Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brännaren har slutat fungera

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-12-06 11:24

Igår kväll när skulle jag bränna en dvd fick jag det här felmeddelandet: "Bränningen misslyckades eftersom kommunikationen med skivenheten misslyckades. (Felkod 0x80020022)"
Igår morse brännde jag en skiva utan problem så jag har ingen aning om vad som har hänt...
Det skumma är att den läser skivor som vanligt...så det måste ju vara brännaren. Det var en dvd-rw skiva jag skulle bränna på första gången, så jag trodde att det var den det var fel på, men jag har testat vanliga dvd och cd-skivor men det fungerar inte. När jag formaterar dvd-rw skivan verkar det fungera, den dyker upp som en tom dvd-skiva på skrivbordet, men om jag tar ut den sätter in den igen är den inte formaterad, det som låg på skivan är fortfarande kvar.

Vad göra? Redan dags för reparation? (en och en halv månad gammal MBP)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-06 13:14

Tyværr så ær det nog ett hårdvarufel. Elektronik går oftast sønder nær den ær ny eller riktigt gammal, du har drabbats av det førsta

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-12-06 13:21

Mjo är väl rädd för det...konstigt att det blir så...
Dröjer väl säkert as-länge att få den lagad...måste väl skickas iväg lång långt långt bort :/ Eller hur länge brukar det dröja?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-06 13:46

Jag vet tyværr inte hur lång tid det tar. Har du AppleCare brukar det gå fortare.

Det ær dock inte speciellt konstigt bara extremt irriterande. Sådana hær fel, som brukas kallas "infant mortality" beror på att någon komponent har en inbyggd defekt som inte visar sig vid komponenttesterna eller produkttesten, men som efter en kort tids drift gør att komponenten slutar fungera. Alternativt kan det vara problem vid monteringen, em dålig lødning eller spricka i ett kort mm.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-12-06 13:56

Nej det är ju inte det värsta som kan krångla iofs...allt annat fungerar ju så man kan ju leva med det tills man "är redo" att lämna in den...men det är ju synd ändå

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-19 03:17

Man ska nog inte dra slutsatsen av att det är ett hårdvarufel enbart med hjälp av det felmeddelandet. Engelsk översättning på felmeddelandet: "Burning Disk Failed because communication to the disc drive failed. (Error code 0x80020022)"

Söker du på det får du upp en hel del intressanta diskussioner om det. Enklaste workarounden som verkar finnas är att för de flesta som har problemet så fungerar det finfint i en ny användare.(vilket då skulle tyda på att det inte är ett hårdvarufel). Visst, ingen lösning, men kanske dumt o dra iväg till verkstan redan.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-07-21 17:41

Nu har det hänt igen! Brännaren har lagt av, men det går dock att läsa skivor (än så länge i alla fall). Datorn är ju snart två år så garantin är ju borta sedan länge, så nu undrar jag om någon har en uppfattning av vad det kostar att få den utbytt? Fast det lutar nog mer åt att köpa en extern brännare, bränner ju inte så ofta ändå så det blir säkert billigare...

Ursprungligen av ledin:

Nu har det hänt igen! Brännaren har lagt av, men det går dock att läsa skivor (än så länge i alla fall). Datorn är ju snart två år så garantin är ju borta sedan länge, så nu undrar jag om någon har en uppfattning av vad det kostar att få den utbytt? Fast det lutar nog mer åt att köpa en extern brännare, bränner ju inte så ofta ändå så det blir säkert billigare...

"Fabriksgarantin" är 3 år så om andra haft samma problem går det nog att få fixat.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-07-23 13:50
Ursprungligen av Gilbert 2:

"Fabriksgarantin" är 3 år så om andra haft samma problem går det nog att få fixat.

Okej, ska jag ringa och fråga då eller? Det märkliga är att både brännaren och batteriet har lagt av två gånger...

Ursprungligen av ledin:

Okej, ska jag ringa och fråga då eller? Det märkliga är att både brännaren och batteriet har lagt av två gånger...

Då skulle jag nog lämna in burken för felsökning och referera till KO.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-07-26 23:41
Ursprungligen av Gilbert 2:

Då skulle jag nog lämna in burken för felsökning och referera till KO.

Skulle du kunna utveckla det lite? Jag har försökt läsa på lite själv, och som jag fattat så ska jag kunna begära reseersättning eftersom jag har en dryg timme att åka till servicestället?

  • Medlem
  • 2009-07-21 17:49

En extern brännare motsvarar nog bara arbetskostnaden för att byta ut den interna så att säga. Så du sparar nog en bra slant på det.

  • Medlem
  • 2009-07-21 18:48

M-Zone/Makoteket brukar väl inte alltid vara billigast, men det ger iaf en fingervisning om vad det kan kosta att byta ut brännaren. Macoteket - Intern SuperDrive fr MacBook och MacBook Pro 15
Så runt 1900 plus arbete! Blir inte billigt inte. :/

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-07-22 12:07

Okej, då är det inte så mycket att fundera på då. Funderar på att köpa denna SAMSUNG DVD±R/RW 22X DL LIGHTSCRIBE EXTERN USB 2.0 - Snabb och snygg extern DVD-brännare till plånboksvänligt pris - Produktinformation Kostar ju bara 565 kronor så...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-07-28 13:42

Uppföljning:
Har nu ringt servicestället, 2670 små runda skulle byte av brännare kosta. Batteriet är förbrukningsvara så det kunde jag inte heller få utbytt. Då är det bara att köpa en extern brännare...är ju 2000 kr billigare iaf.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2009-07-29 01:52

Detsamma hände mig för ett tag sedan, jag hittade en originalbrännare (nåja, såvitt jag kan bedöma iaf) på ebay för runt 600 spänn inkl. frakt och bytte själv. Funkade kalasfint. Ifixit har en guide för hur man ska bära sig åt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-07-29 06:22

Eller så slänger du i en sån här om du absolut inte behöver en inbyggd brännare.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-07-29 12:51

Nja vågar mig inte på något av det där utan det får bli en extern om de nu funkar.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-08-02 23:15

Uppföljning #2
Har nu köpt Samsung-brännaren och den fungerar utmärkt. (Fick Nero på köpet dessutom )
Slutet gott, allting gott.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-08-03 00:08

Nero funkar väll inte med Mac.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-08-03 11:05
Ursprungligen av onnyt:

Nero funkar väll inte med Mac.

Nope

1
Bevaka tråden