Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hämta fönster på släckt extern skärm

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-23 11:26

Hej!

Vill inte kalla mitt problem ett problem egentligen. Mer ett irritationsmoment.

Ibland sitter jag i soffa och surfar på min TV (som jag då använder som extern skärm till min iMac) med hjälp av AirMouse på iPhonen. Fungerar jättebra.

Men sen kommer irritationen att om jag sen sätter mig vid datorn eller bara stänger TVn så ligger ju alla program som jag använt kvar på den externa skärmen så att säga. Och jag skulle på något sätt komma åt dem från min iMac. Att sitta o dra "rätt" alla fönster innan man stänger av TV är ju ett alternativ men tycker det är rätt så drygt.

Har för mig att det fanns en funktion som nog har med Spaces att göra. Då om man körde med flera skrivbord så kunde man få upp en vy där man såg alla skrivbord inkklusive den externa delen av varje skrivbord. Och då kunde man ta tag i ett fönster där och dra till huvudskärmen. Men hittar inte den funktionen nu när jag letar.

Det sistnämna är också ett alternativ. Vilket förvisso involverar "drag-and-drop" men är ändå bättre än att att sitta o titta på TV för att dra över alla fönster då TVn och datorn står rätt dumt till så jag ser inte TVn riktigt.

Men det bästa hade varit en funktion som helt enkelt bara för över alla fönster till huvudskärmen. Någon som vet något om detta?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-23 13:31

Jag har samma problem... vore trevligt med ett tex snabbkommando som flyttar samtliga fönster från den sekundära skärmen till huvudskärmen och tvärtom. (Tvärtom är dock inte lika viktigt).

Jag har visserligen inte det här problemet, men borde det inte kunna lösas genom att sätta på/stänga av skärmbildsdubblering? Då flyttas ju automatiskt alla fönster till (det enda) huvudfönstret?

Har man menyikonen för bildskärm aktiv så är det ju enkelt gjort

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-23 17:25
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har visserligen inte det här problemet, men borde det inte kunna lösas genom att sätta på/stänga av skärmbildsdubblering? Då flyttas ju automatiskt alla fönster till (det enda) huvudfönstret?

Har man menyikonen för bildskärm aktiv så är det ju enkelt gjort

Det blir lite klurigt när man inte har samma upplösning på skärmarna / skärmen & TVn.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-07-23 16:01

Det här är ett så vanligt problem att jag inte kan begripa hur apple inte har en systemtäckande lösning för det. borde finnas i systeminställningarna eller i Tjänstermenyn, typ "Samla fönster"

Jaha, bra karl reder sig själv sägs det ju, så här är ett litet AppleScript jag knåpat ihop, som borde funka. Det är bara testat på Tiger, och jag har ingen extern skärm inkopplad, men jag tror jag har tänkt rätt.

property GlobalWindowHandling : true
property VerticalIncrement : 20
property HorizontalIncrement : 20

tell application "System Events"
	launch
	set myProcesses to application processes where windows is not {} and background only is false
	set myPostition to {0, 22}
	repeat with i in myProcesses
		if GlobalWindowHandling = false then
			set myPostition to {0, 22}
		end if
		set myProcess to contents of i
		
		
		set myWindows to reverse of (get windows of myProcess)
		repeat with w in myWindows
			set myWindow to contents of w
			set position of myWindow to myPostition
			try
				set item 1 of myPostition to (item 1 of myPostition) + VerticalIncrement
				set item 2 of myPostition to (item 2 of myPostition) + HorizontalIncrement
			end try
		end repeat
	end repeat
end tell

Öppna Manusredigeraren, klistra in ovanstående text och spara som ett programpaket. Kör genom att dubbelklicka på programmets ikon

Just nu radas alla programs fönster upp. Vill man hellre att varje programs fönster radas upp för sig själv kan man ändra sista ordet på första raden till "false" (utan citationstecken)

Just nu giter jag inte koppla in externa skärmar och testa om det går att läsa av huruvida fönstret är positionerat på huvudskärmen, och i så fall låta bli att ändra positionen, men det är kanske en naturlig utveckling för den som vill knåpa vidare med scriptet?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-23 19:03

Tack för försöket Richard men jag får upp följande fel när jag har sparat scriptet som en .app och försöker köra det:

den markerar också följande rad som där felet ligger:
"application processes where windows is not {} and background only is false"

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-23 19:19

Tjaa... jag löste det

Man går in på system preferences och universal access och kryssar i "Enable access for assistive devices".

Scriptet fungerar... wohoo!

Däremot försökte jag hitta exakt vad denna option aktiverar men det gick inte att hitta någon information om detta... Gör det systemet på något sätt mera öppet?

Det medför stöd för synskadade mm, och även stöd för AppleScript GUI scripting. Såvitt jag vet finns det ingen som helst säkerhetsrisk med det. Det kan även sättas på scriptmässigt

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-23 19:24

Då undrar man ju varför det inte är aktiverat som default? Varför det ens finns ett alternativ för att stänga av det.
(Såg däremot att om det är aktiverat så fungerar inte expose om man kör fullscreen i paralells.)... kanske därför

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-24 15:45

Ursäkta med vad är Manusredigerare för något?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-25 15:19
Ursprungligen av Kajan:

Ursäkta med vad är Manusredigerare för något?

Script Editor

1
Bevaka tråden