Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Databasstrul i Entourage

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet att många har problem med databasen i Entourage men det här är fan illa:

Har en databas med 10,000+ mail som är korrupt.

Går inte att reparera/komprimera/någonting med databas-daemon.
Går inte att exportera till varken .mbox eller .eml. .Mbox har 2GB limit verkar det som och vid export av samtliga mail till .eml (enskilda mail sparade var för sig) så vägrar Entourage att importera alla.

Emailchemy är redan provat.

Vet att man kanske ska ge upp men skulle vara riktigt grymt om någon har en lösning på problemet

D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-14 06:23

Om du har kvar dina mejl på mejlservern (IMAP) kanske du kan rädda dem därifrån?

Går inte eftersom det nyss gjordes en flytt från en mailserver till en annan. Den förra var Telia och den nya är privat.

På den nya görs backuper men sen innan flytten (vilket är det tidsspann där de flesta mail finns) finns inga backuper.

Du menar att den inte går att reparera när du väljer att hålla ner Alt-knappen sekunden efter att du startat Entourage?

Har du senaste versionen av Entourage också? Jag vet att de ökat den möjliga storleken för mail-databasen i senare versioner.

Precis. Inget alternativ som dyker upp vid uppstart +hålla ner alt fungerar.

Senaste Entourage.

Databasen ligger på 30+ GB. Det är givetvis det här som är problemet.. men har svårt att se att någon har en så stor databas att de fått liknande problem.

30 Gb, jag tror du har rekordet. I andra trådar har vi jämfört våra storlekar på Entourage-databasen och en del tips kom fram angående detta. Det skall (i Entourage 2004 i alla fall) inte finnas en maxgräns på storleken på databas-filen, men antalet objekt får vara max en miljon:

Läs mera i dessa trådar, i den första berättar jag hur man raderar bilagor för att få ner storleken.

http://www.99.se/microsoft/241409-hur-hantera-arkivera-office-2008-entourage-databas.html

Tipset med "trasiga bilagor" som kan ge problem kommer i denna tråd:

http://www.99.se/microsoft/243416-entourage-2004-databasen-felade-foer-gangen-pa-kort-tid-aer-fel.html

Förresten, när du bygger om databasen så har du alltså mer än 30+ Gb ledigt på din hårddisk? Ombyggnationen fungarar alltså utan anmärkningar, men när den byggt klart så har du samma fel?

Ombyggnaden genomförs inte - får felmeddelande om strul med databas och den vägrar fortsätta.

Eventuella felmeddelanden och vad man gjorde när man fick dem är alltid bra info att ta med i en sådan här hitta problemet-tråd.

Att svara på varje fråga från de som hjälper dig är också bra. Tex ser jag inte att du svarat på frågan huruvida du har mer än 30 Gb ledigt utrymme på din hårddisk också. Det behövs för att ombyggnad skall kunna genomföras.

Kan du skriva ner exakta felmeddelandet?

Förlåt skrev allt när jag var lite stressad

Det finns mycket än 30gb ledigt, inga prob där.

Har inte datorn här men får inget felmeddelande utan den säger bara att den har hittat fel på databasen och att database-daemon måste avslutas.

Ok, då bör väl nästa steg vara att försöka radera lite bilagor då? Prova det och se om det hjälper.

Börja med nya bilagor (under antagandet att problemet uppstod då du tog emot en trasig bilaga) och riktigt gamla bilagor (under antagandet att problemet är att databasen är för stor eller innehåller för många objekt och gamla bilagor är sådant du inte behöver). Det står i trådarna jag länkat till hur man kan markera massa mail och radera alla bilagor.

(Man kan även spara ut bilagorna till en separat mapp tex årsvis och radera dem från Entourage-daabasen också).

Innan du gör detta, spara undan en kopia av databasen också.

Ah. Ska testa det. Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 23:52

Alltså detta att spara mail i databaser... Då ska man se till och ha en bergsäker databas och det har inte Microsoft. Hoppas de går ifrån det i och med MS Office 2010.

1
Bevaka tråden