Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic Pro 9, ny version!

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-07-23 15:42

Oj! Där kom den från ingenstans...

Så bra då, köpte 8:an för en vecka sedan

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-07-23 15:46
Ursprungligen av Tridnod:

Så bra då, köpte 8:an för en vecka sedan

Har du tur får du uppdatera riktigt billigt eller gratis, fast det kan ju inte jag lova.

Men jag kan hoppas för din skull.

F*ck, köpte den hos JAM så då kunde de inte göra något åt det, var beredd att fixa det åt mig när de frågade om beställningsnummer men slog mig då att den var köpt i butik.
Iofs. så är inte summan för uppdateringen livsavgörande men hade hellre lagt den på något roligt instrument.

Ursprungligen av Skilling:

Har du tur får du uppdatera riktigt billigt eller gratis, fast det kan ju inte jag lova.

Men jag kan hoppas för din skull.

Ursprungligen av Tridnod:

Så bra då, köpte 8:an för en vecka sedan

Ring fort till Apple. Det brukar ordna sig sånt där om köpet ligger inom någon vecka eller två från ny-version-release.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-23 16:12

Vad är nytt? Jag har försökt att läsa på Apples sida, men det verkar ganska så tunt:

Timestrechting som Cubase 5
Ett gäng effektpedaler främst för gitarrister

Detta för 2195kr?

Var är möjligheterna att använda grafikprocessorn för att avlasta CPUn?

Var är nya synthplugins? En bra ROMpler saknas tex.

Var är uppdateringen till EXS24?

IMO detta är en 8.1 uppgradering som Apple vill ha betalt för. Lite av Garageband dumbdowning av Logic men var är de nya roliga leksakerna?

Nästan så Cubase lockar mer nu, om Steinberg bara kunde sänka priset lite mer eller köra en crossgrade drive.

Jag tycker det är rätt mycket nytt faktiskt:

FlexTime, nya tempofunktioner, inbyggt trumersättare, looper, osv. Det känns som de tittat ganska mycket på Ableton Live. (jag räknar runt en 9-10 saker bland nyheterna som känns rätt bekanta...)

Men Logic är ju ett moget program med väldigt mycket funktionalitet redan, så jag är inte särskilt förvånad över att Apple väljer att satsa på bättre arbetsflöde och smidigare gränssnitt.

("made for musicians" måste för övrigt vara den nya klyschan för musikprogram.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-23 16:34

Funktionen som kan omvandla audiospår till triggade samplingar låter som en dröm för min del, kanske får svälja motvallskärringen i mig och gå mot Logics vägar igen. Record var väldigt nice, snabbjobbat men en aning rörigt och hade en idiot-irriterande begränsning i att man bara kunde importera en ljudfil åt gången, totalt CP när man vill remixa något (eller i en del andra fall också).

Ursprungligen av PF:

Funktionen som kan omvandla audiospår till triggade samplingar låter som en dröm för min del

Alltå, det är funktionen jag alltid hoppats på. Kommer göra allting så otroligt mycket roligare och flexibelt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-24 16:12
Ursprungligen av NiklasHS:

Alltå, det är funktionen jag alltid hoppats på. Kommer göra allting så otroligt mycket roligare och flexibelt.

Jag menar det, jag menar, jag har ju omvandlat samplingar till "audiospår" i en evighet nu O:-)

Det är en av funktionerna som finns i Live också.

Men jag gissar att Propellerheads kommer fixa en bättre import ganska omgående, jag har hört andra som klagat på det och det känns som en relativt lätt sak att fixa.

verkar gryymt! flextime-edititeringen är precis det jag längtat efter! jipiii

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-23 17:48

Får se vad priset för uppgradering blir ja... Kanske är det värt det?
Jag är annars väldigt nöjd med Express 8.

En tusing, samma för tidigare versioner än 8.

Ursprungligen av sebsongs:

Får se vad priset för uppgradering blir ja... Kanske är det värt det?
Jag är annars väldigt nöjd med Express 8.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-07-23 17:54

Just editeringen vill jag titta på. Hittills är det området där Cubase kickar arsle med Logic, så förbättringar där är på sin plats.

Apple behöver en musiker som kan översätta texterna på hemsidan.

Fast å andra sidan är det ju rätt kul med ord som "effektinsticksfiler", "förstärkarhuvuden", "högtalarskåp" och meningar som "Nu är delning av taktslag och elastisk ljudredigering tillgängliga tillsammans, så att du aldrig behöver bryta flödet för att vänta på att något ska återges.", "Producera nästan alla tänkbara ljud med fler än 80 effektinsticksfiler i studiokvalitet, inklusive klassiska och moderna kompressorer, fördröjningar, ekon och mer.", "Andra förbättringar omfattar omkoppling av reglage". (Dessutom är det inströsslat diverse engelska ord, så jag förstår inte riktigt varför de ersatt massa annat.)

Men å andra sidan kan de glädja sig åt att vara enda träffen på Google på "förstärkarhuvud".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-23 19:04

Alla mjukvarutillverkare snålar när de översätter till svenska, det blir obegripligt tyvärr. Det här gäller även OS som Windows och OSX, har man lite koll är de oanvändbara om man inte vet hur de felöversatt termerna. Garageband precis när det var nytt var skrattretande dåligt.

Det är precis därför man kör allt på engelska och läser på .com-sidor istället för .se!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-07-24 00:30

Så nu är den beställd. Uppdateringen skall skickas inom 24h

Kul!

//JOJA

  • Medlem
  • 2009-07-24 01:27
Ursprungligen av joja_x:

Uppdateringen skall skickas inom 24h

mm, lite skillnad från vad apple store uppgav tidigare idag: 4-6 veckor . När LP8 kom damp jättelådan ner på en dag! (Blir nog tidigast måndag nu för min del, tror jag...)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-07-24 10:28
Ursprungligen av avart:

mm, lite skillnad från vad apple store uppgav tidigare idag: 4-6 veckor . När LP8 kom damp jättelådan ner på en dag! (Blir nog tidigast måndag nu för min del, tror jag...)

Kollar man på Logic Express 9 ¨så är det lång lev tid men inte på Logic Studio? Får väl se vad som händer men på Apple Store står det 24h. Beräknad lev 27-29 juli enligt mail.

//JOJA

Jaha - där dök alltså Logic 9 upp. Kul.
Då får man väl uppdatera.

  • Medlem
  • 2009-07-24 07:16

ohh...jag som precis skulle köpa logic 8.
Hoppas 9:an är grymt och inte bara förvirrande..... >( skulle hellre ändå vilja ha 7.2 uppdateringen. Nu måste jag tvingas lära mig nya saker ! .)

Jippi! Hittar någon en lista på alla nya features ( +200 ) posta här.

64bit?

Kanske snygga till första posten/rubriken? Eftersom det ligger som nyhet på första sidan.

Ursprungligen av Katzenjammer:

64bit?

Förmodligen inte.

Ursprungligen av Daring Fireball:

A little birdie tells me that none of these apps are 64-bit compatible yet, and I suspect they’re all still using Carbon. I can’t find any mention of 64-bit compatibility on the Final Cut Studio tech specs page.

(Jag antar att om Final Cut inte är 64-bit så är Logic antagligen inte det heller. Och hade det varit 64-bit gissar jag att de skrivit om det som en nyhet.)

Citat:

Kanske snygga till första posten/rubriken? Eftersom det ligger som nyhet på första sidan.

Jepp, åtminstone ändra namn till "Logic 9"?

Ursprungligen av false messiah:

Förmodligen inte.

(Jag antar att om Final Cut inte är 64-bit så är Logic antagligen inte det heller. Och hade det varit 64-bit gissar jag att de skrivit om det som en nyhet.)

Mm. Lite underligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-24 10:43

Ser sjukt värt ut det här!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2009-07-24 13:18

Det enda jag kan tänka mig är att de flesta AU instrument fortfarande inte är 64bitars och då måste de skriva någon form av wrapper för att de ska fungera. Och skulle de skrive en wrapper så får de säkert skit för en hel del buggar i omvandlingen som de ej kan rå för eller sämre prestanda. Jag vet inte alls men det är min vilda gissning.

D.

Bevaka tråden