Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processen Coreaudiod svarar inte

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Detta är egentligen inget problem för mig utan mer något som jag irriterar mig på.
När jag är inne på aktivitetskontroll står det att coreaudiod inte svarar (bifogar bild).
Vet ej vad det är för något men skulle gissa att det har med ljudet att göra.
Det enda jag märker av är att högtalarna knäpper till ibland (oftast när man justerar systemvolymen) och ibland lägger de även av helt men detta fixar jag snabbt genom att även där ändra systemvolymen.
Jag sitter med en 20" 1,8 ghz G5:a
Vet någon hur man kan fixa detta blir jag jätteglad men jag dör inte om någon lösning inte finns.

Ha det bra!
/Mathias

Återupplivar denna tråd som aldrig fick svar.

Jag har två processer som regelbundet kraschar och som gör att fläktarna går igång.

coreaudiod och UserEventAgent

Det verkar gå bra att tvångsavsluta dessa, men sedan händer inget mera, de startas automatiskt om igen och kraschar på nytt efter en stund.

Jag har inte fått någon känsla för när de kraschar och i samband med vad. Någon med samma problem? Jag kör förresten 10.5.7.

Senast redigerat 2009-07-17 13:17

Jag tror jag hittat problemet förresten. Jag var visst tillräckligt irriterad på detta för att göra en google-sökning. Det leder till ett par trådar på olika ställen men konsensus är att när man gör en installation av nyare system så kan man välja olika sätt att göra det på. Metoden som innebär att man behåller alla inställningar mm (som förstås är den jag valde) medför att sådana komponenter, tillägg och sådant som är installerade från tredje parts program, hårdvara mm medföljer till det nya systemet. En del av dessa är inte kompatibla med nyare system helt enkelt.

Titta i dessa mappar tex direkt på hårddisken:

Bibliotek > Audio > Plugins > HAL däri fanns för mig en gammal fil som heter: mi4.steinberg.de.plugin som hör till ett ljudkort jag inte använder längre.

Jag hade även en fil här:

Bibliotek > Components som heter C-Pen 10 Input Method.component som är en grej jag heller inte använder.

Jag raderade båda dessa, tvångsavslutade coreaudiod och usereventagent och dessa verkar inte ha kraschat igen (peppar peppar, ta i trä...). Ingen omstart emellan verkar behövas.

Även annan hårdvara (ljudkort, scanners, möss, tangentbord mm) kan ligga och skräpa fortfarande, då i System > Library > UserEventPlugins. En del säger tex att denna är orsaken: BluetoothUserAgent-Plugin.

Ok. Om någon annan har något liknande problem så har vi kanske en lösning nu då?

En googling på fenomenet ger intrycket att det ofta är kopplat till ljudrelaterade tredjepartsmjukvaror som Wiretap Anywhere och Hear. Har du något dylikt på datorn som du kan testa att avinstallera?

edit:
för sent...

Jag hade Wiretap förut. Vad HAL är för något som jag hittade "syndaren" i vet jag inte vad det är. Tack för att du kollade!

1
Bevaka tråden