Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Foxconn fick arbetare att begå självmord

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-22 23:30
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-22 23:40

Snedvriden artikel men så kan man ju se det.

  • Medlem
  • 2009-07-22 23:48

Det var väl en underleverantör som inte riktigt hade följt de kinesiska lagarna (ens..) och låtit ett par av sina egna anställda genomsöka killens lägenhet utan lov?

Rubriken är ruskig. Någon moderator som vill ändra den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-26 17:17
Ursprungligen av henkebarn:

Rubriken är ruskig. Någon moderator som vill ändra den?

Hehe, ja rubriken var missvisande. Jag betedde mig som en av skittidningarna för att väcka uppmärksamhet, riktigt skamligt!

Dock är ju världen ruskig och det lär ju ha varit Apple som bestämt vilka regler anställda hos Foxconn måste följa och därmed bli stressade av. Så på ett skruvat sätt kan man nästan hävda att Apple har del i dödsfallet.

Ursprungligen av marf:

Hehe, ja rubriken var missvisande. Jag betedde mig som en av skittidningarna för att väcka uppmärksamhet, riktigt skamligt!

Det är lite dumt att bete sig som vad man själv kallar "skit" på ett forum. Sätt bra rubriker på trådarna, det är en av grundpelarna på detta forum.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-07-23 11:17

Tror ju inte att det var av lojalitet i alla fall, men man vet ju aldrig.

Det är ganska hemskt faktiskt men jag skrattar ändå... kanske är en försvarsmekanism.

Det här kanske låter hårt men konkurrenterna vill nog inte bli tagna på sängen som de blev med Iphone.

Skulle inte ställa det omöjligt att någon sopar igen spåren av sin kontakt som kan ha levererat prototypen vidare. Rent generellt på färd mellan tillverkaren och utvecklare ( apple - foxconn) försvinner det inte så ofta prototyper i olika stadier av utveckling. Inget det skrivs om så klart men när apple är involverat så drar media tolkningarna igång. med överskrifter som twistas till allt annat än fakta så står det väl snart "du dör om du har en Iphone".

Den som inte tror det är så pass allvarligt med produkter... industrispionage är mycket vanligt förekommande. När tiderna blir hårda ökar risktagande och då ökar kraven på underrättelser som kan verifieras eller helst en prototyp så att man själv kan undersöka produkten. Denna tjänsten köper multinationella företag och har ingen koll på hur deras "leverantör" kommer över sin information, bara att den gagnar deras R&D planering och lanserings planering med mera. Sen finns det andra värden - media värde tidiga läckor med mera. Det kan skada ett företag mycket mer än media tycks fatta. Jag tror dock inte det är fallet här för den som skulle gå ut med en recension av en tidig Iphone4 eller vad de kan ha varit, kommer att bli grillad på öppen eld av apple och sen av läsarna pga av vad som nu hänt.

En tragedi.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-27 18:00

Hans familj har fått ersättning i form av ca 44000$ och en Macbook.

källa: http://cultofmac.com/family-of-dead-chinese-worker-awarded-compensation-44000-and-a-macbook/13674

Ursprungligen av joakimo:

Hans familj har fått ersättning i form av ca 44000$ och en Macbook.

källa: Family Of Dead Chinese Worker Awarded Compensation: $44,000 And a MacBook | Cult of Mac

Tack för en bra länk! kompensation men misstänkt? - jag tror inte allt är riktigt klart om detta än även om kompensationen tycks vilja snabba på ett avslut.

Foxconn och Apple har varit på tapeten igen för nya rapporter om självmord. Foxconn gör mer än Apple-produkter, men Apple inte oväntat företaget som får fokus. Nu visar det sig dock att självmordsfrekvensen hos Foxconn-anställda är lägre än hos kineser i genomsnitt:

They have a lot of employees. And the suicide rate is high in China in general. So these suicides aren't abnormal. In fact, they are below average. However, since they are high profile, they are followed closely.

Det gör förstås inte situationen mindre tragisk, men fokus kanske ska ligga på Kina och inte Apple i första hand. Det är ingen tvekan om att folk sliter under tuffa förhållanden för att producera våra Apple-märkta produkter. Men det gäller också all annan teknik vi använder, kläder vi köper osv.

Ursprungligen av Adrian B:

Det gör förstås inte situationen mindre tragisk, men fokus kanske ska ligga på Kina och inte Apple i första hand. Det är ingen tvekan om att folk sliter under tuffa förhållanden för att producera våra Apple-märkta produkter. Men det gäller också all annan teknik vi använder, kläder vi köper osv.

Kinas rapporterade siffror är dessutom inte höga jämfört med andra länder, de verkar ligga rätt nära Sveriges för befolkningen som helhet. Däremot är de vad jag kan se det enda landet med högre siffror för kvinnor än för män.

Ursprungligen av Hagelin:

Kinas rapporterade siffror är dessutom inte höga jämfört med andra länder, de verkar ligga rätt nära Sveriges för befolkningen som helhet. Däremot är de vad jag kan se det enda landet med högre siffror för kvinnor än för män.

Ah, näe det är ju också en aspekt att tänka på. Men jag får en känsla - utan att ha statistik på det - att det är vanligare i Kina att arbetare som inte klarar av tuffa arbetsuppgifter begår självmord, än det är här. Har för mig att jag läst att det är vanligt i Japan också. Medan det i västvärlden är andra skäl som ligger bakom.

Ursprungligen av Adrian B:

Det gör förstås inte situationen mindre tragisk, men fokus kanske ska ligga på Kina och inte Apple i första hand. Det är ingen tvekan om att folk sliter under tuffa förhållanden för att producera våra Apple-märkta produkter. Men det gäller också all annan teknik vi använder, kläder vi köper osv.

Precis vad jag tänkte säga. Det är farligt att ta till resonemanget att "de har det ju ändå bättre än genomsnittet" eftersom det ursäktar precis vad som helst förutsatt att utgångsläget är tillräckligt uselt. Så som jag ser det är varken Apple eller Foxconn några räddande änglar, men huvudproblemet gäller snarare hela Kina samt vår egen benägenhet att rösta med fötterna. Rent krasst tror jag inte att Apple skulle kunna behålla mer än en liten flisa av marknaden om de skulle kapa arbetstiderna till hälften och ge semesterveckor med bibehållna lönenivåer, och då är ingen hjälpt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 21:02

Aktuellt 21.00 (just nu) kommer visa ett inslag om detta snart.

Enligt Aktuellt (21:00-sändningen) jobbar 420000 på Foxconn, enligt Marbridge Consultings uppgifter jobbar det mellan 650000-700000 på Foxconn. Av dessa så har 12 (tolv) tagit livet av sig.

Jag låter dom siffrorna sjunka in lite så kan vi fundera på ord som "sensationsjournalistik" och liknande.

Höftar vi lite mellan Aktuellts siffror och Marbridges så får vi ett snitt på 550000 personer, det vill säga mer eller mindre befolkningen i Göteborg.
Om fler än 12 personer tog sig av daga i Göteborg under det senaste året så måste ju det, med samma logik, vara Göteborg som det är fel på.

-Aktuellt ikväll. Situationen i Göteborg får fok att ta livet av sig. Bara i år så har xx personer boende i Göteborg tagit livet av sig och nu höjs rösterna för att situationen i Göteborg måste förbättras för dom boende där för att stoppa den självmordsvåg som just nu drar genom staden.

Citat:

Sverige har i ett europeiskt perspektiv en genomsnittlig självmordnivå[10] och har länge haft stadigt sjunkande självmordstal. År 2005 tog 1 516 personer sitt liv vilket kan jämföras med 1980 års siffra som låg på 2237.[12] Det begicks 13,3 självmord per hundra tusen invånare 2001. Samhällets kostnad för detta samma år uppgick till 5,5 miljarder eller 0.2 procent av BNP. Det beräknas att varje självspilld kostar samhället över 18,6 miljoner kronor i utebliven produktivet och andra samhällsekonomiska kostnader.[13]

(Siffror inom hakar är källhänvisningar på Wikipedia)

Om vi tar svenska siffror och flyttar dem in på Foxconn då;
13,3x5,5 = 73 personer borde rent statistiskt ta livet av sig.

Foxconn ligger på 12, så, varje självmord är en tragedi, det vill jag inte förringa och visst skall man jobba på att göra ngt åt det.

Men jag anar en hel del sensationsskriverier och "blodlukt" när man kan lyckas på in Apple i det hela.
Det vet väl varenda människa i tidningsbranschen att upplagan stiger om man kan få med senaste skvallret och kan man får med "iPhone" eller "Apple" så är det guld!

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-06-08 21:43

Det är ju så det blir. För att kunna leverera sådana exeptinellt bra produkter som Apple gör krävs det tydligen att moralen tar sig ett steg ner. Själv tycker jag inte att vi ska blunda för detta och fortsätta som vi gör. Apple- freaks kan ju inte vara ohumana, nej ´, jag tycker vi ska visa Apple att de väljer fel leverantörer, och inte låta ha begäret styra.

Ursprungligen av Emil D:

Det är ju så det blir. För att kunna leverera sådana exeptinellt bra produkter som Apple gör krävs det tydligen att moralen tar sig ett steg ner. Själv tycker jag inte att vi ska blunda för detta och fortsätta som vi gör. Apple- freaks kan ju inte vara ohumana, nej ´, jag tycker vi ska visa Apple att de väljer fel leverantörer, och inte låta ha begäret styra.

Ja, men nu snurrar du till det.

Foxconn är en tillverkare utan like, det finns ingen annan som kan göra grejorna i den skalan. Apple är inte intresserade av att Foxconn hanterar sin personal dåligt - de vet vilket genomslag det skulle få.
Hur skulle de kunna välja en bättre leverantör? skulle du betala det dubbla för en iPhone?

Apple tar inte ett steg ner i moralen, vems moral förresten? Din? Min? De köper tjänsten "50 miljoner telefoner tack". Hur stort ansvar skall Apple ha där? Skall de kolla upp allting? Skall arbetarna kanske betalas enligt amerikansk standard?

Det är så jävla lätt att snacka, sen sätter sig folk i bilen, åker till affärn och köper ren skit (kakao som det mördas för, engångsgrillar som ödelägger afrika och tonfisk som kostat delfiner osv). T-shirts som barnungar syr ihop för en dollar om dagen osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 22:12

Varför har detta målats upp som ett Apple problem specifikt? Det är väl flera stora elektronik tillverkare som använder just Foxconn.

Ursprungligen av Fred!:

Varför har detta målats upp som ett Apple problem specifikt? Det är väl flera stora elektronik tillverkare som använder just Foxconn.

Var det inte för att den avdelningen där det är högst säkerhet, där bla Apple är, var där de flesta självmorden var? De bor och jobbar på samma ställe, innanför säkerhets gränsen..

Ursprungligen av Fred!:

Varför har detta målats upp som ett Apple problem specifikt? Det är väl flera stora elektronik tillverkare som använder just Foxconn.

Därför att Foxconn tillverkar världens just nu mest hajpade och omtalade produkter. Därför så blir det liv.

Om Foxconn hade tillverkat plastpåsar till ryska godisbilar så hade ingen människa brytt sig.

Men det verkade ju finnas någon här som tycker att vi skulle bojkotta alla produkter som tillverkas av Foxconn. Då har dessa hundratusentals inget jobb alls. Vem vinner på det? Dom arbestlösa kineserna? Vi, som får betala 3-5ggr så mycket för produkterna?
Jag förstår inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 22:12

Jag tror att det är en storm i ett vattenglas - men Jobs har kritiserat det - och fler med honom (HP bla) vilket har gjort att Foxconn har höjt sina löner för arbetarna med 73% sjuttiotreprocent!!!

Det innebär att foxconn HAR för höga marginaler på sina tillverkningar. Men om det är Apples ansvar, nej det tycker jag inte.

Dock så tycker jag att det är jättebra att diskussionen förs och att beställarna ligger på om bättring, borde (och gör förmodligen) stå i Apples "Code of conduct"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 22:21

Okej, så kanske det var såg inte hela inslaget. Men jag tycker ändå att det är mer ett "konsument elektronik" problem. Tror inte andra alternativ till Foxconn är så värst annorlunda. Såg ett reportage om Behringer (billiga musik prylar) och den fabriken dom använde, där bodde också folk på anläggningen. Har sett liknande om jeans tillverkning också.

Jag försvarar inget här, jag vet egentligen inte så mycket om det, utan ställer mig mer frågande till vinklingen av det hela.

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-06-08 23:44

Alla som vet att detta sker. Arbetstider, lön osv. Allt är ju bara sjukt. Men visserligen finns det värre bolag därnere tror jag men nej, vet inte riktigt hur det ska kunna gå att lösa faktiskt mer än högre kostnader. Allt därnere är fel.

Ursprungligen av Emil D:

Alla som vet att detta sker. Arbetstider, lön osv. Allt är ju bara sjukt. Men visserligen finns det värre bolag därnere tror jag men nej, vet inte riktigt hur det ska kunna gå att lösa faktiskt mer än högre kostnader. Allt därnere är fel.

Jag tror faktiskt inte det blir någon ordning öht på vår jord innan vi går med i federationen

Allvarligt, den dag det kommer ett rymdskepp och landar och säger;

Citat:

Hej, vill ni vara med i VÅRAT gäng? Men då får ni fanimej kamma er först; fixa lite orättvisor och visa att ni kan ta hand om er lilla pärla i rymden. Annars får det va....

Först då kommer planeten och dess invånare räta till sig.

1
Bevaka tråden