Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur flyttar jag över program och data från min gamla dator?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-21 21:55

Har just beställt en MacPro 2.66GHz Quad-Core med ATI Radeon HD4870. Har haft fem lyckliga år med min PowerMac, men måste nu motvilligt byta upp mig till en ny Mac med Intelprocessor. Kan någon tipsa mig om hur jag skall kunna flytta över mina program och material från två 250GB-diskar i min PowerMac till min nya MacPro? Kommer till att börja med att ha två hårddiskar i min MacPro. En på 650GB plus en på 1TB. Går det bra att plugga in mina två gamla hårddiskar i MacPro:s två lediga platser och sen kopiera deras innehåll till den tomma hårddisken på 1TB? Om detta fungerar kan jag i så fall markera den hårddisken som startup-disk.

Alla övriga tips om hur om hur jag skall göra är mycket välkomna.

tenno

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-22 13:47

Hej
Du skriver inte vilken typ av Power Mac du har. Gör alltid det så man slipper så många följdfrågor som möjligt. Har du en G5:a, (dvs en fyrkantig i aluminium) så använder den SATA precis som Mac Pro. Alltså ska du kunna plugga in de diskarna och kunna kopiera över din data utan problem.

Jag skulle dock inte försöka mig på att starta upp från din gamla disk. Det finns olika formateringsinställningar som omöjliggör detta. Dessutom känns det dumt eftersom hårddiskar är en färskvara.
Jag skulle koppla ihop båda datorerna med Firewire och sedan starta upp den gamla datorn i Target mode.
Dvs, du startar upp din gamla dator med T-tangenten nedtryckt tills en gul Firewire-symbol börjar hoppa överskärmen.
Sedan så startar du din nya dator och väljer att föra över dina saker från din gamla dator.
Tror inte att andra diskar än din startupdisk stödjs i överflytten så du måste som sagt föra över de här manuellt. Antingen genom att koppla in de i din nya dator eller kopiera över via Firewire/Target Mode. Sista alternativet går långsammare men i utbyte behöver du inte skruva i nya datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-23 23:10
Ursprungligen av acke:

Hej
Du skriver inte vilken typ av Power Mac du har. Gör alltid det så man slipper så många följdfrågor som möjligt. Har du en G5:a, (dvs en fyrkantig i aluminium) så använder den SATA precis som Mac Pro. Alltså ska du kunna plugga in de diskarna och kunna kopiera över din data utan problem.

Jag skulle dock inte försöka mig på att starta upp från din gamla disk. Det finns olika formateringsinställningar som omöjliggör detta. Dessutom känns det dumt eftersom hårddiskar är en färskvara.
Jag skulle koppla ihop båda datorerna med Firewire och sedan starta upp den gamla datorn i Target mode.
Dvs, du startar upp din gamla dator med T-tangenten nedtryckt tills en gul Firewire-symbol börjar hoppa överskärmen.
Sedan så startar du din nya dator och väljer att föra över dina saker från din gamla dator.
Tror inte att andra diskar än din startupdisk stödjs i överflytten så du måste som sagt föra över de här manuellt. Antingen genom att koppla in de i din nya dator eller kopiera över via Firewire/Target Mode. Sista alternativet går långsammare men i utbyte behöver du inte skruva i nya datorn.

Tack Acke!
Min gamla dator är en PowerMac G5:a. Och nu funkar allt perfekt med min nya Mac Pro. Började föra över innehållet på G5:ans två hårddiskar med Firewire, men det gick alldeles för långsamt. Ville ju komma igång med min nya dator så fort som möjligt. Så jag satte helt enkelt in båda hårddiskarna i två lediga platser, plus en helt ny oformatterad hårddisk på 1GB. Tro´t eller ej, men allt fungerar perfekt! Använder en av dom gamla diskarna som start-up disk!

Dock har ett nytt problem uppstått! Jag vill även föra över en hel del material från min MacBook till den nya datorn. Försökte koppla ihop dom två datorerna, men upptäckte att MacBook:en bara har en utgång för Firewire 400. Och min nya Mac Pro har bara ingångar för Firewire 800. Så i morgon skall jag gå ut och leta efter en kabel med Firewireplug för 400 i ena änden och för 800 i andra. Finns såna? Och vågar jag koppla ihop datorerna med en sån?

Ser fram emot goda råd,

Tenno

Ursprungligen av tenno:

...ut och leta efter en kabel med Firewireplug för 400 i ena änden och för 800 i andra. Finns såna? Och vågar jag koppla ihop datorerna med en sån?

Här t.ex:
Kjell & Company - 68204 - FireWire-800 9/6 - 1,0m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-23 12:49

Om du använder flyttassistenten i vektygsmappen så får du med alla inställningar lösenord m.m

Har ändrat trådens rubrik. Försök sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

1
Bevaka tråden