Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste man vara serverguru för att sköta en vps?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-07 22:54

Hej!

Har i nuläget ett Cloud Sites-konto på rackspace där jag kan lägga upp obegränsat med kundkonton/siter. Där hostar jag ett par mindre siter som är kunder till mig, dvs sidor jag utvecklat. Inte för att det är lukrativt med webhosting utan helt enkelt för att slippa problem med mardrömslika webbhotell som kunderna själva väljer.

Tjänsten är grymt smidig, men har dock börjat suga lite på andra alternativ. Dels för att jag använder typ 5% av de $100 jag betalar i månaden, vilket är minsta debitering. Dels är det 'a hard sell' ofta att behöva förklara att siten hostas i USA.

Sneglar på exempelvis Glesys VPS där jag kan få den prestandan jag behöver för en tredjedel av priset med en kontrollpanel.

Så frågan är måste man sitta och övervaka vps:en dygnet runt, köra patchar och pakethantering hela tiden för att kunna erbjuda en seriös och stabil tjänst?

Jag är inte främmande för att jobba lite, men jag är webbutvecklare, inte linuxadministratör.

Och om man måste betala webbhotellet 500-1000 kr i månaden för att adminstrera just min VPS manuellt så försvinner ju meningen med att byta.

Finns det någon lösning med VPS i Sverige där man kan skala ner kostnaden till en lite mer faktiskt nivå och ändå upprätthålla en bra service? Hur gör ni?

Tack!

Ursprungligen av snigel1:

Jag är inte främmande för att jobba lite, men jag är webbutvecklare, inte linuxadministratör.

Om du ska ge dig in på den banan som du funderar på så får du helt enkelt bli det också. Vet du inte vad du gör är det ganska enkelt att öppna säkerhetshål. Det är inte så kul att t. ex. ställa in MTA:n som öppet relä och börja skicka skräppost.

Läs en bok om systemadministration och se till att lära dig systemen ordentligt innan du tar dem i skarp drift. VirtualBox är ett utmärkt verktyg att använda om du vill prova lokalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-07 23:26
Ursprungligen av Marcus K:

Om du ska ge dig in på den banan som du funderar på så får du helt enkelt bli det också. Vet du inte vad du gör är det ganska enkelt att öppna säkerhetshål. Det är inte så kul att t. ex. ställa in MTA:n som öppet relä och börja skicka skräppost.

Läs en bok om systemadministration och se till att lära dig systemen ordentligt innan du tar dem i skarp drift. VirtualBox är ett utmärkt verktyg att använda om du vill prova lokalt.

Ok, jag misstänkte detta svar. Men om jag omformulerar frågan, finns det någon tjänst med relativt skalbar prissättning där den sortens administration ingår. Dvs se över säkerhetshål och hålla programvaran fräsch.

Typ som rackspaces, fast i mindre skala. Och gärna i europa?

  • Medlem
  • 2009-07-09 10:29

Har du tittat på 1and1? Hyffsade priser i alla fall men vet inget om servicen...

/hpe

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-07-09 19:25

Inte så farligt svårt. Med Debian och genom att köra apt-get update / upgrade regelbundet är det säkert som default, under förutsättning att du inte själv öppnar massa säkerhetshål med dåligt byggda hemsidor etc.

Det finns ett flertal firmor som sköter service på "standardiserade servrar", det som RackSpace erbjuder. Jag har inte själv anlitat någon, men jag övervägde det. Googla eller leta efter något amerikanskt forum för webmasters. När jag hade hostad websida var det i USA hos steadfast.net i Chicago. De hjälpte till att installera efter mina anvisningar och var allmänt hjälpsamma, men till ett betydligt bättre pris än RackSpace. Också med grym uptime. Förstår inte varför ingen vill hosta i USA. De vet ju vad servicekänsla är till skillnad mot Europeer. Ok tidsskillnaden om det är stort problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-12 00:09
Ursprungligen av hankhero:

Det finns ett flertal firmor som sköter service på "standardiserade servrar", det som RackSpace erbjuder. Jag har inte själv anlitat någon, men jag övervägde det. Googla eller leta efter något amerikanskt forum för webmasters. När jag hade hostad websida var det i USA hos steadfast.net i Chicago. De hjälpte till att installera efter mina anvisningar och var allmänt hjälpsamma, men till ett betydligt bättre pris än RackSpace. Också med grym uptime. Förstår inte varför ingen vill hosta i USA. De vet ju vad servicekänsla är till skillnad mot Europeer. Ok tidsskillnaden om det är stort problem.

Joo. Personligen struntar jag i om det är i USA eller Sverige. Något sämre ping gottgörs flera ggr om med lägre pris, bättre uptime, teknik & service.

Men det är svårare att övertala Lilla Firman Ab som kryssar glatt väljer Windowshosting för överpris hos samma leverantör som levererar deras ekonomisystem / internetuppkoppling.

1
Bevaka tråden