Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utmaning: Är du ett pro på att ställa diagnos?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är du Mac-doktor? Är du bra på ställa diagnos, på ett ovanligt fel, på en iBook?

Min iBook G3 vit, 600 mHz, 12" startar upp normalt, men kräver innan dess ett antal tryckningar på start. Efter ett par minuter igång, så stänger min iBook av sig, helt.

Batteriet är mkt bra och är laddat, laddaren laddar som den skall. Arbetstemperaturen normal.

Innan du, reflex-mässigt, ropar logik-kort, tänk utanför boxen.

Min egen erfarenhet är att fel på logik-kort / moder-kort yttrar sig normalt inte alls på detta vis.

Vad kan det då vara?

Vad är din diagnos, Doc? Välkommen med din input, i denna tråd. Du har mitt stor-tack.

Finns problemet även med laddaren inkopplad?

När du säger "stänger av" så menar du att datorn helt dör - den hänger sig inte (kernel panic)?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-15 16:32

Håll ned Alt + Äpple + P + R när du startar och håll dem inne tills datorn startar en gång till. Se om den håller igång längre.

@Björnström: Hi Sheriff! Tryggt, se dig, i min tråd. Svar på frågor: Laddare inkopplad eller uppstart på mitt goda batteri gör ingen skillnad. Efter antal minuter igång så dör min iBook bara, helt och plötsligt. Den hänger sig inte.

@PF: God input! Jag provade själv att zappa PRAM, för att nollställa det (plinga 2 ggr räcker IMHO, eftersom jag petar tangenterna på min iBook;s egna, interna tangentbord). Vad som händer efter det, märkligt nog, är att efter ha zappat PRAM, redan under den då fölande uppstarten (fortfarande med äpplet på skärmen), så hänger sig min iBook. Den gillade alltså inte att få PRAM zappad...

Fortsatt input och goda råd, i detta brydda läge, emottages med fortsatta stor-tacket.

Är det alltid med samma tidsintervall den stänger av sig?

Hinner den starta färdigt eller är det under tiden "snurran" snurrar som den stänger av sig?
Håll nere kommando+v under uppstart så kan du se hur långt den startar innan den stänger av sig.

Lägg märke till om färgen på laddaren ändras.

@mikotekniko: Tack för input. Svar på frågor: Tidsintervallet, till dess min iBook stänger av sig, av sig själv, kan variera, allt ifrån efter ett par minuter igång, till som längst först efter ca 10 minuter igång. Den hinner alltså starta upp i god ordning och sedan vara igång ett hyggligt tag till.

Om jag håller nere kommando + v under uppstart, då hänger min iBook sig under uppstarten. Färgen på laddnings-ringen ändras ej.

Fortsatt input och goda råd emottages tacksammast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-16 04:45

Det verkar något långsökt men kan du påverka nedstängningen på något sätt själv genom att värma upp den (innan du startar upp den) eller bända lite på den? Kan du starta upp den igen omedelbart efter att den stängt ned sig?

Jag skulle också kolla om laddaren verkligen ger det angivna antalet volt.

@sodemus: Tack för input. Jag har två olika original-laddare till min iBook, som jag vet båda fungerar korrekt. Jag har provat med båda mina laddare, utan att det gjort någon skillnad. Att manuellt * värma upp * den fysiska iBooken (läs höljet) innan starta upp den, vet jag inte riktigt hur det skulle gå till. Värme-elementen i min lgh är avstängda sommartid och det är mulen väderlek ute. Tankeväckande idé, annars. Jag har, på ditt förslag, provat att - mkt försiktigt - bända litet på höljet, utan att få ngn förändring, vad avser min iBook:s självsvådliga avstängning, efter antal minuter igång.

Fortsatt input emottages tacksammast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-16 15:12
Ursprungligen av Henry4dAce:

Att manuellt * värma upp * den fysiska iBooken (läs höljet) innan starta upp den, vet jag inte riktigt hur det skulle gå till. Värme-elementen i min lgh är avstängda sommartid och det är mulen väderlek ute.

Du har väl en ugn? Sätt den på 50 grader men lägg in en termometer för säkerhets skull.
Jag tycker det ändå låter som att det skulle kunna vara logikkortet:
logic board ibook g3 12 600, great deals on Computers Networking on eBay!

@sodemus: Tack för fortsatt föredömligt engagemang i min brydda belägenhet. Jo, jag har en * liiiten * hushålls-ugn. En sådan där liiiten, söt (...beskrivningen av min ugn kan med fördel uttalas med samma vackra sjungande sats-melodi - no pun iintended - som Mark Levengood plägar tala i). Min ugn står ställd på diskbänken och den har två spis-plattor ovanpå. MiniBook kan sko-hornas in, på tvären, i den. Jag inbillar mig nu att jag hör skrämda ljud från min iBook. Situationen känns ovan även för mig. Men inga tveksamheter, min iBook är nu i ugnen. Ett uttryck som "Missionären var en God människa", flashar igenom mitt medvetande.

Hur länge, i tid räknat, bör jag baka min iBook, i ugns-värmen, tycker du?

Vad inger dig känslan, att det ändå skulle vara logik-kortet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-16 18:54

10 minuter hade nog räckt. Nå, startar den varm?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-16 20:46

En intressant fråga som inte blivit besvarad är om det går att starta maskinen direkt efter att den stängt av sig själv?

Om det inte går så verkar det väl troligt att något expanderar av värmen och orskakar avstängningen. I så fall borde den inte starta efter ugnsbakningen heller utan först när den fått svalna.

Utanför boxen-tanke: du säger att du måste trycka flera gånger på startknappen för att den ska gå igång. Kan knappen vara boven i dramat? Långsökt, men man vet aldrig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-16 21:12
Ursprungligen av rhesus:

En intressant fråga som inte blivit besvarad är om det går att starta maskinen direkt efter att den stängt av sig själv?

Om det inte går så verkar det väl troligt att något expanderar av värmen och orskakar avstängningen. I så fall borde den inte starta efter ugnsbakningen heller utan först när den fått svalna.

Det var det jag hade i åtanke i kombination med små sprickor eller dåliga lödningar. Om det är orsaken så räcker det nog att den bara kyls av litegrann för att det ska fungera igen (ungefär så lång tid det tar att "trycka på startknappen flera gånger"). Det var därför jag ville värma upp den något mer än så, bara för att vara på den säkra sidan.

Jag kommer göra det.

Jag kommer inom en mycket kort tidsrymd; vi talar inom 24 timmar, ugnsbaka min iBook i hushålls-ugnen.

Det är bara det att det krävs förberedelser inför ugnsbakning av en iBook. Det mäste göras med beaktande av alla säkerhets-aspekter. Allt skulle ju, som ni förstår, teoretiskt, kunna hända. Min iBook, eller i alla fall dess batteri, skulle kunna explodera. Att ugnsbaka utan batteri är förståss omöjligt. Det skulle förfela hela tanken med detta grandiosa experiment, denna expedition till etikens, normalitetens och det sunda förnuftets utmarker. Här finns inget Play-it-Safe -läge. Det får lov bära eller brista. Tur, jag inte längre har gas-spis, insåg jag nu.

Jag har gjort beräkningar (har gått på KTH, en gång) och av dessa funnit att en ev. explosion teoretiskt skulle kunna ödelägga mitt mycket lilla kök (egentligen en kokvrå, eller ett pentry, men jag kallar det "kök", det låter finare) och även, av tryck-kraften, riskera slå ut mig, i det extremt lilla rummet utan fönster. Fönster hade varit bra att ha, för ta ut tryck-kraften den vägen, men slika prov som detta, kan inte alltid göras i Helt Säker Miljö. Jag insåg, att i det empiriska tillämpandet av borderline science, har man ta risker.

En explosion skulle ev. också orsaka begränsade skador i resten av min lägenhet, men hyreshuset borde helt klart stå kvar, efter en ev. smäll. Mina grannar och deras hem borde inte (wishful thinking?) befinna sig i faro-zonen. Jag funderade ett tag på sätta upp en lapp i porten och i hissen, med ett vänligt meddelande, typ "Hej grannar, jag skall ikväll ha en liten grej hemma hos mig. Vi kommer dricka öl, ugnsbaka min iBook och spela lite musik. Det kan låta om oss och bli ett sju-särdeles tryck, så jag ville varsla er i förväg. Med vänlig hälsning, Henry, på n.b. (killen bredvid soprummet)".

Se'n insåg jag mina grannar nog inte vet vad en iBook är. De är rätt till åren. Jag ville inte heller riskera oroa min hyres-värd, så jag skippade lappen.

Jag bor dessutom närmsta granne med soprummet och Kaos. Herr Kaos är ur-trevlig. Han är ifrån Tessaloniki, i Grekland. Han hör inte så bra. Hans TV är alltid på, på hög volym. Jag räknade kallt, att med litet tur, så skulle en ev. explosion i mitt kök ljudmässigt drunkna, i den ständiga ljud-mix:en ifrån sopnedkastet och herr Kaos' TV.

Jag insåg att skyddskläder här var nödvändiga för mig. Idealiskt för detta vore en Haz Mat Suit - en heltäckande värme- och strålnings-resistent skyddsdräkt, som de som bärs i kärnkraftverk. Men dessa dräkter är utom räckhåll för mig, ekomomiskt och ur tidsaspekt. Jag funderade ett tag ställa mig utanför Forsmark, när dagsskiftet går av och försöka tubba någon där arbetande med litet av Homer Simpson-personlighet, att diskret låna ut sin Haz Mat Suit till mig, i gengäld mot en bar-runda på de lokala syltorna, d.v.s antingen på Restaurang Kraftkällan, eller på Wärdshuset, men jag slog tanken ur hågen. Security har nog koll, om jag skulle sitta i min gamla Cheva och lura utanför deras grindar.

Jag har istället införskaffat Riktiga Yrkeskläder, för Kök, från Karlowskys. Inte billigt, men nödvändigt, kände jag. Ugnsbaka sin iBook[, det är serious stuff. Det gör man inte i ett kitchigt, skrikigt förkläde, uppsytt av utnyttjade stackare i ett lågpris-land, eller iförd tafatta maskerad-paltor från Buttericks.

Jag har nu en vit, hög kock-mössa, som brukligt är för Le Chef. Jag har också ett Heavy Duty värme-resistent yrkes-förkläde, samt CE-märkta special-skyddsglas-ögon, avsedda för extrema arbetsförhållanden. Mina höga, kragade skydds-handskar är med inbyggda aktiva asbest-inlägg, något som egentligen är förbjudet idag, men som går att hitta på nätet. Säljaren var tillmötes-gående emot mig (tacka för det, efter prislappen jag betalat honom) och tull-deklarerade dem som "Handskar för amatör-vintersport", så de slank igenom, i svenska Tullen. Deklarerade för yrkesbruk, hade de blivit examinerade och sannolikt beslagtagna.

Nu blir det lunch först. Jag måste stärka mig, känner jag inför fortsättningen. Att färdas dit få män har styrt, att gå ut på yttersta grenen, det tar på en, mentalt. Men inga excesser. Jag måste vara skärpt, när jag slår på ugnen. Ett par glas bara.

Stay tuned, vänner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-17 14:18

Haha, du skriver bra!

Men för tusan, fäst inte så stor vikt vid det här! Låt ugnen värma upp först med termometer i och stoppa in datorn sedan så du är säker på att ugnen inte är varmare än ca 50 grader. Datorer värms upp mer än så under daglig användning utan att explodera. Det är ju ingen lösning, bara en rätt grov diagnos.

Men visst, en liten ansvarsklausul är kanske på sin plats: jag friskriver mig från allt ansvar för eventuella skador på person eller egendom som följd av ugnsbakande av iBookar på eller utan inrådan från mig.

Men alltså, räknat i timlön är du ganska snart uppe i vad det skulle kosta att byta ut moderkort eller hela datorn för den delen. Jag skulle överväga andra möjligheter också.

Senast redigerat 2009-07-17 19:11
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-17 16:56

Vadå ugn... sitt ute i solen? Det är väl mycket säkrare iaf, ugn?!!?! Det kan ju bli snyggt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-17 18:58

Ooooh, avskräckande bild !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-19 07:10

Glömde du den i ugnen eller vad hände?

"Tidningarnad Telegrambyrå, Stockholm: En explosion skakade i lördags kväll en lägenhet på nedre botten till ett nedgånget hyreshus i en av Stockholms förorter. Enligt en närboende granne, herr Aristotelis Khaosh, 83 år, som plåstrats om av ditkallad ambulanspersonal, var smällen fruktansvärd; "Jag satt och såg på TV, när det smällde. Jag for ur fåtöljen av tryckvågen. Det var som när vi sprängde Gorgopotamos-bron för tyskarna 1942. Jag var med, jag är veteran, jag vet vad smällar vill heta." Polisen är mycket förtegen om lördagskvällens explosion. Enligt preliminära uppgifter har lägenhetsinnehavaren förts till sjukhus. Enligt källor till TT har såväl rikskrim som SÄPO kopplats in, eftersom man i lämningarna av hushållsugnen, i den urblåsta kokvrån som hörde till lägenheten, hittat rester av avancerad elektronik. "Vi kan i nuläget inte utesluta någon teori", säger polisens presstalesperson."

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-07-20 11:16

Att lägga ner så mycket energi på en iBook G3 verkar suspekt. Som jag ser det är det alldeles för hög % chans/risk att det är logikkortet. Att byta ett sådant i en så pass gammal iBook är inte värt pengarna (om man nu inte får tag i ett nästintill gratis och byter själv).

Mitt råd blir att antingen köpa en beg. G3/G4 eller att stega upp till dagens intelmaskiner.

ser att tråden är ett par månader gammal men måste ändå tillåta mig skratta:

"Hej grannar, jag skall ikväll ha en liten grej hemma hos mig. Vi kommer dricka öl, ugnsbaka min iBook och spela lite musik. Det kan låta om oss och bli ett sju-särdeles tryck, så jag ville varsla er i förväg. Med vänlig hälsning, Henry, på n.b. (killen bredvid soprummet)".

Klockren förvarning.

Ursprungligen av dumburken:

ser att tråden är ett par månader gammal men måste ändå tillåta mig skratta:

"Hej grannar, jag skall ikväll ha en liten grej hemma hos mig. Vi kommer dricka öl, ugnsbaka min iBook och spela lite musik. Det kan låta om oss och bli ett sju-särdeles tryck, så jag ville varsla er i förväg. Med vänlig hälsning, Henry, på n.b. (killen bredvid soprummet)".

Klockren förvarning.

plock isär datorn i delar och sätt ihop den igen efter att ha kontakt sprejat allt och se till att skydda utrustningen mot statiska spänningar - helst kopplat armband...

Det finns även sprej som kan lokalisera eventuella kall lödningar.
sista utväg - byt minnena och sätt i nytt moderkorts batteri?
Lycka till

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

plock isär datorn i delar och sätt ihop den igen efter att ha kontakt sprejat allt och se till att skydda utrustningen mot statiska spänningar - helst kopplat armband...

Det finns även sprej som kan lokalisera eventuella kall lödningar.
sista utväg - byt minnena och sätt i nytt moderkorts batteri?
Lycka till

vad hade det med mitt citat att göra ? förstod inte ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-09 19:18

dumburken: Haha, jag blev lite fundersam jag med... om det var seriöst menat (om det anspelade på vad du sa).

Om det var seriöst så var det väldans bra tips dock. Jag hade ingen aning om att det fanns dylika sprayer.

cubeuser_vol2: länka gärna till nån site som säljer dem! Skulle uppskattas!

1
Bevaka tråden