Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS Office 2008 SP2

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-20 17:26

Saxat från Microsofts hemsida:

SP2: Speedier Performance, More Reliable

SP2 provides several updates across the Microsoft Office 2008 suite for an improved experience. The team incorporated customer feedback received through a variety of channels to prioritize updates and maximize the potential of the suite with increased compatibility and speed. Highlights of the release include the following:

• Two new highly requested features in Microsoft PowerPoint 2008 for Mac:
• Custom Path Animation adds the ability to author motion-path animations. Users previously could only play back motion paths.
• Default Theme lets users define their default theme, including fonts, color scheme and slide layouts.
• Increased speed in Microsoft Word 2008 for Mac (launch and scroll times) as well as Microsoft Excel 2008 for Mac with features such as calculation performance.
File Access — When, Where and How Users Want It

Many MacBU service packs are typically limited to feature updates, but with Office 2008 SP2, the MacBU team is releasing significant new capabilities that extend the collaboration and file-sharing abilities of Microsoft Office users:

• Microsoft Office Live Workspace. Document Connection enables a more seamless experience for Office 2008 users to save and open documents to Microsoft Office Live Workspace from Microsoft Office applications, including Word, Excel and PowerPoint. In addition, the Microsoft Office Live Workspace today announced expanded Mac browser support to include Safari 4 along with existing support for Firefox 2.0 (required for Mac OS X 10.2.x or later).
• SharePoint. Document Connection also improves the SharePoint experience for Mac users, allowing for easier collaboration within a SharePoint environment by simplifying how users can browse, access and manage files online and offline.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-20 17:27

Inget Exchangestöd verkar det som. Hade annars varit ett gyllene tillfälle att få ut det innan Mac OS X 10.6 kommer. Men är det inte klart så är det inte.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-25 11:14
Ursprungligen av acke:

Inget Exchangestöd verkar det som. Hade annars varit ett gyllene tillfälle att få ut det innan Mac OS X 10.6 kommer. Men är det inte klart så är det inte.

Eh hur menar du inget Exchange stöd? Att de inte lagt in nya EWS i Entourage?
IT Pros - Entourage for Exchanges Web Services - EWS | Mactopia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 16:11
Ursprungligen av Jetwash:

Eh hur menar du inget Exchange stöd? Att de inte lagt in nya EWS i Entourage?
IT Pros - Entourage for Exchanges Web Services - EWS | Mactopia

Ja. Det stödet som finns idag är ju inte alls tillräckligt eller komplett. Menar den förbättringen du länkar till.

Ursprungligen av rwq:

Denna uppdatering förstörde hela installationen för en av mina användare.

På vilket sätt? Förklara mer.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-14 15:41
Ursprungligen av acke:

Ja. Det stödet som finns idag är ju inte alls tillräckligt eller komplett. Menar den förbättringen du länkar till..

Nu är EWS stödet i Entourage släppt:
Office for Mac - Easy Access to Downloads and Updates | Mactopia

Microsoft Entourage 2008 for Mac, Web Services Edition

Microsoft Entourage 2008 for Mac, Web Services Edition uses Exchange Web Services as the primary protocol to communicate with Exchange Server. In addition to several calendaring improvements, this new version of Entourage synchronizes notes, tasks, and categories with Exchange Server. This update also enables logging that can be used for diagnostic purposes. For detailed information about this update, see the IT Pros section of the Microsoft Web site.

Applies to: Office 2008, Entourage 2008, Office 2008 Special Media Edition
Released: Thursday, August 13, 2009
.dmg file size: 64mb

Hade hoppats på Visual Basic till SP2, men det hade jag tydligen missuppfattat, det kommer i nästa version... Surt, fortfarande oanvändbart alltså. Tur att man äntligen fått en Intel-mac så man kan köra Office 2007 via virtualisering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-20 19:58
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-20 20:18

Vet inte om det kändes så mycket snabbare. Att renderingsbuggarna i Word är lagade är mycket välkommet. Excel är möjligen kanske liiite rappare i några av mina arbetsböcker.

Men Microsoft Office Live Workspace är en hyggligt stor grej för mig. Detta kan vara vägen bort från viss krystad användning av Google Docs.

inga prolblem.
t.o.m. endnote fungerar
PP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-23 12:02

Ett litet felsökningstips, ni som använder Xslimmer och Monolingual på MS Office, don't! Det gör ofta (alltid?) att uppdateraren inte vill installera.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 11:01

Någon som märkt av en positiv prestandaskillnad i Excel? Jag märker ingen skillnad alls här. Arbetar iofs. inte med några komplexa beräkningar, mest illustrera data.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-28 13:23

Denna uppdatering förstörde hela installationen för en av mina användare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-29 09:55

Hon applicerade uppdateringen själv, så jag vet inte vad som är orsaken till att det blev fel, men nu efter försök till återskapande av office-databas och ominstallation av officepaketet (borttagning av gamla versioner) så är symptomen dessa:

Word startar men ger ett felmeddelande om att databasen är korrupt eller saknas. Jag har testat att flytta på huvudidentiteten för att se om en ny skulle skapas, och det gjorde den! Men felet kvarstår.

Entourage kan inte öppna huvudidentiteten, "Denna identitet kan inte öppnas med denna version av Entourage" Jag antar att jag får försöka lägga på patchar till dess att jag hittar rätt version. Med en ny identitet så startar Entourage utan problem, skall försöka importera från någon av de återskapade databaserna idag och se om det funkar.

Några tips?

Och tror ni mer på Exchange Web Services än på det stöd för Exchange som skall finnas i det inbyggda Mail i Snow Leopard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-30 00:20
Ursprungligen av rwq:

Och tror ni mer på Exchange Web Services än på det stöd för Exchange som skall finnas i det inbyggda Mail i Snow Leopard?

Frågan är väl inte vilken som fungerar bäst utan vilken av implementation som är mest komplett. Känns som att det blir Entourage med Microsoft Office Live Workspace och Sharepoint-stöd kommer vara med komplett.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-07 19:43

.pptx filer på Office 12.2.0

Efter att ha uppgraderat mitt Office 2008 till 12.2.0 kan jag inte öppna .pptx filer. Det verkar ha kommit en ytterligare uppgradering 12.2.1 igår den 6 aug - MEN bara för den engelska versionen.

Har ngn ett tips....:)

Vänta ett litet tag så dyker den upp på Svenska också.. såg att den japanska just dykt upp. Denna uppdateringen (12.2.1) skall nog fixa ditt problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-09 12:27

Först fanns 12.2.1 bara på engelska men nu även på japanska. Hoppas att den kommer på svenska snart.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-10 10:17
Ursprungligen av acke:

Först fanns 12.2.1 bara på engelska men nu även på japanska. Hoppas att den kommer på svenska snart.

Är det språket som är problemet när jag försöker köra den? Jag hade 12.1.9 och körde in 12.2.0 med docx-strul idag för att det verkade fixat iom 12.2.1. Men nu när jag skulle lägga in 12.2.1 säger den: "Du kan inte installera Office 2008 12.2.1 Update på den här volymen. En version av programvaran som krävs för att installera den här uppdateringen kunde inte hittas på den här volymen."

Ursprungligen av smil:

Är det språket som är problemet när jag försöker köra den?

Förmodligen. Om du har en svensk Office 2008, så måste du vänta att installera tills den svenska uppdateringen kommer.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-10 10:26

Aschdå. Hade faktiskt inte tänkt på det, men ja det är svensk Office. Ja, men jag kunde iaf öppna de docx jag skapat själv tidigare, så då är det lugnt för dagen. Får hoppas det inte dröjer så länge med den svenska 12.2.1.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 15:21

Nu finns även 12.2.1 för svenska office. Så nu går det öppna docx problemfritt igen...

Får man med svensk rättstavning om man köper engelska mac office i Sverige? I så fall köper jag nog Mac Office 2010 på engelska när den landat...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-15 00:27

Jag undrar, kort och gott, om alla dessa uppdateringar till en inhandlad, svensk office 2008-skiva kommer innebära att jag inte får några trubbel med Word? (dvs badboll och krasch vid dokument större än 1 sida?)
Behöver veta om jag ska returnera boxen eller inte...

Ursprungligen av bumlis:

Jag undrar, kort och gott, om alla dessa uppdateringar till en inhandlad, svensk office 2008-skiva kommer innebära att jag inte får några trubbel med Word? (dvs badboll och krasch vid dokument större än 1 sida?)
Behöver veta om jag ska returnera boxen eller inte...

Hur ska någon kunna svara ett säkert ja eller nej på det?

Uppdateringarna gör programmet säkrare, bättre och stabilare - ja.

Men huruvida uppdateringarna löser just dina Word-problem kan ingen veta, eftersom vi inte vet vad som orsakar dessa problem. Vi vet ju inte om dina Word-problem kanske beror på någon korrupt inställningsfil, ett dåligt typsnitt, osv osv osv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-15 15:56

Du har väl lite svarat på frågan då
Om du inte är helt säker på att en inhandlad Office2008 för mac är kompatibel med min mac så är det alltså en kass produkt som jag borde returnera.

I alla andra sammanhang i livet kan man räkna med att en skiva med ett program är just kompatibel med det som som den avser avändas för -Här Office för en Mac. Men inte här uppenbarligen, eftersom jag har varit inne på massvis av forum som beskriver Word-krasch exakt så som jag upplever det. Men för att förtydliga klipper jag in det jag skrev i en annan tråd, den om problem med Word som kraschar:

"Denna diskussionen om kraschande Word har legat nere ett tag. Betyder det att det kommit någon uppenbar lösning eller att man gett upp?

Skrev uppsats i våras, sjukt motigt att behöva gå tillbaka till sin gamla, jättelångsamma PC när man har en ny, fin macbook som man gillar i övrigt, för att kunna arbeta normalt ihop med sin uppsatspartner. Inte okej.
Föga sugen på D-uppsatsen och grupparbeten som stundar nu. Word är ju A&O när man jobbar med andra.

Trodde att problemet berodde på att jag fixade Office2008 från en "fulskiva" och att man då kunde räkna med allt det krångel jag fått utstå. Köpte således Office 2008 hem-och studentutgåva, men den är fortfarande oöppnad och returnerbar efter allt jag nu läst på internet om detta vanliga problem.

Så, vad tycker ni...
Mina problem kommer alltså inte att försvinna med en riktig köputgåva?
Har provat att kasta Lingsoft-filen. Fungerar ej.
Har försökt uppdatera till 12.2.0 men då hajade den att jag inte var riktigt certifierad. Så nu kan jag inte ens öppna programmen i fråga men det är ingen större förlust från tidigare utgångsläge.
Hjälper dessa uppdateringar om jag nu öppnar och använder min nya Office2008-box?

Finns det något alternativt program där man kan samverka med Word-användare utan probs?
Använder nu Pages men det är inte aktuellt med 70-sidorsuppsatser där rubrikerna hoppar runt, runt.

Jättetacksam för råd och tips,

/Anna"

Ursprungligen av bumlis:

Om du inte är helt säker på att en inhandlad Office2008 för mac är kompatibel med min mac så är det alltså en kass produkt som jag borde returnera.

Du har inte ens berättat vilken Mac du har, så hur ska vi kunna säga om Office 2008 är kompatibel med den?

Ursprungligen av bumlis:

Trodde att problemet berodde på att jag fixade Office2008 från en "fulskiva" och att man då kunde räkna med allt det krångel jag fått utstå. Köpte således Office 2008 hem-och studentutgåva, men den är fortfarande oöppnad och returnerbar efter allt jag nu läst på internet om detta vanliga problem.

På 99.se diskuterar vi inte piratkopierad programvara, och bistår inte med felsökning och hjälp till piratkopierad programvara.

Ursprungligen av bumlis:

Mina problem kommer alltså inte att försvinna med en riktig köputgåva?

Ingen här kan garantera något sådant...
...dels eftersom vi inte vet exakt vad dina Word-problem beror på. Det kan ha hänt något vid installationen. Det kan vara någon korrupt inställningsfil. Det kan vara ett dåligt typsnitt. I princip vad som helst.
...och dels eftersom vi inte vet vad det är för "fulskiva" du har använt, och vilka eventuella fel som kan finnas på den.

Gör en ny och fräsch installation (med köpeskivan), och uppdatera den till 12.2.1, så kommer det med största säkerhet att fungera utan problem.

Se också till att datorn är fullt uppdaterad, dvs alla operativsystemuppdateringar, säkerhetsuppdateringar, osv.

Och skulle problemen kvarstå då, så får väl forumet slå sina kloka huvuden ihop, och försöka hjälpa till att lösa det. För att underlätta felsökningen så får du gärna berätta vilken datormodell det gäller, vilken version av OSX du kör, hur mycket minne du har, m.m.

Senast redigerat 2009-09-15 16:35
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-15 16:27

En ordentlig ominstallation med tillhörande uppdateringar kommer troligen att lösa ditt problem. Som nämnts här på forumet finns det några tricks man kan prova på.

Senast redigerat 2009-09-16 01:31
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-15 17:55

Tack Jahve för ditt sakliga råd. Jag uppskattar din hjälp också Jesper, men du krånglar till det något vansinnigt. Det står att det är en ny macbook. Jag önskar inte prata om fulskivor. Jag undrade ju bara om man kan räkna med att ett köpt Office2008 med updates funkar som det ska i allmänhet. För att slippa slänga bort 1000 spänn i önödan.

Tack iaf!

Ursprungligen av bumlis:

Jag undrade ju bara om man kan räkna med att ett köpt Office2008 med updates funkar som det ska i allmänhet.

Självklart kan du det. Programmet fungerar ju för tusentals (miljontals?) andra. Så varför skulle det inte fungera för dig?

Och borde jag ju naturligtvis ha svarat dig från början.

Men jag tyckte bara att det var en sådan underlig fråga att ställa. Att begära någon slags garanti från forummedlemmarna att ett av världens mest använda program faktiskt fungerar som det är tänkt...?

Senast redigerat 2009-09-15 19:15
1
Bevaka tråden