Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

räcker en extern 5400 varvsdisk för till Lightroom?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-15 10:09

Jag funderar på att köpa en Seagate portabel disk med strömförsörjning från FW porten att köra som extern disk mot Lightroom.Brbar Seagate FreeAgent Go-hrddisk p 320 GB - Apple Store (Sverige)
Min enda tvekan är att den är en 5400 varvs disk och jag undrar räcker hastigheten eller blir det för längsamt för att göra normal redigering och fotohantering? Jag ska ha mina bilder på denexterna och katalogen på min iMac.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-15 11:51

Jag körde lightroom mot en 7200rpm förrut, fast då med USB, men de var segt tyvärr. Riktigt segt. Speciellt när man kommer till all thumbnails som ska laddas osv. Jag hade nog gjort som så att jag skaffar en extern o lägger över en massa annat som man ändå klarar sig utan direkt på datorn (musik o film osv, som i värsta fall kan läggas över temporärt på datorn om de behövs) o sen spara foton på datorn o köra lightroom mot de. Sen så kan man ju se till o köra TimeMachine me av datorn o den specifica fotomapparna så har man en bra backup sen me.

Jag har vanliga firewire/400/3,5"/7200-diskar till bildfilerna, databasen på interna - funkar jättebra. Inget segt, men Lightroom käkar väldigt mycket minne på G5:an. iMac Alu rullar på lätt och ledigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-15 12:11
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag har vanliga firewire/400/3,5"/7200-diskar till bildfilerna, databasen på interna - funkar jättebra. Inget segt, men Lightroom käkar väldigt mycket minne på G5:an. iMac Alu rullar på lätt och ledigt.

Aha, Jag kommer iof inte ihåg var jag hade databasen! Kan ju va så att jag hade den på externa me, o de skulle ju förklara om de var segt då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-15 13:43
Ursprungligen av Minto0:

Aha, Jag kommer iof inte ihåg var jag hade databasen! Kan ju va så att jag hade den på externa me, o de skulle ju förklara om de var segt då.

Jag har läst någonstans att man bör ha katalogen på datorn men bilderna på extern om samlingen sväller ut..:tveksam:

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-15 16:50
Ursprungligen av bach:

Jag har läst någonstans att man bör ha katalogen på datorn men bilderna på extern om samlingen sväller ut..:tveksam:

Stämmer säkert Jag tänkte inte så mkt på det då. Nu när jag fotar ganska mycket så har jag de uppsatt som följer:

En extern 200GB-7200rpm för TimeMachine
En extern 250GB-5400rpm som jag lagrar dom äldsta fotona till (för tillfället år 2004-2007)
Interna hårddisken 250GB-7200rpm som Databasen o de nyaste fotona ligger på (2008-Nu).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-15 19:42
Ursprungligen av Minto0:

Stämmer säkert

En extern 250GB-5400rpm som jag lagrar dom äldsta fotona till (för tillfället år 2004-2007)
Interna hårddisken 250GB-7200rpm som Databasen o de nyaste fotona ligger på (2008-Nu).

Måste bara fråga: När du kollar eller redigerar ett foto på 2004-2007 års disken märker du någon direkt skillnad i hastighet från den interna?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-15 19:52
Ursprungligen av bach:

Måste bara fråga: När du kollar eller redigerar ett foto på 2004-2007 års disken märker du någon direkt skillnad i hastighet från den interna?

Ja de går segare o ladda bilderna då, men som sagt, de är en USB då me, så vet inte hur mkt skillnad de gör mot FW.

LaCie Little Big Disk är fantastiskt bra tycker jag. Jag använder min till Time Machine backup. Lite onödigt egentligen. Två 5400-diskar i RAID och firewire 800. Den är snabb, tyst och liten, men dyr och något tung för att vara portabel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-15 13:44
Ursprungligen av Einar Lindgren:

LaCie Little Big Disk är fantastiskt bra tycker jag. Jag använder min till Time Machine backup. Lite onödigt egentligen. Två 5400-diskar i RAID och firewire 800. Den är snabb, tyst och liten, men dyr och något tung för att vara portabel.

Så 5400-disk och 800 FW är ändå tillräckligt snabbt?

Tack för svar allesammans!:)

Det är inte enbart rpm som avgör den praktiska hastigheten så kika lite på t.ex. Tomshardwares charts är mitt tips. För övrigt är det väl 2.5"-diskar i iMac:s ändå, antar att det är 5400 rpm, med FW800 lär det bli samma prestanda som den interna hårddisken, dvs samma som jag antar att du redan "har". Ser nu att de nya iMacs:en iaf har 7200 rpm-diskar, så näver majnd...

1
Bevaka tråden