Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.1 beta släppt

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-01 15:53

Nyheter:
• Trimming video clips on the iPhone 3GS now offers the ability to save the edited version as a copy rather than simply overwriting the original file.
• Voice Control over Bluetooth is now available, allowing users to Initiate calls and control music playback via Bluetooth headsets.
• MMS is now enabled by default, but still not supported by AT&T.
• iPhone vibrates when rearranging Home screen icons.
• A "Fraud Protection" toggle is now available in Safari settings.
• iPhone startup and shutdown and app launching times have improved.
• New APIs allow developers of third-party application to access and edit videos.
• OpenGL and Quartz have seen improvements.
• On iPod Touch 2G the Voice Memos app now successfully records audio if you plug your microphone after you have started the application

Källa: Macosrumors

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-01 19:48

/Offtopic/
Alltså jag har ännu inte skaffat mig iPhone, mest för att den SE jag har nu funkar till det den ska och framför allt är så liten i fickan. Men bara genom att läsa om uppdateringarna till OS:et blir man sugen och inser vilken användbar manick det är

Konstigt att ingen har snackat om 3.1 firmware ännu , Hörde nåt om att den kanske kan dyka up idag

Ursprungligen av Lionhart:

Konstigt att ingen har snackat om 3.1 firmware ännu , Hörde nåt om att den kanske kan dyka up idag

Hörde nåt var?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-21 10:27
Ursprungligen av Lionhart:

Konstigt att ingen har snackat om 3.1 firmware ännu , Hörde nåt om att den kanske kan dyka up idag

Hej, liten sak bara, iPhone OS är väl ett OS och inte en firmware. Sedan, jag undrar också, vart har du hört det? Som jag förstått är det inte riktigt klart ännu.

Ursprungligen av acke:

Hej, liten sak bara,iPhone OS är väl ett OS och inte en firmware. Sedan, jag undrar också, vart har du hört det? Som jag förstått är det inte riktigt klart ännu.

Vad är skillnaden på iPhone OS 3.1 och Firmware 3.1?

Hörde nåt om det från på youtube , Vet inte om det stämmer men man kan ju alltid hoppas...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-21 12:29
Ursprungligen av theplague:

Vad är skillnaden på iPhone OS 3.1 och Firmware 3.1?

Det finns inget som heter Firmware 3.1. Överallt på Apples hemsida står OS och software.
Men visst, finns inte en knivskarp gräns mellan firmware och software.

Ursprungligen av acke:

Det finns inget som heter Firmware 3.1. Överallt på Apples hemsida står OS och software.
Men visst, finns inte en knivskarp gräns mellan firmware och software.

Ok, jag börjar om:
Finns det någon skillnad på iPhone OS och det vi kallar firmware?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-21 13:32
Ursprungligen av theplague:

Ok, jag börjar om:
Finns det någon skillnad på iPhone OS och det vi kallar firmware?

Nej, det är samma sak.
Även jag har kallat det firmware i någon tråd. Men hela iPhone OS är ju som sagt ett operativsystem och inte ett firmware.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-22 13:51

Det där stämmer ju men jag såg inget om att det skulle komma i går tis?

Ursprungligen av theplague:

Vad är skillnaden på iPhone OS 3.1 och Firmware 3.1?

Sedan innehåller ju iPhone OS X uppdateringarna firmwareuppdateringar. Tex firmwareuppdateringar av modem, och andra små hårdvarudelar inuti telefonen.

Jag sa inte den skulle komma igår jag sa kanske , Sedan sa jag kanske slutet av månaden

Ursprungligen av acke:

Sedan innehåller ju iPhone OS X uppdateringarna firmwareuppdateringar. Tex firmwareuppdateringar av modem, och andra små hårdvarudelar inuti telefonen.

Firmware och drivrutin är väl mer snarlika än Firmware och programvara/OS?

Hur som helst så tror jag starkt på att den bör dyka up denna månad

YouTube brukar ju vara en stark källa till information... not.

Inte förrän det dyker upp på MacRumors och/eller AppleInsider börjar jag tro på det...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 00:08

Beta 2 kom i alla fall den 14:e juli.

Men det lär nog ta ett tag till.

Bara bra om det dröjer... Jag vill hinna få min GS innan 3.1 så att den är möjlig att JB

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-25 13:34
Ursprungligen av BlackSmp:

Bara bra om det dröjer... Jag vill hinna få min GS innan 3.1 så att den är möjlig att JB

Kan ju tipsa att när du skall få tag i dina iBEC och iBSS filer så var det enklast i DFU mode. Jag höll på som bara den för att få tag i min iBSS fil. Efter mycket om och men fick jag tag i både iBEC och iBSS filen samtidigt. Så jag kan rekommendera att prova köra i DFU mode direkt så slipper man böka med bara en fil i taget.

Tack

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-25 16:00
Ursprungligen av BlackSmp:

Tack

Man blir lite trött när man återställt telefonen 10 gånger och när man får iBSS filen så får man med bägge 2 vilket gjorde att försöken att få iBEC filen var helt meningslöst då jag skulle kört i DFU från början hehe.

Såg att man också ska kunna kopiera videos och tex klistra in i mail och skicka...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-28 18:51

Beta 3 släpptes idag.

Tänk om de kunde fixa så man kan fixa kursivering och fetstil på text man skriver i email sms m.m.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-30 15:56
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Tänk om de kunde fixa så man kan fixa kursivering och fetstil på text man skriver i email sms m.m.

Dr Tinnitus

SMS är endast text alltså kan du inte skicka med styles även om man kunde säkert koda något förstår ingen annan mobil kodningen.

Emailen måste skickas som html mail. Dålig ide. Många vill ha endast text email och inte html email.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

SMS är endast text alltså kan du inte skicka med styles även om man kunde säkert koda något förstår ingen annan mobil kodningen.

Emailen måste skickas som html mail. Dålig ide. Många vill ha endast text email och inte html email.

//Rob

Även om SMS bara är text så har det på andra mobiler funnits funktioner för att både ändra textstorlek, fetstila, kursivera, samt justera mot högerkant vänsterkant eller centrera. Det gick t ex att göra på min gamla SE K800i.

Att det sen ev. handlar om att det blir kodat så inte andra telefoner kan förstå det köper jag inte. Det gick nämligen att skicka SMS editerade på det sättet till andra mobiler än SE. Minns dock inte om de såg det som vanlig text eller med fetning m.m.

Apple har ju dessutom redan sina Emoticons som ju bara funkar mellan iPhones och bara blir krumelurer på andra mobiler eller i datorernas emailprogram. Så kan de trixa med Emoticons så bör de kunna fixa till så man kan fetstila m.m.

Sen fattar jag inte riktigt vad du menar med emailsaken. Man kan ju idag skicka bilder filer och annat i emailen från iPhone, men att skriva fetstil kursivera eller understryka går inte.....

Dr Tinnitus

Dr Tinnitus, du pratar om EMS. Det är en separat standard, eller om man så vill, en "extension" till SMS. Den standarden fick aldrig direkt någon genomslagskraft.

Emoji, d v s de emoticons som du kan få fram i iPhone stöds visst av andra telefoner, det är bara det att Emojis har aldrig slagit utanför Japan, därför finns det inte just några telefoner i Europa eller USA som stödjer det. Notera också att Emojis inte är aktiverat i "västerländska" iPhones, man får skaffa en app för att aktivera dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-01 10:43

Tänkte vi kunde samla ihop vad vi vet kommer i 3.1:

iPhone OS 3.1
• Improved Wi-Fi
• Faster boot up time and various speed improvements
• Provides vibration feedback when home screen icons jiggle to indicate they're ready to be moved or rearranged.
• Trimming video clips on the iPhone 3GS now offers the ability to save the edited version as a copy rather than simply overwriting the original file
• Some reports of MMS being activated on U.S. models, but it seems to stall before actually being sent out over AT&T's network (most likely because of the MMS opt-out currently active on most AT&T iPhone texting plans)
• Safari now has a toggle for "Fraud Protection" under its Settings pane
• Bulgarian keyboard is in the BDS layout, not QWERTY layout
• On iPod Touch 2G the Voice Memos app now successfully records audio if you plug your microphone after you have started the application
• Voice Control over Bluetooth is now available, allowing users to Initiate calls and control music playback via Bluetooth headsets (however, voice control while plugged in to car audio systems no longer works)
• It is reported that the version 3.1 improves battery life on the iPhone 3GS
• Improves reception
• iTunes Store icons rearrange themselves back to default after opening and closing the app
• New accessibility options including VoiceOver and high contrast mode can be toggled with three clicks on the home button, as well as new video saving and editing buttons.
• Updates the "Carrier" profile for U.S. users to "AT&T 4.5"
• Ability to copy and paste full quality videos from camera into email
• Under usage tab in settings able to view data sent and received over tethering
• Failover support for HTTP live streaming

Developer Extras
• Improvements to OpenGL and Quartz
• API's allow third party apps to access videos and edit them
• Gives programmers their choice of video recording quality
• A pair of new app interface classes that are known to relate to graphics, but which haven't had their functions identified
• Calendar event alerts will be shown also with a pop-up, much like push notifications
• Instruments over Wi-Fi
• New Enhancements to Core Audio in iPhone
• Xcode 3.1.3 has also been released and is said by people aware of the update to improve facilities for creating a new project as well as setting a target configuration.

Källa: iPhone OS version history - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-06 16:49

En sak jag skulle vilja att de layoutade om. SMS i stående läge. Rutan man skriver i blir väldigt hög om man skriver mycket men växer inte på bredden. Alltså finns det massor med yta som inte används utan bara är grå.
Den ytan kunde ha används bättre, antingen till att se mer text man skrivit eller för att kunna se SMS-konversationen.
Vet att man kan skriva sms liggande.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-06 16:51

Sen vore det bra om man kunde mata ner textrutan om man inte vill skriva något. Då ser man mer av sms;et

Yes!!

Bevaka tråden