problem med min MacBook OS X 10.4.11.

Det hela började med att Safari kraschade ofta efter uppdatering till Safari 4. Googlade på en massa forum osv och fick rådet att ta bort plugins tillhörande Safari. Detta har jag också gjort, problemet blev inte bättre Safari fortsätter och kraschar. Nu verkar det som att problemet har spridit sig till andra program, nu fungerar inte heller Firefox eller Apple Mail. Jag har tagit backup på allt viktigt och försökt ominstallera OS från medföljande skivor men det gick inte, "programpaketet kunde inte installeras".

Nu återstår inte många alternativ på min lista mer än att be om hjälp av något kompetent.

Vad ska jag göra? Vad kan det bero på att datorn har fått värsta anfallet?

Kan tilläggas är att ingen ny hårdvara har installerats sedan en utökning av RAM för snart 2 år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-26 22:47

Har du testat att ta ut RAM stickorna en i taget, om det är någon av dom som är trasig?

Steg nummer 1 är att ta backup. Nu.

Börja med att köra Apple Hardware Test. Det ska finnas på en av datorns medföljande DVD- eller CD-skivor. Om den inte hittar något kan du testa ett verktyg som t. ex. memtest för att se om det är fel med minnet. Det går igenom minneskorten och ser om det hittar något som är fel.

Tack för alla förslag, jag kollar en sak i taget.

Back up - check!

Jag ska testa hårdvaran, återkommer. Jag tror dock inte det är något fel på den. Har varit i kontakt med Apple via deras supportfourm men de har inte kunnat fixa problemet.

Har försökt med DiskWarrior men programmet hänger sig när det ska reparera skiva, jag har bootat från en USB-sticka.

Kanske sista utvägen är att radera hela skivan och sedan ominstallera? Några fler förslag.

Har gjort Apple Hardware Test, fick följande felmeddelande:

4MEM/1/40000000:

Kan det vara minnet som spökar?

Det kan mycket väl vara minnet. Om du har flera minneskort kan du prova att bara använda ett åt gången och se om du får ett nytt felmeddelande. Om det finns garanti går den säkert att utnyttja, annars får du byta till nya minneskort.

Tack!

Kan jag ta ut en sticka i taget och köra testet igen för att se om det är ett eller båda som spökar?

Ja, det kan du.

Strålande! Det verkar dock som att nya minnen är betydligt billigare nu än vad de var när jag köpte dem.

Enligt apples support är det minnet i slot #1 som är felaktigt. Nu gäller det bara att lista ut vilken som är slot #1.

1
Bevaka tråden