Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Western Digital Passport - Strömförsörjning

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag som så många andra har haft problem med min externa disk. PC hittar den direkt, men min älskade macbook hittar den bara ibland. Har sökt anledningar till att min macbook och WD disken ska vara ovänner, och på en punkt har jag blivit fundersam. Detta olustiga klickande som jag märkt många beskriver, verkar ju vara en följd på dålig strömtillförsel, om man ska tro allt som skrivits. Då till min fråga, är det någon som vet om problemet kan lösas med hjälp av en usbhub med egen strömförsörjning? Någon som har provat?

Känns lite beiget att det kan vara för dåligt med fräs i macbookens egna usb, men om det är det som är problemet som så många tror, så utrotar man väll åtminstonde all möjlighet till för dålig strömförsörjning från usbportarna i allafall.

Någon som har idéer, kanske tillochmed vetskap om hur det fungerar så vore jag ytterst tacksam.

Mvh // B.Forsberg

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-20 10:33

WD My passport är väldigt populär oavsett om du frågar vare sig i renodlad macbutik eller datorbutik och så även bland mig och min bekantskapskrets. Jag har dock aldrig märkt av detta problem och skulle tro att de som inte har problem med sin disk inte heller skriver här.

Testat på någon annan mac?

Vilken passport modell? (Jag kör Essential)

Japp, poppis överallt. Nej, i min bekantskapskrets är jag en outsider som använder mac, men jag tycker bara folk är dumma som uttalar sig om mac innan dom gett mac en chans. Så jag känner ingen annan som ens äger en mac.

Jag har Western Digital Passport som jag skrev, den modellen heter bara passport

Mvh // B.Forsberg

Jag hade det problemet ett par gånger med en likadan disk. För mig har det gått bra sedan jag gick tillbaka till att använda den medföljande kabeln med disken och då försvann problemet. Vad är det för MacBook du har?

/Adam

Okej, jag använder mig också av standard kabel som medföljde, och min macbook är en 2.2Ghz Intel Core 2 Duo med 4GB 667MHz ram, den med x1300 grafikchip. Kör senaste Leopard med alla uppdateringar.

Mvh // B.Forsberg

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-20 20:13

Jo jag hajar att det är en Passport Men det finns ingen som bara heter My passport på deras hemsida även om det bara står My passport på omslaget.

Det bör vara någon av följande.

My Passport Essential
My Passpor for Mac
My Passpor Elite
My Passpor Studio

Om du inte riktigt vet så kan du säga vilket material den är i, om den har firewire och vilket format den var formaterad som från början så kan jag säga vilken utifrån deras hemsida, ellr om du själv tar en kik

Då har jag ingen aning om det inte finns någon som heter bara WD Passport, men på hemsidan står det att den heter bara WD Passport i allafall. Om det står fel på deras egna hemsida, och du har rätt, så får jag be om ursäkt.

Här finns en länk på Passport hårddiskarna, den jag äger är alltså WD Passport, den svarta till höger om Passport pocket

http://support.wdc.com/product/kb.asp?level1=2&lang=en

Den är svart, av plast och har bara USB, och börjar gå mig på nerverna

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-20 22:59
Ursprungligen av TheBear:

Då har jag ingen aning om det inte finns någon som heter bara WD Passport, men på hemsidan står det att den heter bara WD Passport i allafall. Om det står fel på deras egna hemsida, och du har rätt, så får jag be om ursäkt.

Här finns en länk på Passport hårddiskarna, den jag äger är alltså WD Passport, den svarta till höger om Passport pocket

http://support.wdc.com/product/kb.asp?level1=2&lang=en

Den är svart, av plast och har bara USB, och börjar gå mig på nerverna

Jag som ska ursäkta mig! :p:P

Tordes vara en tidig version då kanske eftersom dem inte finns med på External Hard Drives - Portable http://www.wdc.com/en/products/index.asp?cat=9&language=en för där finns den ju inte Men oavsett, nu vet vi vilken disk det hanlar om och du kan få hjälp från rätt person, hjälper ju inte så mycket om någon som har en Elite eller Studio svarar utifrån egna erfarnheter.

Inte lätt att hålla reda på teknikens namn i dagen överflödiga samhälle. Kan vara en tidig version, har för mig det fanns flera modeller att välja på när jag köpte den, vet inte varför jag köpte just denna. Men folk verkar ha detta problem med även andra diskar, så jag är bra nyfiken om det är någon med detta problem som testat en strömförsörjd usb hub för en "extra boost" av ström just för grejer i usbportarna

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-29 01:32

Pröva det, men kolla också vilken kontakt i Macbooken du kopplar in dej. DEn främre ska leverera mer ström tydligen.

Du har kanske fått ett måndagsexemplar? Kör själv med ett par Western Digital My Passport Essential 500GB och har aldrig stött på några problem.

Jag har två "vittnesmål" ang. WD My Passport Essential (som den heter i mina fall).

Jag köpte modellen med 250 GB till min Powerbook G4. Fungerade först utmärkt i bakre USB-porten, tyckte jag. Jag placerade bl.a. hela mitt iTunes-bibliotek på den.
Sedan märkte jag hur den började bli opålitlig. Antingen mountades den aldrig; blinkade en stund som vanligt för att sedan mekaniskt klicka – och därefter börja om med blinkandet eller ge upp.Eller också mountades den, för att försvinna med ett likadant klick igen efter 5 eller 30 minuter, ibland pga av att jag stötte till den.
Samma exemplar fungerar fortfarande perfekt på stationära och bärbara PC jag provat.

Nu köpte min syrra modellen med 320 GB. Den bara lyser tyst i hennes Powerbook G4, men funkar fint i min Powerbook G4. Provade den också nu med iBook G4 och iGlobe G4 och på dessa dyker upp efter ungefär en minuts tveksamt blinkande.

Så??
Jag tror WDs "My Passport Essential" (och kanske andra) inte passar så bra med strömförsörjningen i macens USB-portar, äldre Powerbook såväl som nyare? Hört att den krånglat mycket för andra. Nu undrar jag varför det finns en modell som heter "My Passport for Mac".

(Nån som provat Iomegas alternativ: eGo kanske..?)

Jag har nu testat flera usb-hubb med egen strömförsörjning, testat en sådan kabel som man kopplar in i två usb-uttag för att få mer ström till en. Har även testat både hårddisken själv, och genom strömförsörjd usb-hubb i båda usb-kontakterna på macbooken, inget har hjälpt.

Men problemet är nu löst i allafall. Kopplade in den i en PC och den fungerade klockrent, så nu ska ja sälja macbooken och köpa en bra pc pga att jag behöver pålitlig tillgång till externa hårddisken. Och det har funkat klockrent utan knastrande läskiga ljud från hårddisken sedan dess, men funkar fortfarande inte i macbooken.

PS
Jag vill inte starta en Mac VS PC diskussion, bara presentera hur jag löste mitt problem för andra med eventuellt samma problem.

Tack för alla svar och förslag!
Mvh // Björn

Svar

Ursprungligen av thebear:

jag har nu testat flera usb-hubb med egen strömförsörjning, testat en sådan kabel som man kopplar in i två usb-uttag för att få mer ström till en. Har även testat både hårddisken själv, och genom strömförsörjd usb-hubb i båda usb-kontakterna på macbooken, inget har hjälpt.

Men problemet är nu löst i allafall. Kopplade in den i en pc och den fungerade klockrent, så nu ska ja sälja macbooken och köpa en bra pc pga att jag behöver pålitlig tillgång till externa hårddisken. Och det har funkat klockrent utan knastrande läskiga ljud från hårddisken sedan dess, men funkar fortfarande inte i macbooken.

Ps
jag vill inte starta en mac vs pc diskussion, bara presentera hur jag löste mitt problem för andra med eventuellt samma problem.

Tack för alla svar och förslag!

Mvh // björn

hej.......för mig fungerade det på samma sett som för dig! Bara blinka 1.min
ha..ha..ha

HEJ

Jag har bara problem då oc då när jag startar inte min data 2.dagar exempel då uppför sig konstig
och visar helt annan map en den tidigare jag har sett. Man tror att den fick influenca i WD Passport 3200ME . Efterssom jag har registrerat min på WD Passport hemsida så då får jag råd vad ska jag göra.
Jag var tvungen också kopiera start data till mini min iBook G4 från hårdisk så att den startar känner
till vem är WD Passport i min iBook G4. Kabeln är ocskå jätte viktig till tillagning av passport jag har
original men blanda inte vilken som helst.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-30 18:41

Vad gäller Passport-modellerna kan det vara bra att veta att Passport Studio med FW800 kommer med HFS+ förformatterad och även programvaran är för mac. Inte så konstigt för det är väl inga andra än Mac-ägare som köper den modellen.

upplever samma sak till och från att diskarna klickar och har sig, ibland avmonteras de automatiskt och ibland står de och klickar

Spelar ingen roll om jag har dem i imacens usb-portar eller på en strömsatt hub, känns lite surt att det ska vara så svårt att få dem att gå bra

Följer upp mitt eget inlägg här..

Har bytt till en annan usb-hub som är strömsatt, samma problem, men har jag disken jag har till time machine kopplad direkt till imacen, så har den funkat, den jag har till mina bilder kopplar jag bara in när jag vill göra backup på bilderna till den.. då kopplar jag den på hubben med blandat resultat.

Vet inte hur jag ska göra nu, om jag ska byta ut diskarna till något med egen strömförsörjning, men det bär emot att byta ut de små smidiga diskarna.

1
Bevaka tråden