Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BT Mus problem med mac.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-02-05 15:33

Hej,

Det här kanske är ett konstigt problem men jag har ständiga problem med "delay" när jag kör BT mot min Macbook.

Det är en Logitec MX1000 - Bra och trevlig mus.

Jag använder samma mus till min windows vista maskin och då fungerar det helt underbart bra.

Jag använder den vanliga trackpad'en och har inga problem (Använder inte den lika ofta dock så det kan vara svårt o säga)

Är det nån som har generella problem med Bluetooth möss på mac? Jag blir så irriterad att muspekarjäveln inte stannar när jag vill att jag nästan slår sönder musen (Jag är fysisk av mig..)

  • Medlem
  • 2009-02-05 23:37

Anledningen till att jag köpte en radiomus var att det verkade vara fuffens med bt-möss... Så jag tror att de är generellt. Vet inte varför.
(Men jag köpte en Logiech VX Nano bara för den lilla lilla mottagaren)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-14 13:42

Du skall inte tro så mycket.

Jag har två BT-möss som fungerar perfekt. En på en WIndows 2000 burk och en till min MBPro. Fungerar 100%.

Dessutom är inte MX1000 en blåtandsmus, så det var mycket desinformation i den här tråden.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-14 18:35
Ursprungligen av planB:

Du skall inte tro så mycket.

Vad är det för fel med att tro saker då ?

Ursprungligen av planB:

Jag har två BT-möss som fungerar perfekt. En på en WIndows 2000 burk och en till min MBPro. Fungerar 100%.

Trevligt för dig då. Jag har inte haft några problem med min mac mini eller mina gamla macbook pro's eller min mac pro heller. Men nu har jag problem annars skulle jag inte skriva här.

Ursprungligen av planB:

Dessutom är inte MX1000 en blåtandsmus, så det var mycket desinformation i den här
tråden.

Den enda som sprider desinformation är tyvärr du. LOGITECH diNovo Media kommer med MX1000 som Bluetooth i senaste edition, innan den skrotades och blev diNovo Media eller vad den heter nu.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-14 21:02
Ursprungligen av studiox:

LOGITECH diNovo Media kommer med MX1000 som Bluetooth i senaste edition, innan den skrotades och blev diNovo Media eller vad den heter nu.

Eftersom den inte säljs separat så hade jag missat det.

Jag riktade min kritik mot svepande spekulationer om blåtandsmöss i allmänhet som Jac levererade, inte mot dig.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-14 19:10

<kanske lite OT>

jag har det keybordet oxå (**utöver diNovo edge och vita V470 musen) men har en annan mus till det + lös numpad\kalkylator
-- jag e perplex ang om det e BT eller radio för det hela... finns ju både och som sagt!

**2.4 GHz Bluetooth mouses (interchangeable with each other and can use other Bluetooth receivers):
Dell BT Travel Mouse by Logitech
Dell BT/XPS M2010 Mouse by Logitech
MX900
MX1000 Bluetooth (only comes with some of the Bluetooth keyboard sets)
MX Revolution Bluetooth (only comes with the MX5500 keyboard set)
V270
V470

2.4 GHz Bluetooth keyboards
Cordless Desktop MX for Bluetooth
Dell BT keyboard by Logitech
diNovo Edge
diNovo Media Desktop (1.0)
diNovo Media Desktop Laser
MX5000
MX5500

</OT>

Senast redigerat 2009-02-14 19:26

StudioX: Har det löst sig med din mus? Såg på nåt forum att man kunde använda Steermouse istället för den drive som Logitech gör, eftersom de inte egentligen supportar mac..

Sitter just nu och hoppas på en MX 5000 mus på ebay..skulle kosta mig en massa mindre än att köpa nya i butik, även med skatt och leverans-kostnader, men i bakhuvudet är man ju lite små-orolig över huruvida de fungerar med mac. Vill bara ha musen och att då få hela kittet för 20 dollar låter ju nästan för bra för att vara sant? Eller?

Det är ju nästan oroväckande i sig att det finns så få ergonomiska BT möss på marknaden utöver apples egna?

  • Oregistrerad
  • 2009-07-12 15:31

Naje, det löste sig typ

Jag har en annat DiNovo setup nu, den första versionen, och det fungerar hur bra som helst. Lite konstigt. Kan ju varit att någon Apple update har ordnat problemet också.

Svårt med ergonomiska möss ja, jag gillar verkligen logitecs möss. Hemma kör jag dock trackball. Har bytt till en Kensinton expert mouse (Varför kallar man trackball för mus?) - mycket ergonomiskt

Ursprungligen av studiox:

Naje, det löste sig typ

Kan du specificera lite? Det löste sig genom att du bytte upp dig eller genom nån uppdatering? Fortfarande BT?

Man blir ju lätt förvirrad av den här marknaden också.. inser nu att MX5000 setet innebär en MX1000 mus med Bluetooth, letar man den separat så kommer den bara upp som USB. Men jag har i alla fall hittat mac-människor som rekommenderar den o för priset jag hittat den för så finns det utrymme för besvikelser med..

Nu skulle jag behöva råd. Jag har en Logitech MX1000 BT mus nu, utan tangentbordet..
Problemet är att datorn verkar ha svårt att koppla till musen? Det blir som en connection men musen rör inte på sig? Trackpaden fungerar fortfarande, fast jag har avaktiverat den när musen är inkopplad.

Än värre blir det dock, det blir väldigt ryckigt. Provade att göra små cirklar nyss med den och kopplade sedan in min V450 (tror jag) oj så liten usb-mus och den gled runt som i smör och gjorde så fina cirklar! Den följde perfekt handen!

Så jag har nu gjort ett "test" i PS och målat två cirklar, ska det verkligen vara en sån här stor skillnad?! Vänster MX1000 mot V450..

Jag har laddat MX1000 så den är fullt laddad och provat fyra olika underlag, rutat papper, stor-rutat plast-underlägg, helsvart musmatta och direkt på vita bordet. Alltid med samma dåliga resultat.

Jag satte på hyperglides, o ja jäklar. Flöt på fint, sen dess har fötterna nötts och det kanske kan ha med saken att göra?

Vart ligger problemet tro?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-30 16:59

Svårbedömt fel. Det intressanta vore att få veta om det är någon som använder MX1000 felfritt.

Jag har både V450 och den tidigare silverfärgade modellen med BT och båda fungerar helt perfekt. Dock är de ju en aning dyra så jag förstår i första hand vill fixa den du har.

Nu har jag vänt på mus-fötterna, det glider som bara den men det hackar ändå.. Det är som om man använder indesign och det är på nåt "snap to" och man den bara flänger?

Ringer till apple imorrn, det kan ju vara något med mina BT inställningar...

ps. Det är inte så mycket för att den var dyr (andra hand) som för hur lång tid det tog att få hit den. Köpte den på ebay från USA o den fastnade i tullen..

Har pratat med supporten, återställt pvram o smc o fan o hans moster. Inget hjälpte. De ville att jag skulle kontakta logitech. Alternativt starta upp med installations-cdn vilket jag inte kan eftersom min dvd-drive kajkade i förra veckan.

Läste dock om det här; Logitech Forums och försökte placera runt musen hit och dit. Ingen förändring förrän, hör o häpna jag flyttar den närmre. För att den ska sluta hacka så måste jag ha den mindre än 5 cm från kanten av datorn? Är det något knas med min BT-mottagare eller kan musen kräva mer än datorn orkar ge??

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-03 12:18
Ursprungligen av klarabara:

Har pratat med supporten, återställt pvram o smc o fan o hans moster. Inget hjälpte. De ville att jag skulle kontakta logitech. Alternativt starta upp med installations-cdn vilket jag inte kan eftersom min dvd-drive kajkade i förra veckan.

Läste dock om det här; Logitech Forums och försökte placera runt musen hit och dit. Ingen förändring förrän, hör o häpna jag flyttar den närmre. För att den ska sluta hacka så måste jag ha den mindre än 5 cm från kanten av datorn? Är det något knas med min BT-mottagare eller kan musen kräva mer än datorn orkar ge??

En frisk BT-mus kan man använda på flera meters avstånd. Jag skulle tro att musen inte mår så bra, helt enkelt.

ushdå.. Apple menade också att det kunde vara trådlösa nätverk och telefoner som ligger och stör på samma kanal. Måste nog utesluta det innan jag helt ger upp om den här..

Har nu varit inne med den i en apple-butik o testat med en iMac som stod där.. den hackade ganska ordentligt. Logitech menar att den ska fungera med enbart inbyggd BT.. så det är bara att inse.. det är musen som har problem...

I med att marknaden för de här ergonomiska, stora, BT-möss är något så när begränsad så känner jag mig lite uppgiven.. så blir det väl att införskaffa en usb-hub med elförsörjning för att kunna använda alla grejor som kräver usb... :/

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-10 12:02

Varför skulle stor möss vara mer ergonomiska? Jag har sedan länge kört med små lap-top möss och upplevt att de belastar armen mindre än störa, plus att jag tycker precisionen blir bättre. Man har själva musen under fingrarna och vilar handen mot underlaget.

Du har en poäng. Upplever dock att mina hand fortfarande är för stor för det.. det blir bättre, säkert också för handleden men inte 100.. Det är ändå värt att prova tills vidare.. Tack.

1
Bevaka tråden