Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swedbanks E-bokföring.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Börjar med att säga att jag tänkta starta en enskild firma och ha det mer som hobbyprojekt, inget jag ska leva på. Tror inte heller att jag kommer att få så många kunder

Men om jag ska bokföra och starta företagskonto för just det här är Swedbanks E-bokföring och företagskonto bra för mig eller är det overkill och onödigt dyrt?

Måste tillägga att jag kan noll om bokföring o sånt

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,162966,00.html

Behöver jag detta eller kan jag satsa på ngt annat?
Företagskonto måste jag ha i vilket fall om jag ska ta mot betalningar via bankgiro.

/manne

Tänkt lite extra nu. Verkar som det kan bli dyrt att köra just denna bokföringsmetod. 300kr/månaden

Men jag tror jag ändå vill ha ett webbaserad system om ingen kan rekommendera ett som gör det mesta av jobbet som en egen företager gör.

Vad brukar en egen företagare göra?
Föra kassabok? /Bokföra, kontera?

Är i precis samma situation med precis samma funderingar. Seconding all the questions!

Jag kör skolådemetoden för kvitton. Sen matchar jag dem med transaktioner på företags kortet. Sen fixar min bokföringskille resten.

(Har max ett-två hundra kvitton eller så och tio fakturor från mig.)

Swedbanks e-bokföring är en bra idé, och nästan ett fullvuxet program. Men priset..
1) Vi antar jag betalar 1 500 för en licens på ett ordinärt bokföringsprogram och lever med det i 5 år (kostar typiskt mellan 1000-5000 för typiska ensamföretagare). På 5 år kostar Swedbanks e-bokföring 5x12x250 = 15 000 (+moms). Om jag ska köra kundreskontra så blir det 5x12x300 = 18 000. Det är rätt mycket man betalar extra för autokontering och att slippa stämma av ett bankkonto. Det är inte så att Swedbanks lösning innehåller en massa extracurriculära funktioner som t ex Visma Admin, First Office Professional eller Edison Proffs, snarare påminner det om dessa företags enklare bokföringsprogram i sina funktioner. Är inte heller helt 100% säker på hur smidigt det är att t ex riva upp ett gammalt bokslut och föra om det om det skulle behövas - kanske måste man ändå ta till ett desktop-program för att fixa det.

Men det retar mig som f-n för jag är verkligen sugen på Swedbanks e-bokföring. Kunde det inte kosta hälften i a f? Typ 7 000 på 5 år kunde jag kanske acceptera för autokonteringen och det där. Jag ska förövrigt ringa dem och försöka förhandla.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-13 04:11
Ursprungligen av ninjamac:

Swedbanks e-bokföring är en bra idé, och nästan ett fullvuxet program. Men priset..
1) Vi antar jag betalar 1 500 för en licens på ett ordinärt bokföringsprogram och lever med det i 5 år (kostar typiskt mellan 1000-5000 för typiska ensamföretagare). På 5 år kostar Swedbanks e-bokföring 5x12x250 = 15 000 (+moms). Om jag ska köra kundreskontra så blir det 5x12x300 = 18 000. Det är rätt mycket man betalar extra för autokontering och att slippa stämma av ett bankkonto.

Kanske kan man angripa det från andra hållet billigare. Hur fungerar bokföringsprogrammens betalningstjänster? Har inte provat själv, men Edison ska kunna skicka iväg betalningar med bankgirot vid bokföringen. Tydligen ska det finns något liknande för inkommande betalningar också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-14 15:03

Själv är jag tveksam till denna typ av lösningar.

Jag vill helst själv "äga" mitt data.

Jag kör Mallverkstans "Faktura" och exporterar SIE till Montania StepOne bokföring. Licensen till Montania är runt tusenlappen per år och "Faktura" är en engångskostnad.

Funkar bra för mig, men som sagt man får kolla kontot själv och stämma av.

Janne Suhr

Glöm inte rapportera tillbaka hur det gick med det.

Det finns flera webbaserade bokföringstjänster förutom Swedbank, jag har börjat sätta ihop en lista på min site om bokföring här (direktlänk):

Bokföringstjänster-Webb

Yes, det ska jag göra. Har en bra relation med en bank jag varit med i sedan jag var liten(!) så om det alls går att förhandla om priset borde jag lyckas.

Bra lista du sammanställt!

Tänkte på en grej - det fina med swedbanks e-bokföring är ju naturligtvis autokonteringen+att man jobbar direkt mot ett (eller flera?) företagskonto(n) och därmed blir avstämning överflödig.

Man kan utan e-bokföring plocka fram en vy med transaktioner - funderar på om man skulle kunna parsa den vyn (kopiera källkoden eller bara den renderade transaktionslistan) och faktiskt åstadkomma liknande funktionalitet på egen hand genom omformatering till SIE och import samt egen autokontering. Har du sett någon sådan lösning?

1
Bevaka tråden