Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MB Air - Remote Disc problem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag sitter och försöker nyinstallera Leopard på min Macbook Air genom Remote Disc. Skivan sitter i min Macbook Pro och jag sätter igång Remote disc genom delning i Systeminställningar.

Air datorn hittar skivan direkt och jag kan öppna den. Där tar glädjen slut. Leopard skivan säger att jag ska starta om datorn men det blir bara en klassisk omstart och jag är snart tillbaka på mitt gamla skrivbord.

Vad gör jag för fel, varför fungerar det inte? Måste jag ha original disken som tillhör Macbook Air? Det vore ju konstigt.

Tacksam för hjälp

Anders

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-11 20:55

På På din MacBook Pro: öppna Program/Verktygsprogram/Fjärrinstallera Mac OS X.app
När du skall starta om MacBook Air: Håll nere alt-knappen

MacBook Air: Reinstalling software using Remote Install Mac OS X
MacBook Air (Late 2008 and later): How to 'Erase and Install' using Remote Install Mac OS X

Troligtvis funkar det inte om du till exempel använder installationsskivorna som följde med din MacBook Pro. Du behöver originalskivorna för din MacBook Air eller en Leopard "retail-skiva"

Många tack, detta ska jag ta itu med direkt.

Det har satt igång nu men det tickar på väldigt sakta. Snart två timmar och den beräknar fortfarande återstående tid. Den blå indikator linjen har kanske rörts en halv centimeter.

Hur lång tid tar det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-12 17:22

Ingen egen erfarenhet av remote install tyvärr, så jag vet inget... Men jag antar att beroende på hur det trådlösa nätet ser ut så kan installation över AirPort ta längre än om du har en USB-dongel och kör Ethernet. Men två timmar för att beräkna tid, undrar det... Fast å andra sidan så stämmer ju inte alltid sådana där status-staplar. Om HD knattrar då och då på ett trovärdigt sätt, och om du inte har bråttom skulle jag bara låta den stå och gå.

Jag stängde av den nu, det hände ingenting. Tre och en halv timma och inte en rörelse på den där mätaren.

Jag får väl försöka på något annat sätt. Några idéer förutom att skaffa den externa drivern?

Man kan inte dela drive genom en enkel usb kabel?

1
Bevaka tråden