Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ändras default skrivare?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !
Har ett litet problem som har blivit väldigt stort...
Har gjort ett script som när man trycker på en knapp ska skriva ut till skrivare B, och sedan gå tillbaka till datorns default skrivare A.
Men får det inte att fungera varken i Mac eller XP.
När väl scriptet har körts så byts datorns default till Skrivare A.
Någon som kan hjälpa, vore väl konstigt om det inte fungerar att ställa tillbaks skrivaren...
Trodde det var fixat i 10:an
Kunden har XP med FM 10, men det verkar inte ens fungera på Mac

HJÄLP...

Vilken skrivare som används är något som systemet bestämmer över, inte FileMaker. FileMaker kan alltså inte byta skrivare.

Du behöver installera en plugin för att få FileMaker att kunna byta skrivare via manus.

Länkar till produkter (Mac och PC) finns i denna tråd:
http://www.99.se/filemaker/236835-skrivarval-i-filemaker.html

Men om skriver ut på skrivare A i vanliga fall, så kan jag ju göra ett script som skriver ut på skrivare B.
Då borde jag väl rimligtvis kunna göra ett skript som ställer tillbaka skrivarinställningen till Skrivare A efter att Script "skrivare B" körts... ?

Man skulle kunna tror det, eftersom man verkar kunna göra det. Men vad jag alltså försöker förklara så är det så att FileMaker använder alltid den skrivare som systemet använde sist. Om du skriver ut på skrivare A i ett program (vilketsomhelst) så kommer FileMaker, oavsett vad du upplever att du "sparat" i scriptet också att skriva ut på skrivare A. Tills dess du byter skrivare i något program i datorn, då byter även FileMaker. Att du verkar kunna spara skrivaren är alltså en illusion, det funkar inte så. Vilket är just vad du beskriver eller hur? Om det vore så att man kunde göra som du säger, så skulle du väl inte ställa denna fråga i detta forum.

Du måste ha en plugin för att kunna byta systemets skrivare med manus i FileMaker. Utan plugin, inga byten.

Senast redigerat 2009-07-07 12:18

Jag löste det hela med att lägga ett script i alla utskriftsscript, där den kollar vilket IPnummer användaren har och vilken skrivare som är default för det IP-numret. Fungerar

Det låter på ditt svar som att du inte förstod ett ord av vad jag skrivit?

1
Bevaka tråden