Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny musiktjänst från Apple

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Undrar hur stor del av försäljningsintäkterna som hamnar hos Apple och hur stor del som hamnar hos musikbolagen.

Apple betalar omkring 65 cent för varje låt. Mer finns att läsa på Fortune.com.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Jag håller faktiskt på att undersöka saken. Jag ska kontakta "Apple Media Helpline" imorgon för att ta reda på detaljer och möjlighet till anslutning.

Schysst! Rapportera gärna hit till 99mac.com om du får reda på mer om villkor för anslutning till "Itunes Music Store".

MacRumors skriver en sak som bekräftar lite av det jag hävdat tidigare: att Apple helt enkelt inte hunnit tagit med alla små skivbolag. Det finns bara 24 timmar på ett dygn och dom har nog jobbat ändan av sig ändå...

TIME: What about independent labels? Will they follow suit?

Jobs: Yes. They've already been calling us like crazy. We've had to put most of them off until after launch just because the big five have most of the music, and we only had so many hours in the day. But now we're really going to have time to focus on a lot of the independents and that will be really great.

Så till alla som gnäller över utbudet: Ta det lite lugnt och vänta lite så ska ni se att det blir bättre.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 12:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Dark Funeral, Emperor, Anaal Nathrakh, Summoning, Dimmu, Evergrey, Setherial, Hallucinogen, Das Ich & Wumpscut för att nämna ett par som inte går att hitta.

LOL!

Citat:

Skrevs ursprungligen av DaPhox
LOL!

Hittar inget med AnalCunt heller. Snacka om skittjänst. heh

Hur som helst så är det ju faktiskt så att det ksom är bra med filbytartjänster är ju att man kan dra hem en massa mysko album som man annars inte skulle köpt. I alla fall inte utan att ha lyssnat på dem. Sundevall har helt rätt. Visst måste topplist musik finnas med, men utan smal musik dör tjänsten i längden.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 16:27

Skäggmanslaget gav inga träffar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Metallica, förmodligen största bandet i sin genre, finns inte med i Music Store. Helt otroligt att de ska vara emot allt som har med internet att göra.

Ciryon

(vet inte om nån svarat på detta, sökte lite snabbt, men hittade inget)

De är faktiskt inte emot allt som att göra med Internet. Man har på nära håll kunnat följa inspelningen av deras senaste album på metallica.com. Medlemmarna i bandet chattar ofta med fans osv. Däremot är de inte så positivt inställda till att folk stjäl deras musik, vilket man kan förstå. Metallica var ju inte enda bandet som var emot Napster, om ni kommer ihåg. De kanske förde mest liv, men de var inte ensamma.

Steve Jobs sa upprepande gånger att stjäla musik är fel och "bad karma" - är han också emot allt som har med Internet att göra?

Att deras musik inte finns tillgänglig i iTunes Music Store beror på att skivbolaget deras inte finns med ännu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Hittar inget med AnalCunt heller. Snacka om skittjänst. heh

Hur som helst så är det ju faktiskt så att det ksom är bra med filbytartjänster är ju att man kan dra hem en massa mysko album som man annars inte skulle köpt. I alla fall inte utan att ha lyssnat på dem. Sundevall har helt rätt. Visst måste topplist musik finnas med, men utan smal musik dör tjänsten i längden.

Jag hittar massor av "smal musik" redan - vilket tjänst håller du till på? Naturligtvis har Apple ingen möjlighet att dag 1 erbjuda en tjänst med alla låtar som någonsin gjorts. De börjar med musiken från de fem största skivbolagen - därför att de drar besökare och kunder från dag 1.

Resten kommer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-02 18:18

Rom byggdes inte på en dag!

Jag skulle vilja se hårddiskparken som krävs för att lagra alla dessa låtar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Oh really?
Smaken är som baken, jag har mina preferenser. Du har dina. Låt oss lämna det vid det.

Visst , men det var du som först dömde ut APPLE's musicstore som ändå har ett väldigt bra och brett utbud. Att du dessutom klagar på mainstream musik och sedan radar upp mestadels "alternativa" mainstream akter är ju ganska kul.

Senast redigerat 2003-05-03 02:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Jag hittar massor av "smal musik" redan - vilket tjänst håller du till på? Naturligtvis har Apple ingen möjlighet att dag 1 erbjuda en tjänst med alla låtar som någonsin gjorts. De börjar med musiken från de fem största skivbolagen - därför att de drar besökare och kunder från dag 1.

Resten kommer!

Jo du har rätt det finns en del "smal musik". Och givetvis lär det komma mer. Förhoppningsvis även musik från mindre bolag (som inte är under bolag) och musik på Svenska t.ex.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Killergull
Schysst! Rapportera gärna hit till 99mac.com om du får reda på mer om villkor för anslutning till "Itunes Music Store".

Jag har kämpat hela dagen.....ringt Apple sverige som inte visste ett dyft men hänvisade till ett nummer i USA. Ringde dit, blev runt kopplad i 6 olika omgångar, fick andra nummer att prova. Överallt så var de väldigt undrande och visste inte någonting....

Jag tog till och med upp att Steve hade sagt i en intervju att "independent labels are calling us like crazy"....vilket vi antagligen gör, men det verkar ju inte betyda att det blir något för det.

Så, än så länge vet jag ingenting. Men kampen fortsätter! Det kommer ta år innan jag kan få igen utlagda pengar i utlandssamtal..:rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-05-03 03:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf Boström
Skäggmanslaget gav inga träffar.

Och det var ju en jäkla tur

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ken
Nu har jag köpt mitt första album genom Apple Music Store, 3 Doors Down - Away from the sun. Laddar ner nu. Skall bränna en CD på en gång, skall bli intressant att kolla och jämföra kvaliten på AAC.

Hur har DU ordnat med ditt Visa för att fungera med US adress?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Rom byggdes inte på en dag!

Rom bryggdes inte på en dag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-03 12:36

Rom och cola, vilket drag!!

Är detta sant? Läs och begrunda..

http://www.gnutellanews.com/article/6611

Jag är förb.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-03 14:01

Jag har ingen aning om hur Apple har löst kodningen av skivorna men .. borde inte ett av de problem som nämns i artikeln lösas om mp3-spelaren har stöd för AAC? Eller har Apple lagt in någon kod som gör att man inte kan spela upp låten i någon annan mjukvara än iTunes eller mp3-spelare än iPod?

Ifall så är fallet känns det mycket, mycket konstigt. Har jag köpt låten borde jag ju banne mig få spela upp den på vilket media jag vill. T o m om jag har en spelare som heter jens of sweden .

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel R
Jag har ingen aning om hur Apple har löst kodningen av skivorna men .. borde inte ett av de problem som nämns i artikeln lösas om mp3-spelaren har stöd för AAC? Eller har Apple lagt in någon kod som gör att man inte kan spela upp låten i någon annan mjukvara än iTunes eller mp3-spelare än iPod?

Ifall så är fallet känns det mycket, mycket konstigt. Har jag köpt låten borde jag ju banne mig få spela upp den på vilket media jag vill. T o m om jag har en spelare som heter jens of sweden .

Instämmer, därav min reaktion samt att jag känner att detta skulle må bra av att debatteras här på 99mac.
Vi får väl se vad tolkningarna blir.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cubeuser
Är detta sant? Läs och begrunda..

http://www.gnutellanews.com/article/6611

Jag är förb.

Visst är det sant. Man får inte göra vad som helst med den köpta musiken. Men det är knappast Apple's fel utan skivbolagen som kräver det.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel R
Eller har Apple lagt in någon kod som gör att man inte kan spela upp låten i någon annan mjukvara än iTunes eller mp3-spelare än iPod?

Digital Rights Management. Det är skivbolagen som kräver det för att du inte ska kunna ge musiken till någon annan.

Håller med om att det är tråkigt. Michael är förstås upprörd eftersom köpt musik inte kommer gå att spela upp i Linux (han har ju en egen variant av Linux).

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av cubeuser
Är detta sant? Läs och begrunda..

http://www.gnutellanews.com/article/6611

Jag är förb.

Microsofts försök att få bolagen att koda sin filer för WMP är väl en sak att vara förbannad på. Det är ett exempel på hur M$ tvingar in sin egen standard på marknaden. Deras kritik mot Apple tycker jag dock är rätt obefogad. AAC är mig veterligen en fri standard, utvecklad av Dolby och således inget som Apple själva har utvecklat. Istället erbjuder Apple en tjänst, som faktiskt verkar riktigt, riktigt bra. Och ärligt talat tycker jag Apples BB-fasoner om att begränsa antalet datorer till 3 känns rätt okej.

Många gånger tycker jag det känns som om Linuxsnubbarna skriker, mer för sakens skull än, för det verkliga syftet. Denna artikel är ett exempel på det, även om jag faktiskt håller med om kritiken mot M$.

Artikeln visar också skillnaden i inovativt tänkande mellan Apple och M$. M$ försöker muta mp3.com att byta till WMP. Syftet är rätt självklart - att mp3.com's musik endast skall kunna spelas på en PC med windows. Det Apple gör är att erbjuda ett nytt sätt att handla musik på nätet. Ett sätt som skall funka på både Mac och PC (ett sakfel i artikeln här alltså) om än med början på Mac OS X. Inte ett totalt alternativ till, utan ett komplement till, den nuvarande handeln med CD-skivor. Dessutom har konsumenten möjligheten att bränna obegränsat antal skivor av sin köpta musik, vilket knappast kan ses som en begränsning från konsumentens sida...

ja men då så, om skivbolagen kräver det så det ju rätt och riktigt. eller?

Jag tycker nog det är att förenkla saken en aning, det finns större frågor som aktualiseras i och med detta.
Exempelvis ägarskap.
Vad äger jag efter att ha köpt låten / CD:n?
Äger jag den den stora äran att bara spela upp denna musik på enheter som tillverkare samt distributör av musik tilllåter?

Jag har sagt det innan och säger det igen.

Årets sol och vårar nummer

Tänk dig att köpa en bil som bara gick på tillverkarens bensin.. lägg då till att den tillverkaren har 95% av marknaden...
Scenariot klarnar.
Jag skyller ingen skuld utan undrar bara hur kunden/konsumenten får någon som helst nytta av dessa tydliga strategierna.

Någon som ser nyttan för konsumenten?

Ja, med Apples tjänst ser jag nyttan för konsumenten. Inte med M$ plan på att tvinga folk till WMP men med Apples tjänst.

Det är ruggigt enkelt att surfa igenom iTunes Music Store. Man kan förlyssna på låtarna och det är enkelt (och i sammanhanget billigt) att köpa låtar man vill ha. Konsumenten får i det här läget den åtråvärda möjligheten att solla bland specifika låtar i album och behöver inte köpa låtar man inte vill ha. Priset är okej. Man kan bränna av hur många CD-skivor man vill och får kopiera materialet man köpt till andra datorer. 3 burkar torde räcka hyffsat långt, speciellt som iTunes4 medger möjlighet att streama låtar från en dator till en annan om de figurerar i någon form nätverk, internet inkluderat (vilket också skulle krävas för att kopiera musiken traditionellt). Dessutom står det konsumenten fritt att använda den musik han eller hon köpt i samtliga presentationer, hemvideoprojekt och slideshows som han/hon vill. Det sistnämnda är inte heller en så dum deal.

Överlag är iTunes Music Store en ypperlig kompromiss för att både gå internetsurfarna tillmötes samtidigt som skivbolag och artister får pengar för sina material. Den ända bristen som jag ser är att man inte kan få låtarna i okomprimerat format, men även det känns som ett marginellt problem i sammanhanget!

/Jont Olof

Edit: Stavfel!

Senast redigerat 2003-05-03 18:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av cubeuser
Är detta sant? Läs och begrunda..

http://www.gnutellanews.com/article/6611

Jag är förb.

Dom är inga duktiga marknadsanalytiker direkt, dom på GnutellaNews... Tycker dom missar det stora hela å det grövsta.

Sen förstår jag inte meningen med deras artikel. Jag menar, om man inte vill betala för sig. Så gör man ju inte det. (Gnutella förövrigt är ju riktigt sugigt)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Microsofts försök att få bolagen att koda sin filer för WMP är väl en sak att vara förbannad på. Det är ett exempel på hur M$ tvingar in sin egen standard på marknaden. Deras kritik mot Apple tycker jag dock är rätt obefogad. AAC är mig veterligen en fri standard, utvecklad av Dolby och således inget som Apple själva har utvecklat. Istället erbjuder Apple en tjänst, som faktiskt verkar riktigt, riktigt bra. Och ärligt talat tycker jag Apples BB-fasoner om att begränsa antalet datorer till 3 känns rätt okej.

Många gånger tycker jag det känns som om Linuxsnubbarna skriker, mer för sakens skull än, för det verkliga syftet. Denna artikel är ett exempel på det, även om jag faktiskt håller med om kritiken mot M$.

Som sagt. Vad gnäller dom om? Är dom tvingade att köpa musik? Nej, det gör dom inte ändå. Så what's all the fuzz about?
MS försöker och försöker, och misslyckas brutalt. Dom kan hålla på med sin Windows Media på Windows. För det är det enda stället dom kommer ha monopol på. Fler och fler stora elektronik företag överger ASF och WM.

HELA branschen går över till AAC och MPEG4, varken sig det är MMS från mobilen, eller kylskåp(!). Ang CD skivor som är piratkopieringskyddade, så ser jag inte heller vad dom talar om. XP only? Finns ju redan "Win only" bara för skyddet endast fungerar där

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Digital Rights Management. Det är skivbolagen som kräver det för att du inte ska kunna ge musiken till någon annan.

Håller med om att det är tråkigt. Michael är förstås upprörd eftersom köpt musik inte kommer gå att spela upp i Linux (han har ju en egen variant av Linux).

Ciryon

Det är ju iofs en sak att vara irriterad över. Men det är också bara en tidsfråga innan han kan. Antaligen att dom knäcker skyddet (så svårt är det ju inte) eller att Veridisc Fairplay stöd kommer till valfri Linux spelare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel R
Jag har ingen aning om hur Apple har löst kodningen av skivorna men .. borde inte ett av de problem som nämns i artikeln lösas om mp3-spelaren har stöd för AAC? Eller har Apple lagt in någon kod som gör att man inte kan spela upp låten i någon annan mjukvara än iTunes eller mp3-spelare än iPod?

Ifall så är fallet känns det mycket, mycket konstigt. Har jag köpt låten borde jag ju banne mig få spela upp den på vilket media jag vill. T o m om jag har en spelare som heter jens of sweden .

För tillfället kan du bara spela upp "skyddade" AAC filer via Quicktime (iTunes). Men vanliga AAC filer kan du köra upp på nästan vilken AAC dekodare som helst. Och med en-två min jobb så kan du spela dom varsomhelst.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-10 17:23

Förutspå att jag har köpt ett album på Music Store. Sedan efter 4 månader skulle ja tröttna och inte vilja ha kvar den.

Får jag sälja den då? Elektroniskt? Om jag tar bort alla kopior. För att jag äger ju det jag har tankat ner, eller?

Det går ju med en vanlig cd skiva som man köper i affär, så varför skulle det inte gå här för?

(Bara leker med tanken)

Bevaka tråden