Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slot-in på iBook

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 11:07

Jag är så less på dessa slimdrives med hela enheten i CD-luckan. Under dåliga omständigheter lyckades jag t o m skada luckan, och nu kan jag inte bränna skivor alls, och om jag trycker in luckan snett, så läses inga skivor heller....

Finns det någon liten chans att kunna byta ut CDn mot en slot-in som på TiBook 12"?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 11:43

kan man göra det här på en ibook så borde det väl inte vara *HELT* omöjligt
/s

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 12:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av stefanw
kan man göra det här på en ibook så borde det väl inte vara *HELT* omöjligt
/s

Hmm... köpa en reserv-del slot-in och.... meka lite....

Annars har ju slot-in sina klara nackdelar också. Mekanismen för en slot-in är ju i princip en liten CD-mangel, och eventuellt skräp skivan pressas lätt in och blir skräp i skivan om man inte har för vana att torka av alla skivor innan man matar in dem.

Men det vore ju intressant att se om någon lyckas med att få in en slot in-läsare i iBooken... om inte annat blir det ju lite elegantare

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 15:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Annars har ju slot-in sina klara nackdelar också. Mekanismen för en slot-in är ju i princip en liten CD-mangel, och eventuellt skräp skivan pressas lätt in och blir skräp i skivan om man inte har för vana att torka av alla skivor innan man matar in dem.

Men det vore ju intressant att se om någon lyckas med att få in en slot in-läsare i iBooken... om inte annat blir det ju lite elegantare

Jag lovar att om jag gör det, så blir det INTE elegant....

I och för sig, hittar jag rätt verktyg, så...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 15:47

Snackade just med en trevlig och kunnig tjej på RedaGruppen i Stockholm.

Hon förklarade att det var fysiskt omöjligt att köra in en slot-in-drive i iBooken, då den och TiBooken har olika struktur (jag var inte så förvånad), men om man skulle tänka sig att antingen pajja garantin, eller vänta tills efteråt, och då försöka modda lådan själv, så kostar en combodrive slot-in runt 7500kr....

lallala.... VA I H-VETE! :eek:

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-03 09:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av attila
Snackade just med en trevlig och kunnig tjej på RedaGruppen i Stockholm.

Hon förklarade att det var fysiskt omöjligt att köra in en slot-in-drive i iBooken, då den och TiBooken har olika struktur (jag var inte så förvånad), men om man skulle tänka sig att antingen pajja garantin, eller vänta tills efteråt, och då försöka modda lådan själv, så kostar en combodrive slot-in runt 7500kr....

lallala.... VA I H-VETE! :eek:

Erhm.. inte så billigt. Nästa lättare att sälja din iBook, lägg till 7500 kronor och köp en begagnad Powerbook G4 ti eller nått som har en slotin redan.

Det är INTE omöjligt, bara man kan sina grejer och vill. Sen kostar alla reservdelar från Apple överdrivet mycket, plus att många ÅF gärna lägger på lite extra också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av attila
Snackade just med en trevlig och kunnig tjej på RedaGruppen i Stockholm.

Hon förklarade att det var fysiskt omöjligt att köra in en slot-in-drive i iBooken, då den och TiBooken har olika struktur (jag var inte så förvånad), men om man skulle tänka sig att antingen pajja garantin, eller vänta tills efteråt, och då försöka modda lådan själv, så kostar en combodrive slot-in runt 7500kr....

lallala.... VA I H-VETE! :eek:

Ignorera tanten på apple pensionatet, det finns ju slot in till den mörka pc-sidan, då finns de ju att köpa från säkert en hel drös noname tillverkare.
Drivisar må man ju ha isåfall iof.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 09:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Ignorera tanten på apple pensionatet, det finns ju slot in till den mörka pc-sidan, då finns de ju att köpa från säkert en hel drös noname tillverkare.
Drivisar må man ju ha isåfall iof.

True. True.

Men att hitta drivisar borde inte vara så svårt...

Men kolla in denna här!

http://www.asus.com/products/optical/scb-1608d/overview.htm

Säljes för 2000 på Datorbutiken.se m fl

Apropå det, stödjer MacOSX/Toast denna combodrive än?

Senast redigerat 2003-05-05 10:25

Trevlig grej, där ur borde man kunna få en ny snabb intern combo-brännare till sin Pb, och i samma veva får man en prylar för att kunna fixa en snygg firewire låda till sin gamla 2,5"!

Fast det är ju ingen slot-in...

http://eshop.macsales.com/Item_XLR8YourMac.cfm?ID=5641&Item=OWCMCT88248

Dessa säljer, enlig dom själva, exakt samma slot-in combodrive som apple använder.
De vill ha $250... ungefär 2000kr.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 14:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
http://eshop.macsales.com/Item_XLR8YourMac.cfm?ID=5641&Item=OWCMCT88248

Dessa säljer, enlig dom själva, exakt samma slot-in combodrive som apple använder.
De vill ha $250... ungefär 2000kr.

Låter asbra!

Undrar bara hur man ska smälla in saten i en iBook bara.... hmmm.....

Citat:

Skrevs ursprungligen av attila
Undrar bara hur man ska smälla in saten i en iBook bara.... hmmm.....

Det blir ju den roliga biten. Har man lite fantasi så går det garanterat att få dit en sån combo. Du kommer ju att behöva fixatill en front som går ihop med ibooken designmässigt, men det kan ju inte vara allt för svårt.
Liknande plastmaterial kan säkert hittas om man letar, om man inte vill använda den bit som sitter som front på cd-släden sen innan.
De "inre" delarna av själva enheten skulle jag tro har samma mått som den som sitter i nu.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 23:07

Nå'n som har en jättetrasig iBook att skänka till Attila för honom att leka med?

1
Bevaka tråden