Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook stendöd efter vistelse i fuktig luft

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-26 16:23

Det hände för en vecka sedan. Tog ut min vita MacBook i ladan på torpet på landet. Lyssnade på en låt men stängde sedan av den. Sedan stod den där i 4-5 timmar. Pysslade med annat. Någon gång slog mig tanken att det är väldigt fuktigt i luften idag och kanske borde jag inte låta datorn stå där. Men dum som jag var, lät jag den ändå stå - det var ju ändå under tak, det regnade inte och det var inte kallt, tvärtom - bara hög luftfuktighet. Sedan började det regna. Då tog jag in datorn. Kanske föll någon enstaka regndroppe på den när jag bar in den.

Sedan dess har datorn vägrat starta. Stendöd alltså. När trycker på startknappen händer ingenting. Batteriet lyser om jag kollar det och om jag sätter i nätströmmen lyser laddninglampan för batteriet vackert grönt. F ö inget tecken på liv.

Jag ringde MacForum, service, där jag köpte datorn för 2,5 år sedan (garantin har alltså gått ut). 840:- plus moms kostar det att bara felsöka. Det tar ca 3 veckor i dessa tider. Sedan beror resten av kostnaden förstås på vad som är fel. Jag frågade om det var någon idé att jag själv skruvar isär den (vilket jag helst slipper, för det verkar vara ett redigt pilligt jobb, men i värsta fall gör jag det.. ). Han på service trodde inte jag själv skulle kunna se något fel eller göra något. det kan vara vad som helst som hänt...

Nu har datorn stått i en vecka så all ev. fukt är borta för länge sedan, men ingenting händer när jag trycker på start-knappen.

Jag vill verkligen ha igång MacBooken igen, har mycket viktigt bara där, har jobbat mycket med att få allt att fungera bra, kör både Mac och Windows i den och allt har funkat jättebra tills nu.

Vad gör jag nu? Tacksam för hjälp. alla tips. även tips på verkstad eller vad jag kan göra själv.

Vad har gått sönder tror ni? Kanske har något kortslutits när jag försökte starta? Kanske är det fel på moderkortet (läste jag nånstans)? Vad är det, och kan man byta det? Hur? Om det nu är det som är felet...

Gissar att hårddisken ändå inte är skadad eftersom datorn inte varit igång.

Anders

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-26 16:33

det kan vara fuktskada .. dvs frätskader på elektroniken -- som man aldrig lagar .. utan byter ut korten till nya .. samma sak med mobiltelefoner (men där får man köpa en ny) \ ny dator m a o (?) .. jag vet inte om ni har vätskeskadaförsökring på MAC men generellt gäller inte det .. drulleförsäkringarna gäller snarare \ hemförsäkringarna

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-26 16:42

det e jävligt tragiskt i vilket fall

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-26 16:51

Tack för snabbt svar. Och för deltagande i sorgen för det känns ju jävligt trist och dumt.:(

Jo, det är säkert en fuktskada av något slag ( trots att det inte kom in någon vätska vad jag vet, annat än genom fuktig luft). Och kanske kan min hemförsäkring gälla. Ska kolla upp det.

Men ändå? Vad tror ni är det exakta felet eller felen? Vad är mest troligt?

Finns det fler som reparerar Mac än MacForum i Göteborg?

B-A

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-26 17:03

hög luftfuktighet = vätska dock .. även om den inte går att dricka ur ett glas -- kan ta kål på grejjer som e illa skyddade -- ge malfunction

sakerna e så små idag så en liten fuktdroppe kan slå ut en hel krets, kuka ut hela tingesten om den e vital :[..

ja du kan no berätta mer var den har hamna fel ! :\ ingen vet nog om man inte kollar för ~1000SEKr!

Bara för att kolla. Har du plockat bort batteriet och försökt starta datorn utan det i på vanlig elström från väggen. Ibland kan batteriet ställa till det för bärbara så här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-26 18:07

Har testat det och gjorde det nyss igen. Inget händer tyvärr.

Tack för konkret tips. Kom gärna med fler.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-26 19:18

Satte tillbaks batteriet och såg att det nu lyser 2 gröna prickar på batteriets laddningsstatus. Det var 5 för några dagar sedan. Tyder det på att ström ändå tas från batteriet fast datorn inte varit igång eller är det kanske bara helt naturligt att batteriet laddas ur så? Någon fukt kan ju inte vara kvar i datorn.

Väldigt tråkigt detta. Enperfekt dator lägger bara av. Jag har ju inte som andra hällt vatten eller öl eller annat i den. Den har bara stått några timmar i fuktig luft. Finns det inget jag kan göra?

Hjälp! Tips... någon

Kan jag komma åt det som finns på hårddisken genom firewire och min gamla iBook? Antar att det inte går eftersom MacBooken inte startar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-26 19:33

Varfor har ingen sagt att det ar superlatt att plocka ut harddisken sa att du kan radda datan? Det later som att ditt logikkort ar dott sa med ratt stor sannolikhet mar din harddisk och dar med din data alldeles utmarkt.

Om du har en annan Mac kan du stoppa in MacBookens harddisk i den och starta upp din gamla OS X installation. Annars kan du kopa en extern 2.5" USB-SATA lada for ca 100 kr fran narmaste datorbutik sa att du kan komma at harddisken via USB pa en annan dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-26 19:44

Tack shandar. Jag tror också att alla data finns kvar på hårddisken. Helst vill jag ju ha igång MacBooken förstås men om det inte går så får jag väl plocka ut hårddsiken (ser det dock som ett stort och svårt projekt). Är logikkort och moderkort (som andra pratat om kan vara skadat) samma sak? Kan man bara byta ut det?

Har du den privat eller i ett företag?
Har du nån drulleförsäkring?

Ibland kan en dator vara stendöd men ändå starta efter ett tag men du har vad jag förstått tagit ut batteriet och låtigt den stå minst 1h innan du testade att starta den igen och då utan batteri. Det är annars en knep som funkat för mig. Givetvis ska du testa utan några som helst prylar anslutna till den.

Du kan alltid testa och ta ut ram minnena dom sitter ganska lätt åtkomliga vid batteriet en liten skruvmejsel bara så kan du ta ur dom och testa att starta.

Funkar inte det börjar det bli kört om man inte känner nån som är duktig på att felsöka innandömet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-26 20:17

Tack sweempa för nya konkreta tips.
Jepp jag har tagit ut batteriet och låtit den stå minst en timme. Fast jag minns inte om jag prövade starta från batteriet eller ej sedan. Ska pröva det.

Det där med ram minena låter smart. Ska jag också testa. Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-26 20:30

Hmm... var sitter egentligen ram-minnena? (min MacBook är förresten 2:a generationen av den vita, den med 80 gB hårddisk...) köpte den med max ram -minne - 2 gB

ja jag ska gå ut på nätet och kolla, har för mig jag såg någon slags reparationsguide för någon dag sedan...

återkommer

Senast redigerat 2009-07-26 20:52
  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-26 20:56

Harddisken ar ocksa riktigt latt att plocka ut, nar du kommer at minnena drar du bara i den vita plastfliken till vanster om dem. Tada! Harddisken sitter i en liten slade som glider ut utan extra skruvar.

Oops, sag att du inte vet var minnena sitter. Se har: http://www.ifixit.com/Guide/Repair/MacBook-Core-Duo-RAM/280/1
Minnena sitter bakom den langa delen av det L-formade skyddet medan harddisken sitter bakom den korta delen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-26 21:12

tack! jättebra. måste nu göra en paus från detta ca 1 timme. återkommer. men vad bra att ni svarar...

  • Oregistrerad
  • 2009-07-26 21:38
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-26 22:30

jahapp... då har jag gjort det... plockat ut ram-minnena. faktiskt såg de lite konstiga ut, som att det fanns en liten svag beläggning, svagt vitt liksom, på kanten på kontaktstiften. jag torkade av dem och skruvade tillbaks det hela. det var ju intressant att lära sig det. sedan kom denm spännande testen då. i med nätadaptern, trycker på startknappen och...:

ingenting. stendött. som förr.

plockade aldrig ur hårddisken, vilket var dumt, för jag inser nu, tack vare era tips, att det är ungefär lika lätt. så det ska jag göra strax. mest för att se om den också har en slags beläggning. misstänker att det nog är så. och finns den där svaga, liksom beläggningen där också, så kanske det finns på fler ställen i hela datorn?! kan det komma från de där fjuttiga 4-5 timmarna i fuktig luft. alltså uppstå så snabbt? å andra sidan - varifrån skulle det annars komma?

jag är rädd för att jag kommer att ägna hela nästa dag åt att skruva upp hela datorn och se om jag kan torka av den på nåt vis.

kan man skruva upp hela datorn? hur då. och skicka gärna ännu fler tips, och jag är jättetacksam för den hjälp jag fått.

Hur gör folk som bor i konstant 100% luftfuktighet? Kan man inte använda MB där? Jag skulle nog försöka hänvisa till tre års reklamationsrätt enl. konsumentköplagen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-27 03:19

Den vita belaggningen pa minnena kommer inte fran lufktfuktighet, det har nagot med varmeavledning att gora, Apple kletar pa den i fabriken. Minns lite svagt att det orsakade problem nar MacBooken kom ut, tror de lade pa for lite vilket fick dem att overhetta?

Oavsett vad: den vita belaggningen kommer inte fran vattenskador iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-27 03:24
Ursprungligen av Gilbert 2:

Hur gör folk som bor i konstant 100% luftfuktighet? Kan man inte använda MB där? Jag skulle nog försöka hänvisa till tre års reklamationsrätt enl. konsumentköplagen.

Min MacBook reste igenom sydostasien i tre manader under deras regnperiod utan nagra som helst problem. Jag tvivlar starkt pa att det bara ar luftfuktighet som har orsakat B-As problem, det maste ha kommit in vatten i datorn da det regnade alt att det har kondenserat pa nagot satt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-27 04:06

Det klart att det finns en gräns för maximal relativ luftfuktighet. Tror den ligger på 85-90% eller så. Här händer det rätt ofta under sommaren att den når 100% utomhus.

Edit: Apple - MacBook - Technical Specifications - Specs for the MacBook
- 90%

Tycker det låter som ett klockrent fall av dött logikkort (som förmodligen inte har det minsta med luftfuktigheten att göra). Den bästa anledningen att köpa AppleCare: inte ovanligt att logikkortet lägger av efter 2,5-3 år om man kört datorn hårt. Tyvärr kostar det många tusenlappar att byta. Själv har jag två gånger tjänat in hela AC-avgiften på byten av logikkort innan datorerna fyllt 3 år…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-27 10:46

Roligt med nya tips och information. Tack! Jag har i alla fall lärt mig mycket på det här. Så den vita beläggningen på ram-minnena kommer inte från från fukt utan ska vara där. Ok. Bra. Då är det inte någon bra idé att skruva upp hela datorn då. Tack för det.

jag plockade ut hårddisken igår också (det var precis som du skrev shandar, väldigt lätt - då fick jag lära mig det, bra). på hårddisken fanns ingen vit beläggning utan det såg rent och snyggt ut. satte ihop det igen.

ni är nu två som menar att det verkar vara logikortet som är sönder, tydligen dyrt att byta det. och kanske komplicerat, antagligen inget jag klara själv. jag har ju ingen AppleCare och ingen garanti efter 2, 5 år. eller har jag det (någon hävdar att fakrikationsfel gäller i tre år)? tror ändå jag får svårt att få rätt i detta.

jag avaktar lite med att skruva isär datorn i alla fall...

tack för alla tips så länge

Ursprungligen av B-A:

jag har ju ingen AppleCare och ingen garanti efter 2, 5 år. eller har jag det (någon hävdar att fakrikationsfel gäller i tre år)? tror ändå jag får svårt att få rätt i detta.

Efter 2005 så har man 3 års returrätt om t ex fabrikationsfel. Kolla om andra haft samma problem. Om så är fallet så finns det gott hopp om att få den fixad gratis.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-28 20:54

Ja, 3-års reklamationsrätt för ursprungsfel har du. Jag har dock, som återförsäljare, erfarenhet att när bevisbördan ligger hos kunden som den gör vid ett reklamationsärende så är de hårda. Men stå på dig, det är folk som har fått rätt även mot stora kedjor som den jag jobbar på. Men säger verkstaden att det inte är ett ursprungsfel så är det som sagt ganska svårt att få igenom nåt. Kolla med rådrummet, din lokala konsumentsombudsman. De brukar vara duktiga och väldigt hjälpsamma. Men låt bli att nämna att den stått ute, lämna in den med beskrivningen att den bara "dog". Det brukar jag göra åt kunder, ibland slår det väl ut, ibland upptäcker de annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-28 22:38

Pratade med MacForum idag. Jag lutar allt mer åt att felet är just att logikortet (dvs moderkortet) inte fungerar längre. Felet har uppstått i samband med luftfuktigheten den dagen... Kortet/något i kortet klarade inte den situationen.

Tyvärr kostar bytet/reparationen ca 6000 kr! Om det anses vara fakrikationsfel slipper jag betala... men knappast troligt.

Min MacBook var som ny och funkade kanon. Men ska jag verkligen lägga så mycket pengar på att få igång den?Hela historien känns jävligt dum och jag vet inte hur jag ska göra...

Det jag nu i första hand tänkte göra är att plocka ut hårddisken (vilket jag ju lärt mig genom detta) - jag vill föra över det som finns där till en extern hårddisk (har en som är macformaterad vilket jag antar är bäst).

Jag har också en gammal iBook "dasslocket", OS 9, med usb 1,1 som fortfarande funkar.
Duger den för denna operation, tror ni?

Jag behöver också lite kopplingar och sladdar för hårddisken som jag plockar ut MacBooken. Förstod inte riktigt vilka kontakter eller hur de ska kopplas... Den som vet får gärna hjälpa till...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-28 23:13

(tror faktiskt han på Macforum sa att det kostade ännu mer, kanske ca 6-8000 kr att byta logikkort!)

jag kommer väl inte åt hårddisken i den döda MacBooken via firewire ingången va? eftersom datorn inte startar så kan det väl inte gå?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-28 23:25

Om du nu har ett ungefärligt pris på det så kan du väll höra med hemförsäkringen om det är något dem kan ta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-28 23:29

jo, jag ska kolla upp det där med hemförsäkringen också.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-29 03:10

Nej, du kan inte komma at harddisken via Firewire.

For att komma at datan fran en annan maskin kravs en SATA - USB adapter for 2.5" diskar. De kommer vanligtvis med en lada som tex den har: JME Data / DELTACO externt kabinett 2,5" SATA till USB 2.0, svart
Allt du behover gora ar att ta ut hddn fran macbooken, skruva loss slaeden som hdn sitter i och skruva i disken i ovanstaende lada. Sen ar det bara att koppla in den till valfri Mac via USB och overfora filer bast du vill.

Kan inte svara pa om OS 9 kan lasa HFS+ Journaled (din harddisk filsystem, OS X anvander det som standard), daremot vet jag att USB 1.1 och filoverforingar inte ar kul pa nagot satt alls. Det tar evigheter.

Bevaka tråden