Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fixar man detta??

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kolla in denna sidan. Amore
Hur skapar man en sida som flyter på detta viset?

Sanne

det är en flash applikation. men de antar jag du redan listat ut.

Tack för ditt svar. Hade mina aningar, men är inte kunnig på området. Antar att det är överkurs och kräver html och -scriptkunskaper?

Flash är något helt annat. Med det skapar du interaktiva filmer. För att kunna se dem måste du har Flash Player installerat, vilket 90%+ har.

Detta går att lösa med HTML, CSS och Javascript. Inte helt lätt men det går.

Vad är benämningen på när man gör en sida "flytande" Går det att lära sig göra det här om man har mycket lite kunskaper i Javascript och HTML? Kan du göra detta?
Sanne

Nej, det finns en anledning att inte varje sida ser ut så. Du måste skaffa dig kunskaperna eller köpa dem av någon.

Det finns massor med gratis guider på internet, tips och tricks, men en bok om Flash och Flashprogrammering (Actionscript) är förstås det rätta svaret på den här frågan. Du måste även köpa programvaran Flash för att kunna utveckla en sådan flashfilm. Men coolt blir det, frågan är om det är värt det. Man kan ju när man lärt sig det göra en massa saker i Flash. Flash bygger mycket på att man "klickar ihop" det man vill göra, man skriver inte fullt så mycket kod.

Eller om du väljer att gå vägen med CSS, HTML och Javascript så är det 2-3 böcker att läsa, men utvecklingsmiljön är billigare, en textredigerare är vad som behövs. Det går förstås lättare om du har bättre verktyg, men denna väg är rent kodande och att greppa hur tex Javacript fungerar i hur man refererar till objekt är inte helt lätt.

Så för en ovan icke-programmerare är förmodligen Flash lättare (och roligare) att lära sig.

Och lär du dig flash så kommer du kunna göra mycket roligare och snyggare saker än det där. Tyckte nämligen inte det var så snyggt alls.

Tack för era svar! Jag har påbörjat inlärning av Flash och det är verkligen ett mycket speciellt program. Har pratat med en fd arbetskollega som sa att jag kan göra flashfilmen jag ska göra "flytande" genom att använda mig av actionscript i Flash. Event - drag sa han att det hette. Ska försöka med det. Jag tackar för tipset om att köpa en bok om Flash och actionsscript. Mycket finns på nätet men inget går upp mot att ha en bok till hands. Så en djupdykning i Flash är det som ligger framför mig!!

Ursprungligen av sanneronner:

Tack för era svar! Jag har påbörjat inlärning av Flash och det är verkligen ett mycket speciellt program. Har pratat med en fd arbetskollega som sa att jag kan göra flashfilmen jag ska göra "flytande" genom att använda mig av actionscript i Flash. Event - drag sa han att det hette. Ska försöka med det. Jag tackar för tipset om att köpa en bok om Flash och actionsscript. Mycket finns på nätet men inget går upp mot att ha en bok till hands. Så en djupdykning i Flash är det som ligger framför mig!!

Lycka till! Actionscript är rätt klurigt det också - men kul när man förstått grunden.

1
Bevaka tråden