Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg Google Earth

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-09 13:19

När jag använder "Fly To"-funktionen i Google Earth på min Mac Pro hackar det ganska duktigt. Samma grej funkar betydligt finare/mjukare på polarens gamla sura PC. Frågan är om denna app. är sämre skriven för Mac? Eller finns det kanske något sätt att tweaka detta?

(Använder ver. 5 och jag har testat att ändra hastigheten "Fly To"-inställningarna, men utan förbättring).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-10 09:45

Nu börjar jag bli riktigt lack... Testade att köra Google Earth på en PC på jobbet (i 4000-kronorsklassen) och även på den flyter "flygningarna" på i princip hackfritt. Ska inte Mac'en vara bra på att hantera grafik?!?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-10 15:45

Skulle någon mer vilja testa detta? Bara för att få klarhet i om Mac'en verkligen är så underlägsen PC'n (vilket jag helst inte vill tro)...

Utifrån ditt "test" kan du inte riktigt dra den slutsatsen, förstår du inte det? Programkod är olika skriven på olika plattformar. När man skall utveckla för två plattformar kan man göra det på olika sätt, ett sådant sätt är att man skriver koden för PC först och sedan portar den (konverterar den) till att fungera på Mac också. Man kan även skriva koden från skratch för Mac också. Om man som programmerare är klumpig eller dålig eller de verktyg man använder för att porta är dåliga, så blir koden på den andra plattformen lidande och ett av symptomen är just att den blir långsam.

Förstår du nu varför ditt test inte är ett bra test?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-10 17:23

Jag antar att även du kommit fram till att det suger att köra Google Earth på Mac? Finns det fler som kan bekräfta att det verkligen är så?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-10 17:42

Google Earth är riktig skit till mac. Programmet går inte snabbare än en Mac Pro än en Powermac G4. Felet är googles, inte apples.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-10 17:49

Ok, då kanske vi kan konstatera att det är på det viset. Finns det alltså inget man kan göra för att tweaka prestandan?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-10 18:10

Jag vet inte det jag. Jag tycker det flyter på bra här. Första gången jag testar det, men jag kan inte se antydan till lagg i flygningen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-10 18:44

Hmm... Då får vi väl börja om igen då. Är det Google som levererar "dålig" kod för Mac eller är det *vissa* Mac'ar som hanterar det här sämre än PC (eller tredje alternativet, är det en inställningsgrej)?

Är det samma anslutning till internet du testar på i alla tre fallen? Om det går fortare på jobbet, eller hos kompisen, så kanske de har snabbare anslutning till internet än vad du har? Kanske du har en gammal router mellan din dator och ditt internet-modem, de tidiga modellerna hade 1 MB på WAN-sidan förr, då ingen hade snabbre än det. Internetanslutningen är ju så klart en faktor i en programvara vars funktioner det är att ladda hem bilder från internet för att visa upp dem.

Sådana saker som ledigt minne, ledigt hårddisk-utrymme, processorhastighet och allmänt "städad och fin" dator påverkar också. När gjorde du omstart sist tex?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-10 19:05

Internetuppkopplingen är 24 Mb/s teoretiskt (14-16 Mb/s praktiskt) både hos mig och hos kompisen. Ggigabitanslutning ända fram till modem. På jobbet ligger "flaskhalsen" på 100 Mb/s, men hastigheten kan inte vara avgörande då jag får exakt samma effekt på min iMac där. Omstart spelar inte heller någon roll. Resultatet blir detsamma både före och efter reboot.

->Taz_1999: Har du testat själv på din dator (jag fick uppfattningen att du har en klar bild av att problemet beror på Googles programmerare)?

1. Lite småhackigt ibland på min iBook G4 från 2004 1,2 GHz 1,25 GB RAM 32 MB VRAM 10.4.11
2. Nästan helt "flytande" på jobbets PM G5från 2004 2x1,8 GHz 1,25 GB RAM 64 MB VRAM. Möjligen ytterligare en aning bättre efter jag precis uppgraderat till 3GB RAM.
3. Kollegans jobb-PC med XP antagligen jämngammal med min PM G5: Apdåligt är bara förnamnet. Hackigt som s-t-n och dålig upplösning på bilder (jo faktiskt).
Samtliga kör senaste versionen av Google Earth.

Alltså bör det vara något annat som fallerar om din MP presterar dåligt. Många program igång samtidigt? Startat om? Senaste versionen av GE?

Kör 'Aktivitetskontroll och se om andra processer drar kraft utan att det syns. GE gillar att ha mycket RAM och CPU (och grafikkortsprestanda) till sitt förfogande. På samma gång kan du kolla nätverkstrafiken.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-11 09:18

8 x 2.8 Ghz, 18 GB RAM och dubbla grafikkort bör väl räcka? Nää, prestandan i burken är det inget fel på...

Om jag avaktiverar samtliga lager i GE går det att få en hyffsat "skakfri" flygning, men detta är inte nödvändigt på PC'n, så frågan är vad det är som är galet (om nu koden trots allt är OK för Mac)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-11 09:31

Tankar i skrivande stund GE till min _oerhört_ dåliga (ingen underdrift) bärbara acer för 3,5K. Ska snart rapportera..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-11 09:37

Jag antar att detta "Fly To" är den engelska motsvarigheten till "Ta mig till" (?) och jag kan säga det att på den skitdatorn som jag sitter vid så laggar det liiite. Inte alls så farligt som det skulle kunna vara. Det flyter inte så det superfint, men det är inte "störande" hackigt heller.
Skall tillägga att jag kör Windows Vista.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-11 09:43

Ja, det är uppenbart att GE funkar bättre på PC, men eftersom flera hävdar att de får bra resultat på sina Mac'ar bör detta gå att tweaka. Frågan är bara hur?

Senast redigerat 2009-07-11 10:16
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-11 11:59
Ursprungligen av lensv:

Ja, det är uppenbart att GE funkar bättre på PC, men eftersom flera hävdar att de får bra resultat på sina Mac'ar bör detta gå att tweaka. Frågan är bara hur?

Ja, det är ju frågan... Hm. Det är inte så att du saknar någon flashplayer av något slag? Det ska väl eg. inte behövas men det är kanske värt ett försök?

Jag laddade nyss hem det, lekte lite med det utan att ändra några inställningar. Ingen lagg alls.

Flera verkar dock ha samma problem som du:
google earth slow mac os x - Google Search

Tillägg: Glömde berätta vad jag har för dator: MacBook Intel Duo Core, 2 Ghz, 2Gb minne, OSX 10.5.7

Senast redigerat 2009-07-11 16:46
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-11 12:44

Okej, majoriteten här verkar ju faktiskt inte ha några problem. Därför skulle jag vilja fråga er som hävdar att felet ligger hos Google ifall det verkligen finns några belägg för att det är så?

Jag har oxå googlat och sett att många verkar uppleva GE som segt på Mac, men jag har dessvärre inte hittat några lösningar

Flash finns installerat i båda mina Mac'ar, men det ska som sagt inte påverka...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-11 14:07
Ursprungligen av lensv:

Okej, majoriteten här verkar ju faktiskt inte ha några problem. Därför skulle jag vilja fråga er som hävdar att felet ligger hos Google ifall det verkligen finns några belägg för att det är så?

Jag har oxå googlat och sett att många verkar uppleva GE som segt på Mac, men jag har dessvärre inte hittat några lösningar

Flash finns installerat i båda mina Mac'ar, men det ska som sagt inte påverka...

Det är ju alltid skillnad på hur folk upplever att saker fungerar. Jag gjorde en jämförelse mellan en Powermac G4 Dual 1.33GHz och en iMac 24" 2.4GHz. Ungefär samma resultat, smålagg när den den "flyger" över jorden.

Jag tror vi kan konstatera att YMMV som det heter.

Alltså är det nog så att det inte är ett generellt fel med Mac OS X, det är något i just din specifika dator. Något specifikt som verkar återfinns i en del andra datorer, då andra har samma problem. Så då handlar det om att leta och utesluta möjliga orsaker till felet. Kanske en skärmdump av processo systemminne, hårdiskaktivitet, nätverksfönstret i aktivitetskontroll kan vara en bra start? Men gör detta i denna ordning:

* Starta om din router och andra nätverksenheter som sitter mellan ditt bredband och din dator också
* Starta om din dator
* Starta sedan bara Google Earth och inga andra program.

Testar du samma sökorter och flyger samma vägar vid varje test? Mac, PC osv?

Kanske du har en annan version Java eller Mac OS X, eller något sådant? Jag tror Google Earth är baserad på det?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-12 09:50

Vet inte om det bara är jag som är kräsen, men jag får ungefär samma resultat på alla Mac'ar som jag testar GE på. Kanske inte katastrofdåligt, men dock betydligt sämre än på PC'n... och det känns inte riktig OK.

1
Bevaka tråden