Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Remake av Monkey Island

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hoppas VERKLIGEN att det kommer en version för Mac.
http://www.worldofmi.com/

Trevlig nyhet.
Hoppas det är samma upplägg som de övriga MI-spelen. Skulle vilja se lite "in game" innan jag köper dock, så man inte går på en mina. Då kan man ju lika bra spela om de gamla spelen istället, de håller fortfarande.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-03 11:32

Och med bättre grafik om man använder scummvm. Finns tom för iPhonen.

//Rob

Ursprungligen av willhaven1980:

Jag hoppas VERKLIGEN att det kommer en version för Mac.
http://www.worldofmi.com/

Hittar inte ett pip om OS X. Nämns bara XP/Vista...

Nåja, jag har inte spelat klart de gamla ännu...

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2009-07-03 06:56

Eftersom det är TT Games som gör det, finner jag det högst troligt att det släpps även till Mac. De har för vana att porta sina spel till de flesta format, mac inkluderat.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-03 17:40

Mycket efterlängtat, sen kommer även en upphottad version av orginalet:
http://www.gamespot.com/pc/adventure/thesecretofmonkeyislandspecialedition/index.html?tag=similargames;title;1

Nu hoppas jag verkligen att LucasArts tar tummen ur ar***t och släpper Monkey Island till iPhone med hjälp av ScummVM.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-03 19:49
Ursprungligen av Jetwash:

Mycket efterlängtat, sen kommer även en upphottad version av orginalet:
http://www.gamespot.com/pc/adventure/thesecretofmonkeyislandspecialedition/index.html?tag=similargames;title;1

Nu hoppas jag verkligen att LucasArts tar tummen ur ar***t och släpper Monkey Island till iPhone med hjälp av ScummVM.

Problemet med monkey Island ligger inte hos Lucas arts. Det är Apples fel att scummvm inte kommer på iPhone. Apples AppStore kontrakt förbjuder att köra emulerad kod. Vilket man också såg när Apple vägrade att tillåta c64 emulatorn. Under samma kategori faller scummvm.

Ett andra problem är att nästan inget scummvm spel stödjer autosave. Om man t ex under spelet blir uppringd avslutas scummvm och man förlorar allt till sista sparade versionen.

Ett tredje problem även om det är relativt enkelt att lösa, är hur får man spelen på iphonen? Kanske liknande som airsharing funktion.

//Rob

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-03 21:41
Ursprungligen av Robo-X:

Problemet med monkey Island ligger inte hos Lucas arts. Det är Apples fel att scummvm inte kommer på iPhone. Apples AppStore kontrakt förbjuder att köra emulerad kod. Vilket man också såg när Apple vägrade att tillåta c64 emulatorn. Under samma kategori faller scummvm.

Ett andra problem är att nästan inget scummvm spel stödjer autosave. Om man t ex under spelet blir uppringd avslutas scummvm och man förlorar allt till sista sparade versionen.

Ett tredje problem även om det är relativt enkelt att lösa, är hur får man spelen på iphonen? Kanske liknande som airsharing funktion.

//Rob

Det här med att bli avbruten när det ringer löstes väl i 3.0 så att spelet startas upp igen när samtalet är färdigt?

Det finns faktiskt idag ett spel på App Store som använder sig av ScummVM: Flight Of The Amazon Queen

Har inte provat det själv än.

http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=310406639&mt=8

Senast redigerat 2009-07-03 22:30
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-03 22:17
Ursprungligen av Robo-X:

Problemet med monkey Island ligger inte hos Lucas arts. Det är Apples fel att scummvm inte kommer på iPhone. Apples AppStore kontrakt förbjuder att köra emulerad kod. Vilket man också såg när Apple vägrade att tillåta c64 emulatorn. Under samma kategori faller scummvm.

Ett andra problem är att nästan inget scummvm spel stödjer autosave. Om man t ex under spelet blir uppringd avslutas scummvm och man förlorar allt till sista sparade versionen.

Ett tredje problem även om det är relativt enkelt att lösa, är hur får man spelen på iphonen? Kanske liknande som airsharing funktion.

//Rob

Fast C64 emulatorn föll på att den startade ett program i programmet, det gör inte ScummVM. Borde inte vara nåt problem för LucasArts att göra ett program där du köper spelen inne i appen.

Verkar som det kan komma fler då med tanke det som Joakimo tipsade om. Skall kolla in det.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-11 11:52
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-23 12:34

Nu finns Monkey Island till iPhone
iTunes Store

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-23 12:40
Ursprungligen av joakimo:

Nu finns Monkey Island till iPhone
iTunes Store

Underbart! Verkar som de byggt det från scratch och inte använt ScummVM. Men vem bryr sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-23 13:26

Synd bara att de inte brydde sig om att porta Special Edition till OS X, det känns som en risk att man till viss del går miste om den nya, mer detaljerade grafiken på iPhonens skärm.

Edit: Touch Arcade ger sina första intryck av spelet samt videodemonstration här.

Edit 2: Nu har jag köpt spelet iaf Återkommer med kommentarer.

Senast redigerat 2009-07-23 14:23

Prövade det idag på pendeln. Riktigt nostalgisk blev jag. Det jag störde på mig var när man behövde flyta pekaren långt till vänster/höger ibland för att komma till "del 2" av en scen.

Hur som blir detta bästa pendeln-underhållningen på länge.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-24 11:52

Det enda som stör mig är pekaren den ska flytta sig direkt var mitt finger är och inte att man ska dra det dit man vill. Men jag hoppas att det kommer en uppdatering som fixar det.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-24 13:21

Som jag nämde innan så tycker jag att det lilla formatet inte riktigt gör den nya grafiken rättvisa. En del av miljöerna som är animerade i versionen för PC/Xbox är exempelvis inte det på iPhonen. I övrigt funkar det bättre än jag väntade mig - enda irritationsmomentet är (som många har påpekat) att man måste dra markören runt snarare än att peka ditt man vill gå.

Helt klart värt sina 55 kr! Riktig nostalgi

4 av 5 i betyg från mig.

Fjåga: är det samma lösning och upplägg som i den klassiska versionen? Eller har de lagt till något extra för oss som redan har klarat det?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-26 18:49

Tråden spårade ur lite med en massa OT snack inklusive från mig själv, så åter till ämnet tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-05 17:58

Kanonbra spel!
Idag har det dock börjat strula för mig. Plötsligt hörs inte talet. Jag hör allt annat ljud förutom talet.
Har startat om spelet och iPhonen och rensat upp minnet med iStat men inget verkar hjälpa..
Någon som vet vad det kan bero på och hur jag kan få det att fungera igen?

För att haka på den här tråden så kan man köpa detta spel för bara 20 dollar just nu, om någon missat det (MacHeist alltså). Jag tyckte bara att det borde nämnas i spelavdelningen. Jag laddade hem mitt idag, och även om jag inte kommit så långt så känns det väldigt proffsigt gjort. Härligt att denna avsomnade spelserie till slut hittar tillbaka till Macen! Hoppas det går bra och det kommer mer.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-11 15:08

Läste just att en remake av Monkey Island 2 är på väg till flertalet plattformar bl.a. Mac.
Även remaken av del 1 kommer till Mac inom några veckor.
Gött.
Monkey Island 2 Special Edition Hits this Summer - Game Developers Conference - Kotaku

Ursprungligen av joakimo:

Läste just att en remake av Monkey Island 2 är på väg till flertalet plattformar bl.a. Mac.
Även remaken av del 1 kommer till Mac inom några veckor.
Gött.
Monkey Island 2 Special Edition Hits this Summer - Game Developers Conference - Kotaku

Det finns nog risk för några fler Monkey Island-köp framöver.

På Telltale Games hemsida nämndes för övrigt andra spel som jag hoppas kommer till Mac. Nya Sam&Max är tydligen på gång, men mest av allt skulle jag vilja se något/några av Bone-spelen för Mac. Jag skulle inte kunna motstå en kokapplöpning!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-11 16:49

Jag köpte min version av Tales of Monkey Island på Macheists utförsäljning. Mycket nöjd med spelet, inte för svårt och inte för lätt, vissa rätt långsökta lösningar men det är ju precis i rätt anda för Monkey Island spelen Jag rekommenderar för alla som gillar tänkarspel, och definitivt för dem som gillar Monkey Island liren.

Enda minuset är att styrningen (alltså styra Guybrush) med musen är inte riktigt på topp. Fungerar bäst egentligen i "window-mode" men jag kör på piltangenterna så det är inga problem.

Have Fun

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-23 14:47

nu verkar det vara släppt till Mac: GameAgent? Online Store - Welcome

Man är ju riktigt sugen att köra MI2 igen Jag har däremot aldrig testat GameAgent, någon som gjort det? Känns alltid lite riskabelt att betala online till företag man aldrig hört talas om..

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-25 03:11
Ursprungligen av joakimo:

Läste just att en remake av Monkey Island 2 är på väg...

Det ser riktigt lovande ut! LucasArts.com | Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck's Revenge (dagliga uppdateringar)

Monkey Island 2 är ett av mina absoluta favoritspel - definitivt topp 3 - med det bästa soundtracket någonsin, grymma illustrationer (väldigt snyggt bearbetade i SE) och en stor portion humor. Älskar att de har bevarat spelet i så hög grad i den nya versionen (och även inkluderat originalet). För min del är det ett givet köp.

Nu är det bara att stå ut med längtan fram till sommaren...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-02 11:35

GameAgent funkar visst inte för Europa.
Här är lite bilder från tvåan: http://www.zath.co.uk/monkey-island-2-special-edition-lechuck’s-revenge-screenshots-commentary-announced/

1
Bevaka tråden