Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blinkande mapp vid start, hittar ej hårddisk

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en sprillans ny Macbook Pro 15". Jag installerade en ny, större hårddisk (Seagate momentus 7200.4) och allt fungerade perfekt. Använde flyttassistenten + en time machine-backup för att få allt från min iMac till den nya macbooken. Allt fungerade perfekt.

Eftersom jag redan hade ett konto skapat (ville testa datorn lite innan och tänkte att det inte spelar någon roll om jag skapar ett konto som jag sedan tar bort efter återskapad time machine-backup) så kolliderade namnen (inte kortnamnen) mellan mitt nuvarande system och det gamla.
Jag ändrade mitt användarnamn och skapade sedan utifrån tm-backupen.

Sen tog jag bort det första kontot jag skapade på test och allt fungerade bra tills jag fick upp programuppdateraren för Macbook pro-firmware någonting. Följde instruktionerna och stängde av datorn, men sen när den till slut startade upp igen fastnade den på en blinkande mapp.
Nu ser jag inte hårddisken i varken skivverktyg eller startskiva, när jag kör från CD. Även inne i systeminformation får jag fel, hör att hårddisken snurrar igång och den låter inte konstigt, men det står "Ett fel uppstod vid sökning efter Serial-ATA-enheter."

Snälla, snälla hur löser man detta. Behöver verkligen få det fixat snarast

Blinkar här också!Hjälp!!

Jag deklarerade av misstag en DVD-skiva som startskiva. Tyvärr har denna skiva inget Mac-system. Nu klagar Minin över att det inte finns bootbart. Har försökt med att mata in den grå installationsskivan i DVD:n (en extern CD/DVD) men den fattar inte vinken. Nu händer bara att skärmen är svart och en markör blinkar. Varför fattar den inte att den ska boota som vanligt, dvs från den egna HD:n? Hur göra?

Ursprungligen av janfroberg:

Jag deklarerade av misstag en DVD-skiva som startskiva. Tyvärr har denna skiva inget Mac-system. Nu klagar Minin över att det inte finns bootbart. Har försökt med att mata in den grå installationsskivan i DVD:n (en extern CD/DVD) men den fattar inte vinken. Nu händer bara att skärmen är svart och en markör blinkar. Varför fattar den inte att den ska boota som vanligt, dvs från den egna HD:n? Hur göra?

Om du startar och håller ner ALT skall du få en meny att välja startdisk ifrån.

Tyvärr funkar inte det heller!

Har du en skiva i den ? Boota och håll nere musknappen skall väl mata ut den.
Alternativt hålla nere Ejectknappen under boot.

Resetta sedan burken rejält, nolla SMC (hur gör man det på en Mini?)

Boota sedan med ALT.

Annars, I'm out of ideas.

Inget av allt detta löser problemet. "No bootable disk. Insert bootable..." kvarstår nu. Har matat in
Diskwarrior-skivan, grå skivan, mfl. Ingendera hjälper.

Näör jag gör alt-N vid start ändras bilden: omväxlande visas Äpplet, cirkel med snedstreck igenom och låda med frågetecken. Fortfarande kommer jag inte vidare. Den åker snart i sjön.

Alt-N är väl "Nätverksstart" så det är ju inget vidare.

Den svarar ju på tangenttryckningarna iaf.

Resetting the SMC can resolve some computer issues such as not starting up, not displaying video, sleep issues, fan noise issues, and so forth. If your computer still exhibits these types of issues after you've restarted the computer, try resetting the SMC. To reset the SMC on an iMac (Early 2006) and later or Mac mini (Early 2006) and later:

Intel-based iMac, Intel-based Mac mini: How to reset the System Management Controller Säger;

From the Apple menu, choose Shut Down (or if the computer is not responding, hold the power button until it turns off).
Unplug all cables from the computer, including the power cord and any display cables.
Wait at least 15 seconds.
Plug the power cord back in, making sure the power button is not being pressed at the time. Then reconnect your keyboard and mouse to the computer.
Press the power button on the back to start up your computer.
The iMac (Early 2006) and later models do not have a button on the main logic board for resetting the SMC, which eliminates the need to remove the computer's cover to reset it (as required for some earlier models).

Efter detta skall man kunna boota upp

1) (med lite tur) på inbyggda hårddisken (den startar som vanligt)
2) DVD-skivan, håll nere "C" under bootning

Diverse handpåläggning summeras här: (inklipt bild nedan)

Startup key combinations for Intel-based Macs

Bootar inte efter fel startskiva

Tack för alla förslag. Tyvärr har inget av dem fungerat. Insert bootable disc envisas Minin Intel med. Förtvivlat läge...

Provat alla råd jag fått ovan, men nix. Ingen boot. Ska jag slänga minin?
Jan

Vad ska jag i så fall köpa? En ny mini? En 22" iMac? Hjälp!
Jan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-26 19:51

Börja med att resetta PRAM minnet, det innehåller väl info om startskiva:
Håll nere ALT+Apple+P+R, starta däretter datorn, låt den starta om typ 3 gånger.
Nu ska du kunne hålla nere ALT, och få upp alla startdisker, tryck sedan på eject för att mata ut DVD:n.
Om inte detta hjälper, starta datorn med att hålla nere "T", sen försöker du mata ut skivan.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-26 19:56
Ursprungligen av FillilutteN:

Jag har en sprillans ny Macbook Pro 15". Jag installerade en ny, större hårddisk (Seagate momentus 7200.4) och allt fungerade perfekt. Använde flyttassistenten + en time machine-backup för att få allt från min iMac till den nya macbooken. Allt fungerade perfekt.

Eftersom jag redan hade ett konto skapat (ville testa datorn lite innan och tänkte att det inte spelar någon roll om jag skapar ett konto som jag sedan tar bort efter återskapad time machine-backup) så kolliderade namnen (inte kortnamnen) mellan mitt nuvarande system och det gamla.
Jag ändrade mitt användarnamn och skapade sedan utifrån tm-backupen.

Sen tog jag bort det första kontot jag skapade på test och allt fungerade bra tills jag fick upp programuppdateraren för Macbook pro-firmware någonting. Följde instruktionerna och stängde av datorn, men sen när den till slut startade upp igen fastnade den på en blinkande mapp.
Nu ser jag inte hårddisken i varken skivverktyg eller startskiva, när jag kör från CD. Även inne i systeminformation får jag fel, hör att hårddisken snurrar igång och den låter inte konstigt, men det står "Ett fel uppstod vid sökning efter Serial-ATA-enheter."

Snälla, snälla hur löser man detta. Behöver verkligen få det fixat snarast

Tyvärr så har du ett litet problem.
Jag har också varit ute för lite problem med nya MBP och 3dje parts disk från Seagate. Tyvärr så vill inte dessa disker fungera 100% med din MBP när du har uppdaterat den med den firmwarauppdateringen som kom.
Om du läste texten som följde med firmwaruuppgraderingen, så står det att Apple inte stödjer 3 Gigabits diskar. Jag fick stoppa tillbaka originaldisken för att få rätsida på den dator som hadde detta problem.

Sen är det tyvärr så illa att det går inte att nergradera firmvaran när du först har uppdaterat den, bara ett logickortsbyte som kann hjälpa mot detta, och det går nog inte på garantin, tyvärr.

1
Bevaka tråden