Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-02 20:12

Mitt problem är inte som ert men slänger in den här ändå. Jag har en La Cie extern hårddisk som verken dyker upp på skriv bordet, skivverktyg eller i Data Rescue II. Men när jag går in på ¨om den här datorn¨ och klickar på mer info och sedan firewire så ligger något där som heter okänd enhet, men det finns ingen information om enheten. Jag har startat om både hårddisken och datorn utan resultat. Hårddisken börjar arbete en stund sen så verkar den lägga av och blir helt tyst, lampan på hårddisken lyser som vanligt. min fråga är ifall någon vet hur jag ska få fram hårddisken i Data Rescue II eller i skivverktyg. jag vill spara över en del saker från den innan jag slänger den åt H*****e. Det borde väl gå att tvinga hårddisken att få kontakt med datorn.

Ps. har både testat med usb2 och firewire kabel.

Tacksam för snabbt svar.

Ursprungligen av ceda:

Mitt problem är inte som ert men slänger in den här ändå. Jag har en La Cie extern hårddisk som verken dyker upp på skriv bordet, skivverktyg eller i Data Rescue II. Men när jag går in på ¨om den här datorn¨ och klickar på mer info och sedan firewire så ligger något där som heter okänd enhet, men det finns ingen information om enheten. Jag har startat om både hårddisken och datorn utan resultat. Hårddisken börjar arbete en stund sen så verkar den lägga av och blir helt tyst, lampan på hårddisken lyser som vanligt. min fråga är ifall någon vet hur jag ska få fram hårddisken i Data Rescue II eller i skivverktyg. jag vill spara över en del saker från den innan jag slänger den åt H*****e. Det borde väl gå att tvinga hårddisken att få kontakt med datorn.

Ps. har både testat med usb2 och firewire kabel.

Tacksam för snabbt svar.

Starta en egen tråd om du "är tacksam för snabbt svar", så det blir läst.
(jag ber moderator flytta)

Du KAN ha ngt av följande (bara svamlar löst här);

Värdelösa chip i lådan; prova med annat kabinett

Fel på Kablar; men du har ju provat BÅDE uSB och FW

Du kan ha taskig ström/svajjig lina på USB'n, prova koppla ur annat och
kör direkt till dator, ej via hubbar etc.

Disken kan vara skadad i elektroniken, det kan vara glapp i kontakter mellan disk/kabinett (Skruva av locket, rucka på grejorna)

Disken kan var pajj i strukturen; Klarar inte Datarescue2 av det hela är det nog rätt kört.

Du kan lämna disken till t ex Mac-data som läser diskar med saftiga fel - de tar dock hyfsat bra betalt....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-02 21:20

jag ska ta och köpa en kabinett och se om det går bättre då. strömmen verkar det inte vara några problem med, allt verkar funka förutom att den inte dyker upp på datorn, och hårddisken låter lite märkligt. tyvärr är det inte så lätt att bara skruva isär den, tror jag får ta sönder hela kabinetten för att komma åt hårddisken. att lämna in den på någon service eller liknande som Mac-data är det inte tal om, så viktigt är inte det som är på disken.
Det märkliga är att jag lyckades för några dagar sedan att få den att dyka upp på datorn och lyckades gå förra över det viktigaste, sen när jag provade dagen efter så dök den aldrig upp.

Tack för att du fixar en ny tråd till mig.

Ursprungligen av ceda:

jag ska ta och köpa en kabinett och se om det går bättre då. strömmen verkar det inte vara några problem med, allt verkar funka förutom att den inte dyker upp på datorn, och hårddisken låter lite märkligt. tyvärr är det inte så lätt att bara skruva isär den, tror jag får ta sönder hela kabinetten för att komma åt hårddisken. att lämna in den på någon service eller liknande som Mac-data är det inte tal om, så viktigt är inte det som är på disken.
Det märkliga är att jag lyckades för några dagar sedan att få den att dyka upp på datorn och lyckades gå förra över det viktigaste, sen när jag provade dagen efter så dök den aldrig upp.

Tack för att du fixar en ny tråd till mig.

Ny tråd kommer väl när moderator få kollat på det.

Jag skulle nog vilja säga som att om disken låter lite "funny" så är det nog goodbye. Du fick dessutom ditt "gyllene ögonblick" när du fick monterat den häromdagen.
När diskar börjar rasa går det oftast bara ett håll... neråt, och det går fort...

Får man då upp dem på skrivbordet är det bara att kopiera av helskotta - och hålla tummarna för att man hinner innan den lägger av helt.

Min erfarenhet är att har man fått upp dem EN gång, så blir det sällan två. Efter ett tag när man pillat så spinner den inte runt eller den bara står och knackar etc...

Mitt tips är; Var rädd om blodtrycket. Spar kabinettet om du vart nöjd med det.
Köp en ny disk för några hundralappar (är du osäker på vilken standard etc - ta med den gamla till butiken). Skruva i den. Kör diskverktyg.
Se sedan till att ha backup på disken.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-03 02:56

Tack för all information Goflorp. Jag tog ut hårddisken från Kabinetten och testade med en annan gammal hårddisk jag hade, men det verkade inte funka, tror både kabinetten och hårddisken som satt i är åt skogen. ska köpa en billig kabinett imon och testa ifall hårddisken fortfarande lever. om den inte funkar så behöver jag ändå kabinetten till min gamla hårddisk. Jag var dum som inte kopierade allt när jag väl hade chansen. Tack för tipsen. Återkommer efter att jag köpt den nya kabinetten om hur det gick.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-07-15 09:33

jag köpte en ny kabinett och då funkade båda hårddiskarna utan problem. Det är bara att konstatera jag kommer ALDRIG köpa en Lacie hårddisk igen. tack för all hjälp. tråden kan här med stängas

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-19 11:19
Ursprungligen av ceda:

jag köpte en ny kabinett och då funkade båda hårddiskarna utan problem. Det är bara att konstatera jag kommer ALDRIG köpa en Lacie hårddisk igen.

Jag har ett tiotal LaCie-diskar och jag har aldrig haft problem med en enda en av dem. Av de externa som jag haft genom åren så har jag bara haft problem med en Maxtor. Den höll i exakt två veckor. (Fick den utbytt mot en Western Digital som bara går och går!)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-07-23 11:44
Ursprungligen av ceda:

jag köpte en ny kabinett och då funkade båda hårddiskarna utan problem. Det är bara att konstatera jag kommer ALDRIG köpa en Lacie hårddisk igen. tack för all hjälp. tråden kan här med stängas

Den enda LaCie jag ägt var på garantireparation en månad och började sedan åter bråka, kändes inte igen när datorn väcktes upp efter vila.
Nu står där en Western Digital som extern backup-HD. Den fungerar perfekt och är dessutom helt tyst.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-07-20 10:36

jag hade kanske otur men just att kabinetten la av och inte hårddisken tycker jag är konstigt, i mina ögon så är inte lacie´s externa hårddiskar värda sitt pris. just nu väntar jag på att min andra lacie kabinett ska lägga av för det lär den väl göra.

Men när vi ändå är inne och pratar om externa hårddiskar så har jag en fråga till dig Peanjo och ni andra. Låter ni era externa hårddiskar stå på 24/7? eller hur ofta stänger ni av dom?

Ursprungligen av ceda:

jag hade kanske otur men just att kabinetten la av och inte hårddisken tycker jag är konstigt, i mina ögon så är inte lacie´s externa hårddiskar värda sitt pris. just nu väntar jag på att min andra lacie kabinett ska lägga av för det lär den väl göra.

Men när vi ändå är inne och pratar om externa hårddiskar så har jag en fråga till dig Peanjo och ni andra. Låter ni era externa hårddiskar stå på 24/7? eller hur ofta stänger ni av dom?

Start/Stopp och temperaturvariationer (som du ju får med av/på) är det som dödar en hårddisk. Att bara låta den stå på och dra några W är inget problem.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-23 22:12
Ursprungligen av ceda:

Men när vi ändå är inne och pratar om externa hårddiskar så har jag en fråga till dig Peanjo och ni andra. Låter ni era externa hårddiskar stå på 24/7? eller hur ofta stänger ni av dom?

Jag stänger av vissa ibland. Vissa står bara på ibland.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-07-23 02:06

men hårddiskarna och kabinetterna blir ju väldigt varma, står dom verkligen ut med att stå varma 24/7?

Ursprungligen av ceda:

men hårddiskarna och kabinetterna blir ju väldigt varma, står dom verkligen ut med att stå varma 24/7?

Temperaturen i sig gör inte så mkt, det är värre när tempen svänger mellan 20+ och 75+ hela tiden. det bänder och drar i precis allt inne i lådan...

Min TimeCapsule blir väldigt varm, den står mitt i lgh. Spelar roll säger jag. Jag försöker däremot få min fru att sluta upp med att lägga saker på den (ihopvikt filt t ex) för då lär den ju bli FÖR varm.

Bra luftväxling är A och O när det gäller elektronik, se till att luften kan strömma fritt runt grejen, stäng inte in en extern hårddisk i en skrivbordslåda etc.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-07-25 16:08

tack för alla svaren. nu blir det att flytta lite på hårddiskarna och sen låta dom stå 24/7

1
Bevaka tråden