Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook 2.1 hittar inte hårddisken

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-12 11:25

Hej!

Försökte byta ut en kraschad orginal-hdd i en Macbook 2.1 (2.16 C2D) mot en 320 GB Fujitsu utan framgång. Startskivan tuggar igång som vanligt, men när jag ska välja volym att installera på hittar den inte disken.
Vad är fel?
Modell på hdd'n: http://www.fujitsu.com/us/services/computing/storage/hdd/mobile/mhz2320bh-sata.html

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-12 12:26

Om det är en ny hårddisk som sitter i datorn, har du formaterat den i skivverktyg?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-12 13:19
Ursprungligen av joakimo:

Om det är en ny hårddisk som sitter i datorn, har du formaterat den i skivverktyg?

Ja den är ny och jag har försökt med skivverktyg också, datorn hittar inte disken.

Kan tillägga att jag har testat med orginal-hdd'n till min Macbook Pro och det funkade alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-12 13:29

Nu såg jag helt plötsligt att kontakten ser annorlunda ut på den nya disken, kan detta vara problemet?
Kontakten är likadan men den har en "flärp" på ovansidan, se bif. bild.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-20 17:20

Fick du någon ordning på det? Jag har samma problem...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-12 10:33
Ursprungligen av fselin:

Fick du någon ordning på det? Jag har samma problem...

Nej jag fick aldrig någon ordning på problemet.
Köpte en kabinett till den med förhoppning om att jag skulle kunna använda den som extern hdd men det vill sig inte heller.
Har någon haft liknande problem med Fujitsu i Mac och kommit på en lösning?

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-20 18:18

Jag har en MacBook 2GHz och en splitter ny Samsung Spinpoint MP2 HM251JJ 250GB 7200rpm WEBHALLEN.com [Samsung 250GB SATA 2.5" HM251JJ (7200RPM / 16MB Cache)]

Hade tänkt mig att installera Leopard från scratch men Installationsprogrammet/Disk Utility hittar ej hårddisken =/ Måste man förbereda hårddisken på något sätt?

  • Medlem
  • 2009-07-20 18:50

Det ska räcka med att formatera disken i Skivverktyg.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-20 18:57

Men min disk dyker ju inte upp i skivverktyg...

  • Medlem
  • 2009-07-20 19:32

Har du någon extern kabinett som du kan sätta in disken i och sedan se om den dyker upp i OS X när du stoppar in din gamla disk i datan?

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-20 19:39

Nix tyvärr ingen för SATA

  • Medlem
  • 2009-07-20 19:57
Ursprungligen av fselin:

nix tyvärr ingen för sata

sata-n!

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-21 19:50

Vafan, bytte hårddisken idag hos Webhallen. Bytte till en Samsung HM320JI 320GB 5400rpm, samma fel! Vad är oddsen att man ska få två döda diskar? Nä nåt annat fel måste det ju vara... Så fort jag slänger in orginaldisken 80GB Seagate funkar allt fint igen, hmm.

HJÄLP!

  • Medlem
  • 2009-07-21 20:06

Konstigt. Men mitt tips är att du skaffar dig tex en sådan här: WEBHALLEN.com [Deltaco Externt kabinett 2.5" SATA till USB 2.0 - Silver Aluminium] . Skruva i originaldisken i datorn igen och formatera den nya disken i OS X via denna kabinett.
Risken att det är fel på två diskar är ju snudd på obefintlig.
Jag har en sådan låda och det funkar fint. Dessutom passar den bra rent estetiskt om det är en Unibody du har?

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-21 20:17

Mjo, det känns bara så kasst att vara tvungen att köpa en kabinett för 200 spänn som jag kommer använda i 15 minuter. Jag har förresten en gammal vit MacBook...

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-21 23:26

Började misstänka att jag hade något liknande detta bekymmer.
Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - News for Thursday, 2 August 2007

Efter att ha försökt skapa en bootbar usb-sticka med Samsung-fixen utan framgång drog jag igång Leopard-installationen som vanligt från usb-hårddisken en sista gång. Jag fastnade dock vid något intressant på tvn varvid installationen blev stående en halvtimme där man väljer språk första gången. När jag fortsatte efter tv-tittandet hittades den nya hårddisken. Hmm... Nu tuggar iallafall Time Machine, hoppas det fungerar

  • Oregistrerad
  • 2009-10-13 10:57

Alltså "flärpen" du pratar om sitter ju på själva vaggan som disken ska ligga i. Den skruvar du bort från den gamla disken och sätter fast på den nya:

Swapping Hard Drives on the 13-Inch MacBook

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-15 10:26
Ursprungligen av Iphone77:

Alltså "flärpen" du pratar om sitter ju på själva vaggan som disken ska ligga i. Den skruvar du bort från den gamla disken och sätter fast på den nya:

Swapping Hard Drives on the 13-Inch MacBook

Nja, du har missuppfattat grejen. Kolla bilderna så tror jag att du fattar vad jag menar.

  • Oregistrerad
  • 2009-10-17 14:14

När du säger "flärp" menar du plastlisten som ligger över kontaktbläcken? Den har ingen funktion mer än att ge bättre stöd åt kontakterna när den är ikopplad.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-22 14:15
Ursprungligen av Iphone77:

När du säger "flärp" menar du plastlisten som ligger över kontaktbläcken? Den har ingen funktion mer än att ge bättre stöd åt kontakterna när den är ikopplad.

Japp, det var den jag menade.
Frågan är varför den inte fungerar - någon som har en idé?

1
Bevaka tråden