Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetdelning a la svensk sommarstuga

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade lite svårt att bestämma i vilket forum jag skulle posta detta:cool:

Dels så är det fråga om iPhonetillbehör samtidigt som det är internetdelning via Bluetooth...

I stugan har jag det prekära läget att mottagningen inomhus är... urusel. Det går ibland att surfa på telefonen men det är kärvt. Men efter lite detektivarbete så har vi hittat ett antal positioner där telefonen faktiskt får acceptabel täckning men alla de positionerna är utomhus

Så tillsist så gav jag upp och tillverkade en mobilhållare med hjälp av en 49:- hållare från Clas Ohlson, en brädbit och en en-handstving. Uttnyttjade de nya utvändiga eluttag som vi monterat och placerade telefonen så att vi fick täckning samt... vid ett fönster så att bluetoothsignalen orkar fram till TV-soffan.

Så nu kan jag äntligen sitta i soffan och surfa... men jag skulle behöva bygga ett väderskydd så att vi kan surfa även vid dålig väder:)

Jo, jag har fått frågan "Vad händer om det ringer?"

Svaret är givetvis: "Vem bryr sig:)"

Någon annan som har innovativa lösningar för svenska sommarförhållanden?

PS: Bilden är givetvis tagen via min MBP kamera eftersom iPhonekameran var svårtillgänglig. Och denna post är skickad från stugan...

Har du tänkt på en 3G router? Då kan du dela med wlan.

Ursprungligen av pepparkaka:

Har du tänkt på en 3G router? Då kan du dela med wlan.

Jo, det har jag definitivt gjort men det blir lite väl dyrt. Jag har ändå bara ett dataabbonemang och det är kopplat till abbonemanget på iPhonen som jag alltid har med mig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-07-12 20:37

Riktantenn

Riktantenn för 3G borde väl lösa problemet?

http://www.kjell.com/?item=30799

Ursprungligen av iba:

Finns det någon antennadapter med FME-hane som passar för iPhone?

Intressant och kul med sådana produkter. Dock så kändes prislappen lite avskräckande för kombinationen riktantenn och adapter. Då kändes 49:- på Clas Ohlson, plus en överbliven enhandstving och brädbit tillsammans med ett existerande bluetoothheadset mer överkomligt eftersom även lösningen med riktantenn innebår att jag måste "låsa" telefonen till en fix position.

När det gäller GSM router så är ett annat alternativ att JB-luren och skaffa exvis PDNet och använda telefonen som GSM-router istället. Jag har funderat på det men har inte orkat att JB-luren ännu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-07-13 13:56

En router (Huawei e960 t ex) med ett tvillingkort funkar kalas! Visst, det blir dyrare men man får vad man betalar för.

1
Bevaka tråden