Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt kabel för nätverket?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-06-29 02:08

Jag håller på att dra rör och kabel för nätverk i samband med husrenovering och har en del funderingar:

Jag sprider ut 12 uttag i olika rum och kommer skicka ADSL-bredband + TV genom nätverket. I framtiden kanske vi ansluter till stadsnätet, men inte i dagsläget.

Så var det detta med kabelval:
Är denna kabel lämplig att dra i rören mellan rummen (alt 1): Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik
eller ska jag använda denna (alt 2): Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik .

Jag tänkte dra upp till fyra kablar i varje rör (20 mm) - finns det risk för störningar?

Kan kat 5e ge högre hastighet än 100 Mbit?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-29 08:31

Cat5e är specad för 1000Mbit så länge totallängden mellan punkt A och B inte överstiger 100m.

Ska du lägga kablarna så tätt så är det bättre att ta den folieskärmade kabeln (39383 ).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-06-30 20:29
Ursprungligen av Narogh:

Cat5e är specad för 1000Mbit så länge totallängden mellan punkt A och B inte överstiger 100m.

Ska du lägga kablarna så tätt så är det bättre att ta den folieskärmade kabeln (39383 ).

Nja, det är Kat 6 som stödjer Gigabit (1000 Mbit), men jag är mer fundersam över att risken för störning.
Ska det verkligen behövas skärmad kabel? Jag tänker inte göra den skärmad "fullt ut" i så fall, eftersom jag inte vill mecka med jordning osv.
Kanske skulle jag byta till en mer isolerad dock?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-06-30 20:35

Du ska ha den som heter installationskabel som har en kraftig ledare i varje tåt, den är avsedd för och fäster bättre i uttagens plintar, man trycker i den med ett Krone-verktyg.

Den som heter patchkabel har flera små ledare i var tåt och är avsedd för att användas mellan apparaterna man ansluter. RJ-proppar i ändarna.

Cat 5e duger gott till 1Gbit.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-06-30 20:53
Ursprungligen av Mija:

Du ska ha den som heter installationskabel som har en kraftig ledare i varje tåt, den är avsedd för och fäster bättre i uttagens plintar, man trycker i den med ett Krone-verktyg.

Den som heter patchkabel har flera små ledare i var tåt och är avsedd för att användas mellan apparaterna man ansluter. RJ-proppar i ändarna.

Cat 5e duger gott till 1Gbit.

Tack!

Som den nätverksinstallatören jag är så säger jag så här att inom en normal villa där man inte har "industristörningar" i form av stora svetsrobotar och liknande finns det ingen anledning att ha en skärmad kabel och i ditt fall när det gäller trafik i upp till 1 GBit och med en normal "hemma" överföringsmängd så räcker det gott med cat5e kabel och som någon sa tidigare så ska du använda en kabel med solida ledare och inte en med flertrådiga ledare som mer är avsedda för att göra patchkablar av. Fler frågor så får du återkomma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-05 11:01

Inlägget raderat. Jag råkade svara på denna tråden istället för att skapa ett nytt inlägg. Sorry.

  • Medlem
  • 2009-07-11 20:24

Hakar på tråden eftersom jag också undrar samma saker som TS (och som vi alltså fått svar på nu ---> solid UTP Cat 5e is da shit!).

Det jag undrar är om andra typer av kablar kan störa/störas om man lägger dem i samma rör med varandra och/eller tillsammans med TP-kablarna, dvs i mitt fall koaxialkablar från DVB-T-antenn till uttag samt telefonkablar till telejack. Vilka kan man ha ihop och vilka bör man hålla isär avseende signalstörning, alltså?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2009-07-15 08:32
Ursprungligen av Giggs:

Det jag undrar är om andra typer av kablar kan störa/störas om man lägger dem i samma rör med varandra och/eller tillsammans med TP-kablarna, dvs i mitt fall koaxialkablar från DVB-T-antenn till uttag samt telefonkablar till telejack. Vilka kan man ha ihop och vilka bör man hålla isär avseende signalstörning, alltså?

I hus typ kommun/skola osv som är äldre än 10år så går alla kablar tillsammans på kabelstegar allt från kraftiga elkablar till antenn, tele och data. Problemet med störningar uppkommer nästan aldrig om man inte har svetsar eller liknande som Mikael Olsson skrev. Ett tips är att om man är rädd för störningar ska ska man försöka att kablarna kan gå i en lagom oordning så störningar fördelas jämt.

Verktyg man behöver är:
1. Kroneverktyg orginal.
2. Elektronikavbitare

Verktyg man inte ska köpa/använda.
RJ45 Tång

På båda ändar av kabeln man drar sätter man ett uttag och från det till dator pluggar man in en färdig fabrikstillverkad patchkabel och inga hemmapressade problemskapare

  • Medlem
  • 2009-07-19 11:51
Ursprungligen av Erik_J:

I hus typ kommun/skola osv som är äldre än 10år så går alla kablar tillsammans på kabelstegar allt från kraftiga elkablar till antenn, tele och data. Problemet med störningar uppkommer nästan aldrig om man inte har svetsar eller liknande som Mikael Olsson skrev. Ett tips är att om man är rädd för störningar ska ska man försöka att kablarna kan gå i en lagom oordning så störningar fördelas jämt.

Verktyg man behöver är:
1. Kroneverktyg orginal.
2. Elektronikavbitare

Verktyg man inte ska köpa/använda.
RJ45 Tång

På båda ändar av kabeln man drar sätter man ett uttag och från det till dator pluggar man in en färdig fabrikstillverkad patchkabel och inga hemmapressade problemskapare

Bra. Tack!

1
Bevaka tråden