Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratisplugg för pitchkorrigering?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-07-18 15:41

... som behåller formanterna om man behöver pitchshifta lite mer än brukligt?

Finns det en sådan, var? Till windows då, så VST/DX eller liknande vore trevligt.

  • Medlem
  • 2009-07-18 15:44

Eller för den delen, bara formantshift?

Jag gjorde en sökning på KVR och hittade denna: KVR: Jonathan Schmid-Burgk VisualVox VST - Virtual Effect

  • Medlem
  • 2009-07-18 16:10

Tyvärr inte gratis ännu. Har hittat den och lite andra blandade småpluggar, skall testa några nu.

Helst vill jag ju att någon säger "här har du en melodyne-variant, fast freeware och open source. jag har testkört den länge, och är väldigt nöjd".

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-18 18:03

Finns i Reaper... som du får testa gratis en månad

...och det finns väl pitchkorrigering i ett par andra DAW:s också. Är det pitchkorrigering (dvs Autotune &co) eller pitchshift du vill åt? Med lite pill går det iofs att få det senare att fungera som det tidigare, men det rekommenderar jag bara om det är få förändringar.

  • Medlem
  • 2009-07-18 18:54

Har testat runt lite, och Reaper vinner överlägset på pitchshiftande med bibehållna formanter. Tack SAFE1978!

fm: Det är att tuna om fröken Compute till moll som gäller, så på vissa utvalda delar i fraserna så vill jag sänka en halvton utan att det märks alltför mycket på själva rösten.

Tror iofs inte du skulle ångra dej om du lade några slantar på Melodyne...

Dock inte värt det för en låt, kanske..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-07-18 21:54

Nån halvton hit å dit går utmärkt i daw å pithca, bara å stretcha om de blir otight, lägg o arbetade spåret över så ser du ju om ord drar sej.. bara klippa flytta å dra lite...

Ursprungligen av enapa:

Nån halvton hit å dit går utmärkt i daw å pithca, bara å stretcha om de blir otight, lägg o arbetade spåret över så ser du ju om ord drar sej.. bara klippa flytta å dra lite...

Precis vad jag tänkte att man kunde göra.

Ursprungligen av jgb:

fm: Det är att tuna om fröken Compute till moll som gäller, så på vissa utvalda delar i fraserna så vill jag sänka en halvton utan att det märks alltför mycket på själva rösten.

Jag som hade hoppats på att du skulle börja låta som Cher!

  • Medlem
  • 2009-07-18 22:20

Inte värt för en låt med melodyne, nej. Så mycket jobbar jag inte med sång. Risken är bara att om jag skaffade det så skulle jag överösa er med diverse synthpekoraler om hjärta och smärta.

Reaper fixade det ganska ok, har testat i kontext nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-18 22:28
Ursprungligen av jgb:

...Risken är bara att om jag skaffade det så skulle jag överösa er med diverse synthpekoraler om hjärta och smärta.

Det kan vi väl ta, men risken är väl att du försöker dig på en basshunter också... O:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-19 18:19

jgb: Vilken metod gör du det med i Reaper? Jag frågar mest för att kolla om du hittat att man kan välja mellan flera olika algoritmer beroende på material.

  • Medlem
  • 2009-07-19 18:46

Tror det var bästa versionen, och "preserve most formants" som jag tog. Japp, hittade att man kunde välja olika.

1
Bevaka tråden