Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP krångar vid anslutning till trådlöst nät

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-04 19:41

Hej!

Har nu efter nästan 4 månaders väntan fått tillbaka min MacBook Pro 15" early 2008 som varit inne på reparation, AirPort-kortet hade totaldött och nu är den härligt lagad så att jag kan surfa trådlöst igen.
Dock så krånglar den massa när jag försöker ansluta och säger hela tiden bara "Authentication Failed" men det är garanterat rätt lösenord.
Har testat att byta lösenord, kör WPA2 Personal med PSK och TKIP.

Jag har nu på en dag lyckats ansluta 2 gånger, den ena så fick jag hoppa över att nätet stod i listan och ta Other och skriva in SSID, krypering och lösenord och då fungerade det, detta har dock inte fungerat någon yttligare gång.
Andra gången så klickade jag bara lite snabbt på namnet i listan från ikonen i meny baren.

Det är ju lite småsurt att först inte kunnat ansluta då datorn inte trott på att det fanns ett AirPort-kort i den och sedan bli av med datorn i 4 månader och nu så vill den knappt ansluta till trådlösa i alla fall.

Har ni några idéer på vad man skulle kunna göra eller vad som kan vara felet?
Om ni vill veta något mera så är det bara att fråga!

Tack på förhand,
mvh.

EDIT:
Juste, inför senaste gången som jag lyckades ansluta så ändrade jag lite i routern, ställde om från kanal 6 till 11, tog bort "Super G Mode" och stängde av "Extended Range Mode".

Routern är en värdelös D-Link men aldrig varit några problem förut, ska bara vara en simpel DHCP och trådlöst för en studentlägenhet. Aldrig heller innan datorn gick sönder haft något liknande problem eller med någon annan mac för den delen.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-07-12 01:20

Har du provat att köra med kabel mot routern först, funkar det bra är det väl bara att sätta på det trådlösa och gå igenom kanal 1-13 om det finns och se vilken som funkar bäst?

D-Links trådlösa brukar med tiden bli allt svårare att ansluta till. Jag skulle köpt en ny Airport extreme.

Nollställ router till fabriksläge detta brukar man göra på routrar genom att trycka in en liten knapp på baksidan. Ofta är dessa problem beroende på skräp i inställningarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-12 15:24

Hjopek:
Jo jag har ju en stationär som är kopplad till den med kabel så.
Sen så det faktum att min iPod Touch inte har några problem att ansluta till den eller hålla kvar anslutningen.

Sweet_112:
Nja, är student och håll hellre ha kvar mina pengar än att köpa en dyr Airport Extrepe för nära 2 000kr. Samt ser inte anledningen till varför jag skulle ha jsut en sådan då jag förutom med denna värdelösa D-Linken aldrig haft minsta problem med en router.

Peparkaka:
Det lär inte vara något fel på dem då jag nillställde den från början och sedan bara ställt i WLAN/säkerhets saker i prinsip.

1
Bevaka tråden