Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

billig wlan lösning/ airport

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-09 18:00

Lite sugen på flexibilitet hemma, när man nu har en bärbar...

Vad kan man hitta en begagnad airport för? både kort och basstation behövs, såvitt jag förstår är det nya "extreme" bättre, så lite beggat borde ju dyka upp... Eller? Vad kan man annars ha för billig wlan basstation?

Hur är förresten möjligheten att koppla en skrivare på den "hårda" delen av nätverket? Det ska väl funka med kabelmodem (comhem) kopplat till en hub, med en skrivare och airporten, så man kommer åt båda?

Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Hur är förresten möjligheten att koppla en skrivare på den "hårda" delen av nätverket? Det ska väl funka med kabelmodem (comhem) kopplat till en hub, med en skrivare och airporten, så man kommer åt båda?

Jorå. Så här har jag det hos mig:

Själv använder jag en D-Link 713 P och är mycket nöjd med den. Kostar bara en bråkdel av Airport-stationen. Såg att Dustin har kampanj på efterföljaren 714

Har också en D-link 713P, funkar utmärkt. Inbyggd printserver med parallell-port, har du en skrivare som hanterar tcp/ip går det utmärkt att skriva från alla dina anslutna datorer.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-04-29 21:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Johansson
Har också en D-link 713P, funkar utmärkt. Inbyggd printserver med parallell-port, har du en skrivare som hanterar tcp/ip går det utmärkt att skriva från alla dina anslutna datorer.

Dock har jag stora problem att koppla min Laserjet 6L till en D-Link 713p. Ibland ballar det ur och ser jätteknas ut. Spelar ingen roll om man sksriver ut från Windows, Linux eller OSX. Jag fick införskaffa en Jetdirect-låda för att råda bot på problemet.

Men i övrigt så är 713p helt ok. Fulare än stryk, men billigare än Airport.

dlink 614+ har jag och är grymt nöjd. Dubbla antenner ger mkt längre räckvid än hos en airport och den är billigare. Inbyggd router med 4 portar för sladdbundna datorer. Dock ingen printserver och stor och ful som stryk. Men man kan ju gömma den under fönsterbrädan. 1499,- över disk för ett par månader sedan.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 11:34

Netgear 814 för 789+moms..billigare kommer du knappast undan?

/s

Skall man köpa en basstation idag tycker jag att man skall satsa på en som klarar airport extreme så att man slipper behöva byta den inom en snar framtid. Jag har precis köpt en DI 624 som klarar detta och har inbyggd router och 4-portars switch., 1195 + moms.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tompab
Skall man köpa en basstation idag tycker jag att man skall satsa på en som klarar airport extreme så att man slipper behöva byta den inom en snar framtid. Jag har precis köpt en DI 624 som klarar detta och har inbyggd router och 4-portars switch., 1195 + moms.

Eftersom de flesta som köper en trådlös router ämnar använda den för att surfa trådlöst bör man kanske också överväga om man inom routerns livslängd kommer att få tillgång till snabbare uppkoppling än 11 Mbit/s. Som jag uppfattar läget sitter 90% av användarna idag med 0,5 Mbit/s ADSL, och då kan den femhundringen man spara komma väl till hand på andra ställen (läs krogen )....

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-02 23:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
dlink 614+ har jag och är grymt nöjd. Dubbla antenner ger mkt längre räckvid än hos en airport och den är billigare. Inbyggd router med 4 portar för sladdbundna datorer. Dock ingen printserver och stor och ful som stryk. Men man kan ju gömma den under fönsterbrädan. 1499,- över disk för ett par månader sedan.

Visst har 614+ stöd för 22Mbps om man använder D-links nätverkskort? Vet du ifall man kan använda ett d-link kort i Macen och på så sätt använda sig av de extra megabitten?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Visst har 614+ stöd för 22Mbps om man använder D-links nätverkskort? Vet du ifall man kan använda ett d-link kort i Macen och på så sätt använda sig av de extra megabitten?

Man kan åtminstone använda sig av korten - som jag förstått det används samma drivare till alla kort. Men om inte Dlink själva har släppt någon drivare tror jag inte de extra megabitten kan användas, men om någon kan rätta mig på den punkten är det ju bara bra...

1
Bevaka tråden