Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glidande medelvärde i Numbers

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-07-17 23:42

Har sökt både på svenska "glidande medelvärde" och engelska "moving average", men inte hittat någon info någonstans om hur man kan åstadkomma det med hjälp av Numbers. Någon som vet hur man gör?

Jag blev nyfiken så jag googlade lite. Det verkar som om termen "sliding average" är lite vanligare med 554.000 träffar mot 338.000 träffar. Hittade denna artikel som förklarar hur man gör detta:

Sliding Average Explanation - BlogSpinner V2.0

Vad jag förstår så vill du alltså beräkna ett medelvärde över en viss tidsperiod Glidande medelvärde - Wikipedia

Hur man gör detta i Numbers? Förmodligen så måste du skapa beräkningen av ditt första medelvärde i en cell i höjd med ditt första datavärde. Sedan kopiera den beräkningen nedåt. Detta uppdaterar beräkningen och lägger på 1 på referensen. I artikeln på Blogspinner så har han statistik för en blogg, alla årets dagar och ett fönster på 28 dagar. Börjar han den 1 oktober så beräknas ett medelvärde för den 1-28 oktober. Den 2 oktobers medelvärde är perioden 2-29 oktober osv. Har du kopierat 1 oktobers formel till 2 oktober så bör det automatisk ha ändrats i formeln till att vara cellerna för den 2-29 oktober. (Så är det i ehhh, host host... Excel).

Det är vad jag kan hjälpa till med. Jag har har inte numbers.

Update: Testade i Open Office. Verkar fungera alldeles utmärkt. Skriver formeln i första cellen. Markera den och drag ut markeringen neråt så långt du vill se detta. I Open Office väljer man sen Redigera > Fyll > Ned. Det tar första cellen i markeringen, lägger in samma formel i nästa, men uppdaterar formeln genom att lägga på ett till eventuella cell-referenser.

Man kan göra samma teknik för att ha tex ha alla datum eller siffror i celler under varandra. Skriv 1 i första cellen. Skriv =(första cellens kod, tex A1) + 1 i nästa cell och markera sedan en rad med celler och välj fyll nedåt.

Senast redigerat 2009-07-18 10:54
1
Bevaka tråden