Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klipp ut, klistra in i Finder sökes

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej, jag undrar varför det inte finns en vettig klipp ut i Finder. Kommandot ⌘X finns ju under redigera-menyn, men är mest jämt grått, "ovalbart". Jag vill ibland flytta stora filer från en hårddisk till en annan, något som Windows helt enkelt skulle lösa med ctrl x ctrl v. På mackan måste jag först kopiera filerna, vilket kan ta ett par minuter. När det är klart måste jag gå tillbaka till platsen de kopierades från och ta bort dem. Ska det vara så krångligt? Om så är fallet, kan någon hinta om något smidigt insticksprogram?

Gör det visuellt, öppna findern, markera de filer du vill flytta, öppna ett nytt fönster (N) hoppa till den mapp du vill flytta till - dra filerna från det första fönstret till det andra

om du flyttar mellan två olika enheter får du hålla in option så att den inte kopierar filerna

Ursprungligen av Ford Prefect:

hålla in option så att den inte kopierar filerna

Man får tacka, just vad jag sökte. Kanske var otydlig, det är inte just klipp ut jag söker, snarare att inte behöva kopiera mellan diskar. Don't panic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-22 21:17

Det är så det fungerar i Mac OS X, del av deras gränssnittstänk. Finns vad jag vet inget insticksprogram för detta.

Det finns inte i OSX för att OSX är inte Windows.

På Mac kör man med dra och släpp.
Vill du ändra på Copy/Move håller du ner CMD/option/kringlan samtidigt. (som Ford säger)
Om du drar en bunte filer och håller dem över en mapp så öppnas mappen automagiskt efter ngn sekund. När du navigerat till rätt mapp - släpp.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-07-22 22:57

Om ditt mål är att försöka få Mac OS X att fungera exakt som Windows kommer du bli grymt besviken. Mac OS X är inte Windows. Vissa saker fungerar annorlunda. När du vant dig vid det så kommer du gilla OS X lika mycket som alla vi andra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-07-23 02:09

När du jobbar mycket med att flytta filer så rekommenderar jag muCommander: a cross-platform file manager, en bra ersättare till WindowsCommander på Pezen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-03 21:32

Disk Order finns det ett program som heter som IMHO äger muCommander, men tror inte det är gratis. Bara sett det användas.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-05-24 09:50

Totalfinder löser detta.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-24 10:02
Ursprungligen av kainen:

Knappt ett dygn kvar för att få prgrammet för 5 istf 8 USD!
MacUpdate Promo - moveAddict 2.25 for $4.99 - 38% off

Tillägg: Kanske att det är rea bara för att funktionen kommer att ingå i Lion?

Senast redigerat 2011-06-15 11:50
Ursprungligen av johan_tanying:

Knappt ett dygn kvar för att få prgrammet för 5 istf 8 USD!
MacUpdate Promo - moveAddict 2.25 for $4.99 - 38% off

Tillägg: Kanske att det är rea bara för att funktionen kommer att ingå i Lion?

Kommer inte i Lion. För avancerat.
Lion har iofs ett val "Move Item Here" i menyn, men det hjälper inte cmd+x.

Funktionen är bara gömd i Finder, man kan ju lägga in den gratis istället för att betala för det..
Cut'n'Paste

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-17 18:11
Ursprungligen av keptang:

Funktionen är bara gömd i Finder, man kan ju lägga in den gratis istället för att betala för det..
Cut'n'Paste

Precis provat detta med 10.6.7 och det fungerar inte. Filerna hamnar i papperskorgen istället och går inte att klistra in.

Ursprungligen av kainen:

Precis provat detta med 10.6.7 och det fungerar inte. Filerna hamnar i papperskorgen istället och går inte att klistra in.

Taskigt, då har dom gjort så det inte är möjligt längre.

Otroligt att Apple inte lägger in denna basic funktion.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-17 13:19

I Lion kan jag få samma funktionalitet som ctrl+x ctrl+v i Windows genom att trycka cmd+c cmd+option+v detta resulterar i att man flyttar filen istället för att kopiera den. (tidigare nämnt att det går att nå via menyn).

Hur det är i äldre OSX-versioner har jag inte testat, men jag tror inte det finns?

Ursprungligen av Snigeln:

Hur det är i äldre OSX-versioner har jag inte testat, men jag tror inte det finns?

Nej, det är nytt i Lion.

Hur bra än OSX är så är det mycket Finder behöver kopiera från Utforskaren. Som tur är har Apple gjort det iochmed Lejon då klipp och klistra faktiskt kommer till Finder! Helt fantastiskt. En annan verkligen killer feature är "slå ihop" eller "merge" vilket jag idag hatar att de inte finns. Behöva starta Windows så fort man skall slå ihop mappar känns sjukt omständligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-24 10:55

Problemet är ju att cut potentiellt skulle kunna radera filer om man av misstag kom åt cmd+x. Detta är så vitt jag vet löst i andra system genom att bryta konventionen av vad cut gör, d.v.s cut -> paste på filer blir: copy -> paste, delete.

Ursprungligen av Fred!:

Problemet är ju att cut potentiellt skulle kunna radera filer om man av misstag kom åt cmd+x. Detta är så vitt jag vet löst i andra system genom att bryta konventionen av vad cut gör, d.v.s cut -> paste på filer blir: copy -> paste, delete.

Det är så de har löst det i Lion, om jag förstått det rätt. Cut+Paste har ju fungerat sedan Tiger (tror jag) om man körde någon rad i Terminal. Problemet där var just det du nämner först, att man kunde råka radera filen.

Slår ett slag för mitt favoritprogram Path Finder. Fixar cut/paste och miljoner andra saker man stör sig på eller saknar. T ex tabs, dual-view, "bookmarks" för folders osv. Värt att kika på.

1
Bevaka tråden