Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pipande ljud. Minnesproblem?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-07-15 22:28

Hej!

Har en macbook unibody, inköpt i april 09. Igår satte jag in nya minnen i maskinen. Dessa: WEBHALLEN.com [Kingston 4096MB DDR3 PC3-8500 1066 MHz (KTA-MB1066K2/4G) (2x2048MB) (SODIMM) (Apple)]

När jag installerade dem använde jag ESD-skydd. Men något konstigt har hänt iaf.
När jag hade installerat minnena startade jag upp OS X och såg då att datorn hade hittat de nya minnena. Allt lugnt så långt. Datorn fungerade utmärkt och jag surfade med den ca 3 timmar innan jag gick och la mig för kvällen. Slog ihop locket så att datorn gick i vila.
När jag sedan öppnade den i morse så var det bara en svart skärm. Samt att det hördes pipande ljud med ca 3-4 sekunders mellanljud. Jag drog genast slutsatsen att det var något fel på minnet. Så jag öppnade datorn igen och kontrollerade att de satt i ordentligt. Det gjorde dem.
Jag satte i batteriet igen och datorn startade upp som vanligt. Kontrollerade hur mycket minne som fanns, och allt var ok. Jag laddade datorns batteri och lät den samtidigt vara igång, men jag använde inte datorn. När jag hade laddat klart stängde jag locket igen.
Senare på dagen startade jag upp maskineriet igen och då fungerade allt som det skulle, inga problem.
Men nu på kvällen när jag skulle surfa igen kom pip-ljudet igen, och bara svart skärm. Jag plockade ut batteriet och väntade en stund innan jag satte i det igen. Nu bootade maskinen som den skulle igen.

Vad kan detta mystiska fel bero på? Hur kör man hårdvarutestet i OS X? Kanske det kan ge svar på frågan om vad som är fel?

Mycket tacksam för snabba svar.

MVH
Dalle

EDIT: Att hålla ner D under uppstart för att köra hårdvarutest fungerar inte. Finns det på OS X-skivan iaf?

Senast redigerat 2009-07-15 23:23
  • Medlem
  • 2009-07-16 21:50

Oj! Men tack grabbar för alla bra och framförallt snabba svar jag har fått! De har varit väldigt lärorikt!

Ursprungligen av Dalle:

Oj! Men tack grabbar för alla bra och framförallt snabba svar jag har fått! De har varit väldigt lärorikt!

Visst kan man bli besviken när man inte får några svar. Men ibland blir det så. Och det har bara gått ett dygn ungefär, och det är semestertider. Och att då komma med sarkastiska kommentarer gör ju kanske inte saken bättre. Det ökar ju inte direkt viljan att hjälpa till, eller hur?

Men nu har vi iallafall hjälpt dig att bumpa tråden lite, och så hoppas vi att rätt person ser tråden, och kan ge några bra svar.

/Mod

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-07-16 21:54

Varsågod.

  • Oregistrerad
  • 2009-07-17 10:41

Tror hardware test ligger på skiva 1 som du bootar genom att hålla inne D-tangenten vid start (med rätt skiva i såklart). Funkar inte det kan du testa Rember för att hitta minnesfel:
Kelley Computing - Rember

  • Medlem
  • 2009-07-17 16:56

Hardware test ligger på skiva 2. Och problemet löstes genom att hålla nere cmd+ctrl+p+r vid uppstart.

1
Bevaka tråden