Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värmeutveckling på olika MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2009-07-13 15:15

Hej alla glada Macare.

Antar att det är dags för mig också att emigrera från PC till Mac, bara jag får min XPS-laptop såld.

Det jag kommer införskaffa är en MacBook Pro men jag funderar lite över värmeutvecklingen på dem. Min XPS idag blir ganska varm att ha i knäet en längre tid och jag undrar hur det skiljer sig olika MacBooks emellan?

Är 13" svalare än 15" och skiljer det sig mellan de olika inom samma storlek också?

Jag uppskattar all hjälp jag kan få.

Tack på förhand.

Flyttade tråden från "iBook & MacBook" till "PowerBook & MacBook Pro".

/Mod

  • Medlem
  • 2009-07-13 15:46

Jag har en ny MBP 13" 2,26 GHz som jag har använt lite granna sen jag köpte den. Har ännu inte flyttat alla saker från min gamla Powerbook så det blev inte mycket användande av min nya MBP än så länge.
Kan säga följande; vid normal surf, mail, videotittande (youtube, svtplay och likanande) är det inga problem att ha datorn i knät. Har kollat i iStat och där har det stått upp till 75 C på CPU:n men jag kände inte mycket av värmen på undersidan. Oftast är tempen ca 55-60 C.
Fläktarna brukar ligga på ca 2000 rpm vid temperaturer kring 70 C enligt iStat. Dessutom är MBP:n helt knäpptyst, har aldrig någonsin haft en tystare dator.
Jag har däremot läst här på forumet eller på macworlds forum (minns inte) att en del har haft problem med värmeutvecklig och temperaturer på över 80 C tror jag.
Får se hur det blir med min MPB om jag kör igång någon CPU-krävande app.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-13 19:51
Ursprungligen av Kizo:

Hej alla glada Macare.
Är 13" svalare än 15" och skiljer det sig mellan de olika inom samma storlek också?

Jag kan jämföra 3OPAH:s MBP med min och säga att min är något svalare. Den håller sig kring 40 grader med det lilla grafikkortet. 50% processorbelastning tvingar upp den till 50 grader.

Det borde väl dessutom vara så: ungefär samma prestanda (ungefär samma effekt, bortsett från skärmen som i sig inte bör värma övriga chassit) i ett mindre format (mindre värmeledande yta, luftgenomströmning).

Edit: jag har alltså en 15", 2.4GHz.

Du har två fläktar också i din 15" medans 13" har 1. kan göra en skillnad hur mycket luft som strömmar.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2009-07-21 10:16
Ursprungligen av pepparkaka:

Du har två fläktar också i din 15" medans 13" har 1. kan göra en skillnad hur mycket luft som strömmar.

Den billiga 15" (den utan 9600M GT) har endast en fläkt och bör därför vara i klass med 2,53GHz 13"-modellen. Mittenmodellen utav 15":aren och uppåt har två fläktar och har därmed bättre förutsättning för kyla och låg ljudnivå så länge 9400M-kortet används.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2009-07-22 08:41

En oskriven regel för killar är att ALDRIG ha en bärbar dator i knät för länge... såvida du vill ha barn nångång i framtiden!

Finns annars speciella underlag man kan köpa så det blir svalare.

1
Bevaka tråden