Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen blinkar/fladdrar till och ibland hänger den sig

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-07-09 11:04

Jag har en Macbook Pro 15" Alu (SDD-hårddisk, original ) som jag köpte precis när dom kom i höstas.

Jag älskar maskinen! Men två problem som stör och gör mig lite orolig:

1. Skärmen blinkar till i mellanåt, kan enda flera gånger om dagen. Det är inte hela skärmen som blinkar till svart utan den är som att det börjar uppe på skärmen och går med halva neråt.
Har man extern skärm inkopplad så blinkar bara laptop-skärmen och inte den externa.

2. Den hänger sig lite väl ofta - igår och idag bl a. Vet inte alls vad det beror på. Någon idé?

Som sagt - annars är jag läskigt nöjd med datorn - titt som tätt kommer jag på mig själv sitta och lee för att jobba i med den istället för tidigare win-laptop

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-07-12 00:43

Ingen som har några idéer eller erfarenheter..??

  • Medlem
  • 2009-07-12 12:13

Min skärm (macbook uni från okt -08), flimrar ibland. Då hjälper det att återställa PRAM, vilket du gör genom att stänga av datorn, trycka igång den igen och hålla inne P, R, cmd och opt innan startljudet och fram tills att du hör startljudet en andra gång.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-07-12 18:40
Ursprungligen av jac:

Min skärm (macbook uni från okt -08), flimrar ibland. Då hjälper det att återställa PRAM, vilket du gör genom att stänga av datorn, trycka igång den igen och hålla inne P, R, cmd och opt innan startljudet och fram tills att du hör startljudet en andra gång.

Tog detta bort problemet med flimmer permanent?

Händer detta både med 9600 och 9400? Några har rapporterat att problemet går bort när de kör 9600? Gå till macrumors och apple support forum och sök på "macbook pro flicker".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-12 15:22

2:an, ge oss lite mer info så kan vi hjälpa dig.
Låser sig hela datorn?
Måste du starta om den?
Är det alltid likadan låsning?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-07-12 18:36

Tack för tipsen ang. första problemet, skall gå igenom, återkommer med resultatet!

Ursprungligen av acke:

2:an, ge oss lite mer info så kan vi hjälpa dig.
Låser sig hela datorn?
Måste du starta om den?
Är det alltid likadan låsning?

Den hänger sig genom att visa ett felmeddelande i mitten av skärmen, i flera olika språk att jag skall starta om datorn. (Den tonar ner skärmen så jag ser bakgrundsbild etc. bakom och så lägger sig felmeddelandet över)
Så måste jag hålla inne power för att starta om den, och upplever det allt för ofta.. sist fick jag det 2 dagar i rad.
Finns det någon typ av logg man kan titta på nästa gång det sker..?

Det är alltid samma typ av felmeddelande, eftersom det står i felmeddelandet att man skall starta om den så har jag inte testat något annat. Finns det några speciella knapp-kommando man kan pröva kanske..?

Ursprungligen av skatan:

Tack för tipsen ang. första problemet, skall gå igenom, återkommer med resultatet!

Den hänger sig genom att visa ett felmeddelande i mitten av skärmen, i flera olika språk att jag skall starta om datorn. (Den tonar ner skärmen så jag ser bakgrundsbild etc. bakom och så lägger sig felmeddelandet över)
Så måste jag hålla inne power för att starta om den, och upplever det allt för ofta.. sist fick jag det 2 dagar i rad.
Finns det någon typ av logg man kan titta på nästa gång det sker..?

Det är alltid samma typ av felmeddelande, eftersom det står i felmeddelandet att man skall starta om den så har jag inte testat något annat. Finns det några speciella knapp-kommando man kan pröva kanske..?

Detta kallas "Kernel Panic" och kan enkelt sägas vara Macens motsvarighet till BSOD på PC/Win. Oftast beror det på hårdvara som krånglar.

Typiska grejer som skapar detta är fel minneskretsar, pajj hårddisk, fel på grafikkortet eller hela ämrans logikkortet.

Vad kan man göra? Tja, man kan hoppas det var en allmän "glitch", ngt som ballat ur bara. Nolla SMC / PRAM, starta om.

Återkommer det skall man börja fundera....Köra Hardware Test, ta ur minnen, byta hårddisken eller vart det nu lutar. Allt varierar beroende på vad det kan vara för fel och hur mycket man kan pilla med maskinen själv.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-07-13 06:38
Ursprungligen av Goflorp:

Detta kallas "Kernel Panic" och kan enkelt sägas vara Macens motsvarighet till BSOD på PC/Win. Oftast beror det på hårdvara som krånglar.

Typiska grejer som skapar detta är fel minneskretsar, pajj hårddisk, fel på grafikkortet eller hela ämrans logikkortet.

Vad kan man göra? Tja, man kan hoppas det var en allmän "glitch", ngt som ballat ur bara. Nolla SMC / PRAM, starta om.

Återkommer det skall man börja fundera....Köra Hardware Test, ta ur minnen, byta hårddisken eller vart det nu lutar. Allt varierar beroende på vad det kan vara för fel och hur mycket man kan pilla med maskinen själv.

Lite detta var jag haft på känn..

Hardware test absolut men är inte jätte sugen på att hugga tänderna hårdvaran själv.. går inte detta på garanti?!

Det skall tilläggas att jag har en windows partition och Bootcamp om det skulle kunna ha med saken att göra.. men upplever inte att det har skett i samband med att användat av Bootcamp.

Ursprungligen av skatan:

Lite detta var jag haft på känn..

Hardware test absolut men är inte jätte sugen på att hugga tänderna hårdvaran själv.. går inte detta på garanti?!

Det skall tilläggas att jag har en windows partition och Bootcamp om det skulle kunna ha med saken att göra.. men upplever inte att det har skett i samband med att användat av Bootcamp.

Kör du hardware test och får ngt besked där så har du ju "skor på fötterna" om du då lämnar in den.
"Den här ger Kernel Panics för grafikkortet är kass. Jag ser det som ett solklart garantiärende." ger ju lite mera pondus än "jag vet inte, den bär sig lite konstigt åt..."

  • Medlem
  • 2009-07-12 18:41

@skatan: Nej, det har återkommit en gång. Senast jag fick det var i typ mars, april.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-07-14 13:53

Har kört Hardware test den längre varianten under lunchen och till min "besvikelse" hittades inga problem.
Besvikelsen är att nu känns det ännu svårare att hitta en lösning..?

Du har ju garanti. Jag hade lämnat in i alla fall den och beskrivit problemet ihop med en tekniker.
Just att det är intermittent (sporadiskt återkommande) är bra att få på papper.
- Så de inte bara testar maskinen i en timme och sedan så får du tillbaka den utan åtgärd....

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-07-14 15:45
Ursprungligen av Goflorp:

Du har ju garanti. Jag hade lämnat in i alla fall den och beskrivit problemet ihop med en tekniker.
Just att det är intermittent (sporadiskt återkommande) är bra att få på papper.
- Så de inte bara testar maskinen i en timme och sedan så får du tillbaka den utan åtgärd....

Finns det någon typ av logg man ev. kan se sådana fel registrerats?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-07-14 15:59

Nu har jag pratat med Apple telefonsupport - väldigt bra bemött.

Skall köra Safe Boot och SMC - kvarstår problemen skall jag återinstallera systemet och sedan lämna in det till tekniker.

Återkommer med update

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-20 11:48

Jag (eller rättare sagt min early 2009 MBP 15" 2,93 GHz) är drabbad av fel nr 1, övre delen av skärmen blinkar till ibland och det händer endast när jag använder 9400-grafiken. Jag har murfat runt lite, och detta tycks vara ett hårdvaruproblem som många drabbats av. Logikkortsbyte löser problemet, tycks det som.

1
Bevaka tråden