Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stoppar Palm Pre i iTunes.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det var väl oundvikligt att Apple skulle sätta käpparna i hjulen för Palm Pre's (lite fula) lösning för att synka musik via iTunes. Palm Pre'n låtsades helt enkelt vara en iPod, något Apple valt att stoppa i senaste uppdateringen.

Jag tänkte det vore intressant att göra en omröstning och se vad 99.se tycker om Apple's beslut.

Fast jag tycker att du blandar ihop svarsalternativen.

"Ja" och "iTunes är Apples produkt.." hör inte med nödvändighet ihop. Det hade varit något rakare med tre rena alternativ: Ja, Nej samt "Jag bryr mig inte"

Nu blev det lite kärnkraftsomröstning av det hela... och du kan se skillnad på personer som tycker att "ja, det är rätt" och sådana som jag som tycker "Det spelar ingen roll för mig men... Apples gör som Apple vill med sina produkter" och jag är tvungen att välja "ja" fast jag inte tar ställning till om det är (kommerisellt) rätt.

Däremot har jag uppfattningen att de gör som de vill och det är deras rätt att göra så;)

Tycker det borde finnas ett tredje alternativ.

- Ja, iTunes är Apples produkt och dom får mer eller mindre göra som dom själva vill så länge som dom kan försvara sina beslut gentemot sina ägare och i eventuella domstolar. Men visst är det synd.

Kan tänka mig att Apple stoppade detta för att dom såg en våg utav ful-hack lösningar dyka upp ifrån mindre leverantörer annars.

Palm Pre's lösning, att byta USB ID från Palm Pre USBID till en string som tillhör en iPod är ju en ful lösning - ett riktigt ful-hack som inte borde ha funnits i en produkt av Palm Pre's karaktär. Det var helt uppenbart att Apple kunde göra detta när dom ville, och Palm borde antingen ha licensierat en lösning ifrån Apple eller på annat sätt löst det hela.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-16 19:43

Jag säger nog bara att jag inte bryr mig. En del Palm Pre ägare bryr sig nog lite mer och tycker det var dumt gjort av Apple.

Vill tillägga:

Det var ändå rätt så dumt utav Palm att lansera telefonen och annonsera att den var fullständigt kompatibel med iTunes - när lösningen dom använde var ett såpass fult hack som det var. Ett som dom dessutom var beroende utav att Apple inte brydde sig om att dom använde (HA! Fat chance of that guys!). Snacka om att sticka huvudet ut ur hålet på Madame Giljotin och hoppas att ingen drar i repet när dom har all rätt att göra det.

Nu sitter Palm där med en telefon som dom har sålt under falska premisser och tekniskt intresserade människor kommer att fnysa åt ur dum och korttänkt lösning dom valde.

Men man får hoppas att Palm just nu är på telefonen med Apple och bönar om att köpa en lösning på problemet, en lösning som förmodligen skulle ha varit en hel del billigare om dom hade köpt sig den innan dom hade lanserat telefonen. Det är - ifall Apple nu vill sälja, eller någonsin ville, en sådan lösning.

Good Luck Palm - looks like you are going to need it.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-16 21:00
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Vill tillägga:

Det var ändå rätt så dumt utav Palm att lansera telefonen och annonsera att den var fullständigt kompatibel med iTunes - när lösningen dom använde var ett såpass fult hack som det var. Ett som dom dessutom var beroende utav att Apple inte brydde sig om att dom använde (HA! Fat chance of that guys!). Snacka om att sticka huvudet ut ur hålet på Madame Giljotin och hoppas att ingen drar i repet när dom har all rätt att göra det.

Nu sitter Palm där med en telefon som dom har sålt under falska premisser och tekniskt intresserade människor kommer att fnysa åt ur dum och korttänkt lösning dom valde.

Men man får hoppas att Palm just nu är på telefonen med Apple och bönar om att köpa en lösning på problemet, en lösning som förmodligen skulle ha varit en hel del billigare om dom hade köpt sig den innan dom hade lanserat telefonen. Det är - ifall Apple nu vill sälja, eller någonsin ville, en sådan lösning.

Good Luck Palm - looks like you are going to need it.

Lite dumt av dem ja men det står iaf:
"Compatible with iTunes v8.2. Compatibility with future versions not guaranteed"
Nu är 8.2.1 här.

Ursprungligen av joakimo:

Lite dumt av dem ja men det står iaf:
"Compatible with iTunes v8.2. Compatibility with future versions not guaranteed"
Nu är 8.2.1 här.

Lycka till att få den normala konsumenten att se det på det sättet

Har inte Palm någon egen metod för att synka?

Du kan använda iSync och Palm Conduit om du vill synca kontakt data, ical info, data mappar (som kan innehålla musik) osv - men det är inte vad detta handlar om.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-16 22:22

Eller Double Twist.

//Rob

1
Bevaka tråden