Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivarlösning i blandad miljö

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-03 13:41

Hej!

En kompis till mig har köpt en begagnad blådåre. I sin datormiljö har han ett antal PC som är ihopkopplade i ett nät. Han har skrivarroutrar som gör att han kan nå skrivare från alla datorer. Han är trött på sina PC datorer och vill gärna gå över i Mac- världen. Det enda som hindrar honom är att han vill använda en blandad miljö med sina gamla skrivare. Hur skall kan göra? Alternativt vem skall han kontakta för att få till en fungerande lösning?

Stenis

Jag kör 9.2.2, där finns något som heter USB-skrivardelning, om jag fattat det rätt så kopplar man de skrivare man vill ha till en vanlig USB hub, sedan väljar man bara skrivare.
Har inte provat detta själv, men någon som har kan väl skriva och berätta.

Vet inte hur det fungerar i OS X, jag har inte vågat att ta det steget ännu, har för många program som jag använder som bara verkar att fungera i 9.2

F

  • Oregistrerad
  • 2003-05-03 18:50

Vet inte om jag kan täcka in allt i inlägg, så jag tipsar istället.

Mac OS X:
- Läs på i hjälpen om CUPS
- Installera EPS Ghostscript och GimpPrint för att kunna skriva ut på icke-Postscriptskrivare

Skrivarservern:
- Kolla upp vad det är för typ. Är skrivarna anslutna och utdelade från en Windows NT4/2000-maskin; använd CUPSs Samba Printing, dvs, smb://user:password@WORKGROUP/DOMAIN/SERVER/PRINTER.
Är det en HP JetDirect; använd CUPSs socket-utskrifter, dvs "socket://<ip-adress>:9100"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Jag kör 9.2.2, där finns något som heter USB-skrivardelning, om jag fattat det rätt så kopplar man de skrivare man vill ha till en vanlig USB hub, sedan väljar man bara skrivare.
Har inte provat detta själv, men någon som har kan väl skriva och berätta.

Vet inte hur det fungerar i OS X, jag har inte vågat att ta det steget ännu, har för många program som jag använder som bara verkar att fungera i 9.2

F

Jag testade USB-skrivardelning idag, jag har 2 Mac G3 i ett litet närverk hemma, hopkopplade med en D-link 804 router för att kunna dela mitt ADSL, jag startade det inbyggda USB-skrivardelning och följde MAC Hjälpcenters anvisningar, nu är det bara att välja den skrivare man vill skriva ut på under :äpplet:väljaren.

Jag stoppade även i en nätverkssladd från en gammal PC och startade netscape, den hoppade in på nätet utan ett musklick, har inte provat att lägga in drivruteiner för skrivarna på PC, men det verkar inte vara omöjligt att få även det att fungera, ELLER???

F

1
Bevaka tråden