Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En nybörjarfråga ang. western digital till mac. Filerna syns inte.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en ett par år gamma western digital extern hårddisk som jag tidigare använt till pc. När jag nu försöker koppla in den till min mac så dyker ikonen upp på skrivbordet men inga filer syns till på hårddisken, den talar om att det finns 0 objekt att visa. Däremot när jag visar info så står det att det endast är några gb ledigt på den. Filerna verkar finnas men inte synas, några tips?

Den är i format NTFS om det är till ngn hjälp.

Har du ngt viktigt på den?

Är det bara att du vill använda disken så kan du ju partitionera och sedan formattera den via Skivverktyg.

Är filerna viktiga hade jag kopplat in den i PC'n och skött det hela därifrån med restaurering.

Jo, har viktiga grejjer på den. det underliga är att det har fungerat till macen innan tills filerna en dag blev osynliga.

Haft liknande problem, stoppa in den o vänta ett tag. Tog 10-15 min innan min visade filerna på min hdd.

Nja, inga filer dyker upp hos mig trots att jag väntar ut tiden. tyvärr.

Det luriga är att jag inte kan skriva till den heller, om jag försöker lägga till en fil säger den att; "objektet kunde inte flyttas eftersom hårddisken inte kan ändras", det verkar som den är låst på ngt vis.

idéer?

Ursprungligen av doktor maxim:

Nja, inga filer dyker upp hos mig trots att jag väntar ut tiden. tyvärr.

Det luriga är att jag inte kan skriva till den heller, om jag försöker lägga till en fil säger den att; "objektet kunde inte flyttas eftersom hårddisken inte kan ändras", det verkar som den är låst på ngt vis.

idéer?

NTFS är Microsofts filsystem.
Läsa kan man göra, vill man skriva får man betala fet licensavgift till MS.
Apple har ett eget filsystem så de är inte intresserade av att betala för skrivstöd.

Det finns programvara för att komma runt det här. Sök på Versiontracker.com på NTFS så hittar du.

Vill man ha en disk som man svänger fram och tillbaka mellan mac och PC finns FAT32 och formattera disken i. Då har det iofs en begränsning man skall vara medveten om; max storlek på en fil är 4GB...(En ISO av en DVD-film är precis ÖVER denna gräns)

Alternativ B är att installera program i Macen för att skriva NTFS eller ha disken i Macformatet HFS+ och installera program i PC'n som klarar läsa det.

Har du prövat att koppla ur disken och sätta in den igen eller byta usb uttag? Omstart kanske oxå är en sak att pröva. Bäst att ta bort de lättaste felorsakerna först. Usb kan trilskas ibland.

absolut. usb har en vana att luras. men omstart och byte av uttag ändrar dessvärre inte att jag inte kan se några av filerna. upptäckte en annan sak, när jag tittar på disken i skivverktyg så står: "Ägare aktiverade: Nej", kanske måste jag lirka med behörigheterna på den pc jag förut använde den till för att jag ska kunna se filerna, ska undersöka detta imorgon.

Goflorp: Tack för info och tips om program för att kunna skriva till ntfs, vore skönt att slippa formatera. ska undersöka detta snarast.

"Ägare" innebär enligt UNIX-style (Permissions), eftersom disken inte är ngt "native" för OS X så har man inte underlag för att kunna markera rättigheter på filerna här.

Detta är en av UNIX (och som OSX ärvt med sig från sina rötter) hörnstenar.

Det är på gränsen till en egen vetenskap; sök lite på Wikipedia...

UNIX File Permissions Tutorial

1
Bevaka tråden